کد خبر: ۷۶۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۲:۵۲

تعرفه واردات 63 قلم كالا تغییر کرد

کاهش تعرفه واردات لاستیک، لوازم خانگی و پروفیل
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تعرفه واردات 63 قلم کالای وارداتی به دلیل آنچه که دولت «در نظر گرفتن توأمان دو هدف افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان» می‌داند، تغییر کرد. بر اساس این گزارش تعرفه‌های بسیاری از کالای خارجی با وجود فعالیت جدی تولیدکنندگان در تولید کالای مشابه در داخل کاهش یافته است. به اعتقاد کارشناسان این مسئله موجب ضربه به تولیدات داخلی بر اثر رونق اجناس خارجی به دلیل کاهش قیمت آنها در بازار خواهد شد.

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سود بازرگانی پروفیل از آهن یا فولاد‌های غیر ممزوج با مقطع L و مقطع T با هدف هماهنگ سازی حقوق ورودی مواد اولیه با حقوق ورودی کالای ساخته شده از 11 درصد به 6 درصد کاهش یافت.

همچنین سود بازرگانی میلگرد کلاف با قطر کمتر از 9 میلی‌متر از 16 به 11 درصد کاهش یافت. با توجه به حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان این بخش، با این اقدام انتظار می‌رود علاوه بر کاهش قیمت‌ها در بازار داخل، تولیدکنندگان نیز به سمت تولید رقابتی‌تر و کیفی‌تر حرکت کنند.

در مورد پروفیل نیز گفتنی است به منظور تسری حمایت تعرفه‌ای به مصرف‌کننده نهایی، کاهش تعرفه محصولات سرد و گرم تخت نورد شده (مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوله و پروفیل) ضروری به نظر می‌رسید.

همچنین با توجه به افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر قیمت‌های بازار داخلی به دلیل واردات بخش عمده‌ای از مصرف داخلی و پیش‌بینی افزایش مصرف داخلی در بخش مسکن و طرح‌های عمرانی در کشور و عدم تکافوی تولیدات داخلی، کاهش تعرفه در مورد اقلامی همچون پروفیل و میله‌های آهنی یا فولادهای غیرممزوج ضروری بود.

دولت همچنین «با هدف حمایت توأمان از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی»، سود بازرگانی واردات این اقلام را تغییر داد. بر این اساس، سود بازرگانی واردات ‌یخچال فریزر از 51 درصد به 46 درصد، ‌جاروبرقی از 46 درصد به 36 درصد ،‌ آسیاب و مخلوط کن از 51 درصد به 41 درصد و ‌ماشین های لباسشویی تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک (دو قلو فاقد المنت جهت خشک کردن) از 41 درصد به 36 درصد کاهش یافت.

دولت در مورد کاهش سود بازرگانی لوازم خانگی توضیح داده است: بر اساس تصمیمات کمیسیون ماده یک در ابتدای سال 1385 با افزایش تعرفه واردات لوازم خانگی به شرط عدم افزایش قیمت محصولات تولید داخل، موافقت شد اما با وجود افزایش تعرفه، شرکت‌های تولیدکننده نسبت به افزایش قیمت در سال‌های 85 و 86 اقدام کردند که این موضوع بر خلاف توافقات بود و باعث رشد قیمت لوازم خانگی به‌ویژه یخچال فریزر شد.

در ادامه این مطلب آمده است: به علاوه،‌ در مورد برخی دیگر از لوازم خانگی شایان ذکر است که با توجه به قاچاق شدید محصولات موردنظر، عملاً افزایش تعرفه موجب گسترش پدیده قاچاق می‌شود و کمکی در جهت حمایت از تولید داخل نخواهد بود. ضمن آن که بر اساس آمارهای تولید و نیاز در کشور در خصوص محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال، فریزر و تلویزیون در حدود 35 تا 40 درصد نیاز بازار بایستی از طریق واردات تامین شود. به همین دلیل، دولت سعی کرده است در مصوبه جدید با لحاظ جمیع شرایط، نرخ تعرفه متعادلی برگزیند که نه به واردات انبوه و زیان تولیدکنندگان بیانجامد و نه به افزایش قیمت‌ها و زیان مصرف‌کنندگان منجر شود. دولت همچنین سود بازرگانی روغن پالم اولئین را از 11 درصد به صفر درصد ، کازیین از صفر به 11 درصد و ترموکوپل را از 16 به 26 درصد افزایش داد.

دولت همچنین «با هدف افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی»، سود بازرگانی واردات لاستیک اتومبیل‌های سواری، موتور سیکلت و دوچرخه از 61 به 46 درصد و ‌لاستیک اتوبوس و اتومبیل‌های باری از 41 به 26 درصد کاهش داد. 

دولت دراینباره توضیح داده است: با توجه به این که در سال‌های گذشته فرصت کافی در جهت هماهنگی، ‌رشد و توسعه به واحدهای تولیدی لاستیک داده شده است، بنابراین از آنجا که کاهش محسوسی در قیمت سال‌های گذشته این بخش مشاهده نمی‌شود، کاهش تعرفه‌های لاستیک در سال جاری به منظور تحریک تولید ضروری بود. مقایسه قیمت‌های لاستیک‌های داخلی و وارداتی نیز نشان می‌دهد که اختلاف قیمت لاستیک‌های داخلی با وارداتی بین 40 تا 67 درصد متغیر است که این حاشیه ایجادشده باعث بی‌رقیب ماندن تولیدکنندگان داخلی شده به طوری که عمده لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌هایی هستند که در داخل تولید مشابه ندارند و یا اگر تولید مشابه دارند تولید آنها کافی نیست. از این رو ضروری است با کاهش سود بازرگانی لاستیک‌های خارجی، تولیدکنندگان داخلی را به تولید کیفی‌تر محصولات، ترغیب کرد. 
 
گفتنی است رئیس جمهور روز جمعه در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسدارن از تصمیم کاهش تعرفه واردات کالاهای خارجی به عنوان برنامه دولت برای مقابله با «تورم وارداتی» خبر داده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین