کد خبر: ۷۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
لاریجانی:

مختصر آبرویمان را خرج حل مسائل می‌کنیم

مشغول تدوین یک امور مهم برای مجلس هستیم
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رئیس مجلس گفت: «ما دنبال ساختارها نمی‌گردیم، دنبال حل مسایل می‌گردیم لذا اگر مختصر آبرویی هم وجود دارد می‌خواهیم خرج این کنیم که مسایل حل شود و نمی‌خواهیم در درون دالان خشک ساختاری وقتمان را صرف کنیم».

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، علی لاریجانی رئیس مجلس امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران در مورد نظارت مجلس هشتم بر دستگاه ها گفت: «یکی از اولویت‌های ما پیدا کردن مکانیزم‌های جدیدی برای نظارت است که هم مردم مطلع باشند و هم نظارت عمیق باشد. روش‌هایی در دنیا مرسوم است ما هم مکانیزم‌هایی داریم ولی می‌شود مکانیزم‌هایی پر‌تحرک‌تری را اعمال کرد. در حال حاضر در هیات رئیسه مشغول تدبع بر روی آن هستیم».

وی در ادامه درخصوص همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران گفت: «‌اینکه اتحادیه اروپا می‌خواهد یک فضای جدید را برای همکاری با ایران بگشاید این از طریق مجاری خودش ممکن است، به شرط اینکه با گام‌های درست این کار صورت گیرد».

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تحلیل‌های افراد در خصوص ریاست مجلس گفت: «من علاقه‌ای ندارم به اینکه جلوی تحلیل‌های دیگران را بگیرم لذا از تحلیل کردن پرهیز می‌کنم که جبلان ذهنی آنها همچنان ادامه پیدا کند».

وی در خصوص رابطه مجلس و دولت گفت: «‌در حال حاضر ما مشغول تدوین یک امور مهمی برای مجلس هستیم؛ از جمله راهبرد مجلس هشتم و همچنین راهکارهایی برای نظارت دقیق‌تر بر کارهای کشور با متدولوژی جدید و همچنین پیدا کردن مکانیزمی برای حل اختلاف بین قوه مقننه و سایر قوا».

وی افزود: «‌در همین چند روزی که هیات رئیسه موقت مشغول به کار بود ما با برخی از وزرا و برخی از مسئولین که در مجلس فعال هستند در مورد نیازهایی که مربوط به خشکسالی و سرما زدگی بود و دولت قبلا هم اظهارنظر کرده بود دو جلسه نسبتا طولانی داشتیم. امروز هم در حال پیگیری هستیم».

رئیس مجلس گفت: «ما دنبال ساختارها نمی‌گردیم دنبال حل مسایل می‌گردیم لذا اگر مختصر آبرویی هم وجود دارد می‌خواهیم خرج این کنیم که مسایل حل شود و نمی‌خواهیم در درون دالان خشک ساختاری وقتمان را صرف کنیم».

وی گفت: «بنابراین با سرعت اعتبارنامه‌ها را روز گذشته و امروز تقریباً به پایان رساندیم که وقت مجلس صرف این امور شکلی کمتر شود و وارد فضایی شویم که موضوعات اصلی کشور بررسی شود».

لاریجانی افزود: «امیدواریم در این هفته و اوایل هفته آینده کمیسیون‌های مجلس را بتوانیم شکل دهیم و در این فاصله هم با دولت و سایر دستگاه ها رایزنی‌هایی را برای مسایل مهمی که جلوی پای کشور است خواهیم داشت».

رئیس مجلس در ارتباط با سالگرد امام (ره) گفت: «‌روش و منش امام یک سیره کهنه شونده‌ای نیست و این همیشه در دل‌های همه مومنین و کسانی که علاقه‌مند به ایران عزیز هستند زنده و جاودان است، لذا این یک تابلو در جلوی روی همه است. اما در بیانات حضرت امام (ره) بعضی از مسایل خیلی تاکید شده از جمله مشی دقیق اسلام در مسایل که برای مجلس هم می‌تواند راهنمای عمل باشد که قوانین براساس مبانی اسلامی تدوین شود».

وی افزود: «‌همان اسلام ناب محمدی که امام فرمودند باید مبنای کار باشد و باید از اظهارنظرهایی که غیر تخصصی است پرهیز کرد».

لاریجانی در ادامه با اشاره به نکته ای دیگر از تاکیدات امام خمینی (ره) گفت: «امام (ره) بر روحیه کار و پیشرفت و توسعه برای کشور تاکید می‌کردند. امروز ایران عزیز بیش از هر زمان دیگری به روحیه خلاق و با نشاط برای کار در کشور احتیاج دارد».

وی گفت: «زمینه‌های کاری زمانی فراهم می‌شود که سرمایه‌گذاری در کشور تسهیل شود ما این پند بلند امام (ره) را باید عملیاتی کنیم چه در مجلس و چه در دولت، لذا اینکه هم در تقنین و آیین نامه‌های دولت به نحوی باشد که زمینه‌های سرمایه‌گذاری تسریع شود، یک امری مهمی است و ما امروز هم متذکر شدیم که یک کمیته یا کمیسیونی را برای پالایش و تقنین قوانین در نظر خواهیم گرفت تا بتواند سرمایه‌گذاری در کشور را سهل کند».

لاریجانی با اشاره به دیگر سیره رفتاری امام (ره) گفت: «نکته دیگر روحیه خدمت کردن و خادم ملت بودن است. این نکته مهمی است که معمولاً قدرت یک روحیه نخوت به وجود می‌آورد و ما باید همواره خادم ملت باشیم».

وی در ادامه با اشاره به روحیه عدالت طلبی در رفتار امام (ره) گفت: «‌روحیه عدالت طلبی که در فکر و اندیشه و عمل امام همیشه متبلور بود و باید در تقنین و رفتار مجلس راهنمای عمل باشد. البته سیره امام مملو از حقایقی است که باید از آن پند گرفت».

رییس مجلس در ارتباط با تغییرات ساختاری در وزارت کشور گفت: «منتظریم که انشاالله وزیر کشور قوی از طرف دولت معرفی شود همچنین برای وزارت اقتصاد و دارایی که زودتر این دستگاه ها بتوانند کار دراز مدت خودشان را انجام دهند». 

رئیس مجلس در مورد اظهارات عبدالقدیرخان پدر هسته ای پاکستان گفت: «زمانی که خود ایشان (عبدالقدیرخان) چنین اظهار نظرهایی کرده اند ما که بالاتر از آن نمی توانیم نظر بدهیم».

وی گفت: «‌از قبل هم که هیات‌هایی از سوی آژانس به ایران می‌آمدند ما بارها متذکر می‌شدیم که برخی از سرویس‌های آمریکا و اسرائیل شما را به اشتباه می‌اندازند ولی در عین حال آنها دعاوی را از آنها می‌گرفتند و می‌آوردند ایران ما براساس ضوابط خودمان پاسخ آنها را می‌دادیم من فکر می‌کنم در گزارش اخیر البرادعی نکاتی است که نشان می‌دهد سرویس‌های کشورهای دیگر خیلی فعالانه مسیر آژانس را به اشتباه می‌اندازند».

رئیس مجلس گفت: «‌این مسیر به اشتباه انداختن آژانس هم به آژانس لطمه می‌زند و هم ایران توقع چنین کاری را نخواهد داشت و راه دیگری خواهد اندیشید».

وی همچنین در خصوص اولویت کاری مجلس هشتم گفت: «در تنظیم راهبردها دو گروه هستند که در مسایل می‌توانند کمک کنند. یک گروه که در موارد اختلاف می‌توانند اختلافاتی را که در مسیر اجرا پیش می‌آید حل نمایند و در پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم تبلور داشت و بخش دیگر گروهی است که بتوانند در مسایل مهم کشور با رایزنی مطالبی را که در مجلس عرضه می‌شود از غنای بیشتری برخوردار نمایند. هر دو موضوع در دستور کار هیات رئیسه و در حال مطالعه است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین