کد خبر: ۷۶۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
نمایندگان گروههای مختلف در حسینیه جماران ایراد کردند:

راه دفاع از اندیشه های امام(ره) مبارزه با تحجر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)، از سوی بنیاد باران و با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و با حضور جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در این مراسم که  دیروز بعد از نماز مغرب وعشا و در حسینیه شماره یک جماران برگزارشد، قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، نمایندگان گروه‌های حاضر به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) پرداختند.

در ابتدا، "پالیزبان "نماینده دانشجویان فعال در عرصه محرومیت‌زدایی، به تاکیدات حضرت امام(ره) درباره رسیدگی به مستضعفان اشاره کرد و گزارشی از فعالیت‌های دانشجویان فعال در این عرصه را ارایه کرد.

همچنین خانم زهرا مبلغ در این مراسم به نمایندگی از تشکل‌های اسلامی دختران با اشاره به نقش بی‌بدیل حضرت امام(ره) در پیوند دادن سیاست و حکومت با دین و معنویت، برای دفاع از اندیشه‌های حضرت امام(ره) پیشنهاد کرد که خانواده و علما و نزدیکان حضرت امام(ره) خردمندانه نسبت به ارشادسازی انحرافاتی که در اندیشه ایشان صورت می‌گیرد، همت گمارند.

وی تداوم مجدانه و کوشش برای بازخوانی اندیشه‌های امام(ره) را راه دیگر دفاع از تفکرات ایشان برشمرد.

همچنین "سیدعباس اشرف واقفی" دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی در این مراسم به نامه معروف «تحکیم برادری»، که حضرت امام (ره) خطاب به محمدعلی انصاری به نگارش درآورده‌اند، اشاره و مواردی از نقطه نظرات تشکل متبوع خود را برشمرد.

گفتنی است نامبرده به دلیل طولانی شدن خطابه‌اش موفق به ارائه تمام دیدگاه‌های تشکل مطبوع خود نشد و با صلوات‌های اعتراض‌آمیز و مکرر حاضران مجبور شد سخنان خود را نیمه‌کاره به پایان برساند.

سید شهاب‌الدین طباطبایی به نمایندگی از تشکل‌های جوانان با اشاره به اصول قانون اساسی‌، گفت: «ما چیزی فراتر از قانون اساسی نداریم و همه در برابر قانون یکسان هستند و همه آحاد مردم در جمهوری اسلامی آزادند و هیچ کس حق هتک حرمت آنان را ندارد و اینگونه اعمال ممنوع است». 

رئیس شاخه جوانان حزب مشارکت، ادامه داد: «اگر به راستی امروز امام(ره) زنده بود و تورم بالای 20 درصدی و آمار بیکاری و قطعنامه‌های تحریم سازمان ملل و سرمایه‌گذاری منفی خارجی و گرانی لجام گسیخته و صدای خرد شدن استخوان های مستضعفین را می‌دید و هتک حیثیت افراد را می‌دید بدون شک سکوت را جایز نمی‌دانست و نهیب می‌زد و به خواب رفتگان یا خود به خواب رفتگان را بیدار می‌کرد».

وی ادامه داد: «امام(ره) که تحجر و خرافه‌پرستی و سوءاستفاده از مقدسات را آفت انقلاب می‌دانست، اگر می‌شنید که امام زمان(عج) به یاری حکومت کنندگان می‌آید چه می‌کرد؟ و می‌دید که برگزارکنندگان انتخابات چگونه جمهوریت نظام را به سخره گرفته‌اند و بر سر یاران و نزدیکانش چه آورده‌اند چه می‌کرد؟ نمی‌دانم اگر امام امروز زنده بود و بر اصول و اعتقاداتش پافشاری می کرد از گزند آنها که مدعی ادامه راهش هستند، در امان می‌ماند؟!».

طباطبایی گفت: «نسل جوان نمی‌پذیرد که هیچ چیز یا هیچکس به دلیل اینکه در هاله‌ای خودساخته از تقدس پیچیده شده است از نقد مصون بماند».

وی ادامه داد: «امروز کسانی با گفتار و کردار خویش انقلاب را از مسیر خویش منحرف کرده و به مسیری نامعلوم می‌برند و حرف ما چیست؟ و جز این است که نگران بر باد رفتن این کشور هستیم و آنچه امروز بر سر ایران و ایرانی می‌گذرد شایسته مردم این مرز و بوم نیست و آیا پدران ما برای این روزها انقلاب کرده‌اند و آیا امام چنین می خواست؟».

وی ادامه داد: «هنوز اعتقاد داریم که اصلاحات در درون برای رفع مشکلات کشور گزینه‌ای بی‌بدیل است».

در ادامه این مراسم فرید مدرسی به نمایندگی از روزنامه‌نگاران جوان با اشاره به اینکه امروز لازم است که آرای مراجع تقلید را به صحنه عمومی جامعه بیاوریم، اظهار کرد: «اجتهاد به این معنا که آرا و سلوک امام(ره) را بر مبنای روش امام (ره) بازیابی کنیم امروز تنها راه بقای سیره ایشان است».

وی ادامه داد: «اگر خمینی یک مکتب بود، باید در مکتب و آرای او باز تعریفی صورت گیرد و برای اینکار به اجتهاد نیازمندیم که برای عمل به آن باید از دو عنصر زمان و مکان کمک گرفت».

سپس روح‌ا... اوحدی مسئول شاخه جوانان حزب اعتماد ملی در این مراسم با اشاره به انتخابات سوم تیر 84 و دوم خرداد 76، گفت: «در هر دو انتخابات عده‌ای در قدرت می‌خواستند که فرد دیگری رئیس جمهور شود ولی اگر نظام ما دمکراتیک نبود، بدون شک آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد انتخاب نمی‌شدند و اتفاقات طور دیگری رخ می‌داد و این نشان می‌دهد که آنچه امام(ره) به عنوان جمهوری اسلامی برپا کرده است از بنیان‌های اندیشه ای بسیار درستی برخوردار است».

وی ادامه داد: «اگر وجود امام(ره) نبود بدون شک ما دچار یک نوع شبه طالبانیسم می‌شدیم و ایشان ما را از شبه طالبانیسم نجات داد».

در حاشیه این مراسم مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران، مصطفی معین وزیر سابق علوم در دوره خاتمی، معصومه ابتکار، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس سابق سازمان محیط زیست، زهرا اشراقی، نوه امام راحل و همسر سیید محمدرضا خاتمی و هادی خانیکی نیز حضور داشتند. 

در این مراسم نماز مغرب و عشا به امامت سید حسن خمینی اقامه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین