کد خبر: ۷۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۲
رییس پژوهشكده پولی و بانكی:

مشکلات، ناشی از تصمیمات اقتصادی سال 84 است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به ناهماهنگی‌ میان سیاست‌های پولی و سایر سیاست‌ها بخصوص سیاست‌های مالی گفت: «امروز عمده ترین مشکلات اقتصادی ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست اقتصادی در سال 84 است».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، دکتر احمد مجتهد در میزگرد بررسی بسته سیاستی،‌ نظارتی بانک مرکزی به طرح تثبیت قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: «مجلس با نیت خیر طرح تصویب قیمت 9 قلم کالا و خدمات عمومی به تصویب رساند اما بر اثر آن درآمد وزارت نیرو،‌ وزارت ارتباطات و فن‌آوری،‌ شرکت گاز و نفت و برخی بخش‌های دیگر کاهش یافت در نتیجه این بخش‌ها ناچار به استفاده از سایر منابع برای ادامه فعالیت‌های خودشان از جمله انتشار و فروش اوراق مشارکت شدند».

مجتهد تصریح کرد: «در چنین شرایطی اوراق مشارکت با نرخ ثابت و نیز با توجه به نرخ تورم که در حال افزایش بود مورد استقبال واقع نشد، در نتیجه این موسسات با عدم استقبال روبه رو شده و اوراق مشارکت را تبدیل به اعتبار کردند».

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر منابع بانک‌ها برای واحدهای اقتصادی کافی نیست ادامه داد: «این اوراق مشارکت توسط موسسات وابسته خریداری و به بانک‌ها فروخته شد، در نتیجه بخشی از تسهیلات بانکی که باید صرف بخش‌های دیگر اقتصادی می‌شد در این راه مورد مصرف قرار گرفت». 

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در مورد بسته‌سیستی بانک مرکزی گفت: «این بسته مجموعه‌ای از مقررات دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها درباره سیاست‌های بانک مرکزی ایران است. برخی از این مقررات مورد تایید دولت بوده و نیاز به تصویب ندارد اما بخش دیگر این مقررات قرار است در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شود».

وی افزود: «نرخ سود مبادلاتی و پیش بینی نرخ تورم که هنوز ابلاغ نشده، قرار بود در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین