کد خبر: ۷۶۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲

اردن در رویای هسته‌ای شدن

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در سفر برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه به امان پایتخت اردن یک موافقتنامه همکاریهای هسته‌ای میان فرانسه و اردن به امضا رسید.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این موافقتنامه زمینه همکاریهای دو کشور را برای توسعه یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز در اردن هموار می‌کند.

دراین سفر برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه در دیدار با صلاح بشیر وزیر خارجه اردن یک موافقنامه دیگر را برای گسترش همکاریهای نظامی و اقتصادی بین دو کشور امضا کرد.

اردن که جمعیتی حدود شش میلیون نفر دارد پیش از این نیز با آمریکا یک موافقتنامه همکاری هسته‌ای امضا کرده و امیدوار است که با کشورهایی دیگر نظیر کانادا، چین و کره جنوبی موافقتنامه های مشابهی را به امضا برساند.

این کشور که طبیعتی بیابانی دارد و از منابع انرژی فسیلی بهره چندانی ندارد، به دنبال منابع انرژی جایگزین است.

یک سال قبل پارلمان اردن، تلاش برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را تصویب کرد تا از آن برای تولید برق و نمک گیری آب دریا استفاده شود.

این کشور 95 درصد انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و تلاش دارد تا اولین نیروگاه هسته‌ای خود را در سال 2015 تکمیل کند.

مقامات اردن می‌گویند که مطابق برنامه آنها تا سال 2030، 30 درصد منابع انرژی این کشور باید از نیروگاههای هسته‌ای داخلی تامین شود.

آنها می‌گویند که ارزیابیها نشان می‌دهد که شرکت بزرگ فرانسوی «اریوا» می تواند تا 130 هزار تن اورانیوم را از 1.2 میلیارد تن ذخایر فسفات اردن استخراج کند و در برابر آن برای اردن یک رآکتور هسته‌ای بسازد.

اردن تازه ترین کشور عرب سنی است که در رقابت با ایران، پس از مصر و دیگر دولتهای عرب طرفدار غرب از تلاشهای خود برای دستیابی به فن آوری هسته‌ای خبر داده است.

علاوه بر فقر در عرصه انرژی اردن از جمله کشورهایی است که سالانه با کسری حدود نیم میلیارد متر مکعب آب آشامیدنی روبرو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین