کد خبر: ۷۶۳۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

رمزارزها؛ از تلاش برای بومی‌سازی تا موانع استخراج

رمزارز‌ها در سال ۱۴۰۰ یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه فناوری اطلاعات بودند؛ هرچند با وجود تلاش‌هایی برای تولید رمزارز بومی که هنوز هم قطعی نشده، تکلیف صنعت استخراج رمز ارز در کشور همچنان مشخص نیست.
رمزارزها؛ از تلاش برای بومی‌سازی تا موانع استخراج
آفتاب‌‌نیوز :

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است که از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهد. زمانی که صحبت از ارزهای دیجیتال در کشور ما هم داغ شد، مسوولان حوزه ارتباطات، از پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید خبر دادند؛ هر چند که با وجود اما و اگرهای زیاد حتی در سال ۱۴۰۰، تا کنون تصمیم جدی برای تولید رمزارز در ایران گرفته نشده است.

با وجود این، کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک معتقدند اولا رمزارز بومی فارغ از این‌که چه ماهیتی داشته باشد، عبارت غلطی است، زیرا ارز یعنی واحد پولی خارجی، بنابراین وقتی کلمه‌ بومی به آن اضافه شود، عبارت را دچار اشتباه می‌کند اما این‌که بخواهند پول ریال را به صورت توکن‌هایی تولید کرده و در اختیار مردم قرار دهند که معامله روزانه انجام دهند، ذاتاً کار بدی نیست؛ مثل این‌که در کیف پول نرم‌افزاری موبایل، ۱۰۰ هزار واحد ریالی باشد که بتوان از آن استفاده کرد.

از سویی، در چند ماه اخیر استخراج بیت‌کوین جنجال‌های بیش‌تری به پا کرده است. از طرفی نبود قانون مشخص برای برخورد با فعالان این حوزه که از سوی بانک مرکزی فعالیتشان غیرقانونی اعلام شده در مقابل آن دسته که استفاده از ارز دیجیتالی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها و ارزآوری می‌دانند و از طرف دیگر واکنش مسؤولان وزارت نیرو که افزایش مصرف برق را در فصل گرما به گردن استخراج‌کنندگان انداخته و هر روز یک مزرعه استخراج را با این ادعا شناسایی می‌کنند.

پیش از این ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای فضای مجازی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، گفته بود که ارز دیجیتال به‌عنوان ابزار مبادله یک موضوع است و اینکه به عنوان ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنیم، یک موضوع دیگر است. فعلا در کشور ما تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به‌عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است. در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در شرایط تحریمی که نمی‌توانیم صادرات و واردات داشته باشیم، می‌توانیم‌ از این امکان استفاده کنیم؛ انرژی را به بیت‌کوین تبدیل کرده و با آن بیت‌کوین کالا و خدمات وارد کنیم، یا خدماتی که داخل ایران تولید می‌شود مثل نرم‌افزارهایی تولیدی که می‌توانیم به صورت مجازی ارائه کنیم را صادر کنیم و رمزارز دریافت کنیم. با وجود این، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ هم از سوی کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران اینطور عنوان شد که در حال حاضر، تکلیف صنعت استخراج در کشور همچنان مشخص نیست و باید دید در سال جدید، چه تصمیمی برای صنعت استخراج گرفته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین