کد خبر: ۷۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
دکتر محمود واعظی تشریح کرد:

اهمیت حضور رئیس مجلس خبرگان در کنفرانس ادیان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمود واعظی، معاون اسبق وزارت امور خارجه و معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به ابعاد مختلف سفر آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی گفت: «سفر آقای هاشمی به عربستان و حضور ایشان در کنفرانس گفتگوی ادیان دارای اهمیت فراوانی است. در این کنفرانس بسیار بزرگ بیش از 800 نفر از متفکران جهان اسلام برای تبادل نظر درباره موضوعات مختلف اسلامی،‌ تقریب مذاهب و زمینه‌های همکاری بین مسلمان گردهم آمده‌اند».

وی در گفتگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، با اشاره به اثرات حضور آقای هاشمی رفسنجانی بر روی تحولات منطقه افزود: «دعوت از آقای هاشمی به عنوان مهمان ویژه ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان، برای سخنرانی در افتتاحیه این کنفرانس اتفاق بسیار مهمی است. با استفاده از این شرایط می‌توانیم دیدگاه‌های شیعه و همچنین ایران را در این کنفرانس منتقل کنیم. به هر حال ایران و عربستان دو کشور قدرتمند در منطقه و جهان اسلام هستند و هماهنگی و همکاری دو کشور می‌تواند باعث نفوذ هر دو کشور در منطقه شود. البته در چنین شرایطی مسائل منطقه با سرعت بیشتری حل می‌شود».

دکتر واعظی در ادامه خاطرنشان کرد: «آقای هاشمی رفسنجانی از دوران ریاست‌جمهوری ارتباط نزدیکی با ملک‌عبدالله داشته‌اند و همواره اعتماد خوبی مابین این دو شخصیت وجود داشته است. معتقدم با توجه به شرایط منطقه، انجام این سفر می‌تواند گام‌های جدی را در مناسبات دو کشور به همراه داشته باشد».

وی با اشاره به نقش ایران در توافق دوحه گفت: «ایران در مورد توافق دوحه نقش سازنده‌ایی ایفا کرد. اتفاقی که در دوحه روی داد مورد استقبال همه جناح‌های سیاسی و لایه‌های مختلف لبنان قرار گرفته است. به همین ترتیب این موضوع نیز مورد استقبال سایر کشورهای اسلامی قرار گرفت. در چنین شرایطی تبادل‌نظر درباره مسائل لبنان می‌تواند دیدگاه دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر کند».

معاون اسبق وزارت امورخارجه در مورد نقش آقای هاشمی رفسنجانی در کاهش تنش مابین اعراب و ایران گفت: «باید از جنبه مثبت به این مسئله نگاه کنیم. جناب آقای هاشمی در خارج از کشور به عنوان سرمایه بین‌المللی برای کشورمان محسوب می‌شود به همین دلیل دیدگاه‌های ایشان برای بسیاری از رهبران جهان دیدگاه روشن و شناخته شده‌ای است. در شرایط فعلی این سرمایه می‌تواند در چارچوب کلان نظام مسئله‌های موجود در منطقه را حل کند».

دکتر واعظی با اشاره به تشکیل فضای دوقطبی شیعه وسنی در منطقه خاورمیانه و تاثیری که این موضوع می‌تواند بر روی مناسبات کشورهای جهان اسلام داشته باشد خاطرنشان کرد: «حضور آقای هاشمی در این کنفرانس می‌تواند  به شکسته شدن تصویر فضای دو قطبی در جهان اسلام کمک کند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که آمریکا، بخصوص در دوران آقای بوش تلاش گسترده‌ایی انجام می‌دهد تا تفرقه مابین کشورهای اسلامی و مسلمانان گسترش پیدا کند. درهمین راستا یکی از اهدافی که آنها دنبال می‌کنند موضوع تفرقه بین گروه‌های شیعه و سنی است. باید آگاه باشیم که این تفرقه خواست دشمن است و منافع مسلمانان ایجاب می‌کند همه گروه‌های شیعه و سنی رابطه خوبی با همدیگر داشته باشند. این سفر می‌تواند قدم مثبتی در این زمینه باشد».

معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش غرب در به تصویر کشیدن چهره‌ایی خشن از مسلمانان افزود:‌ «آمریکا و برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند از اسلام یک چهره تند و خشن ارائه کنند و به دنبال آن هستند که یک دشمن مصنوعی به عنوان مسلمانان درست کنند. در صورتی که حضور طیف‌های مختلف و کشورهای گوناگون می‌تواند در چنین مجمعی منجر به تبادل‌نظر و همدلی مابین گروه‌های مسلمان شود. اسلام دینی است که بر مبنای صلح، دوستی و تفاهم استوار است و برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند به تبادل‌نظر و شناساندن اسلام کمک کند».

وی درباره نگرانی‌هایی که درباره وضع شیعیان عربستان سعودی در ایران وجود دارد یادآور شد: «همانطور که ما اجازه نخواهیم داد هیچ شخصیتی اعم از دولتی و یا غیردولتی در امور داخلی کشورمان دخالت کند ما نیز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نخواهیم کرد ولی با توجه به شرایطی که در منطقه و بخصوص عراق به وجود آمده است و نیز هوشمندی و هوشیاری که شیعیان از خود نشان داده‌اند اکنون نسبت به حقوق شیعیان توجه بیشتری صورت می‌گیرد و متعاقب آن شرایط شیعیان در عربستان به نسبت سال‌های گذشته به مراتب بهتر شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۵
0
0
حساب آيت الله هاشمي رفسنجاني ُ از كساني كه از ايشان حمايت يا حمايت نمايي مي كنند ُ جدا است - محمد اسلامپور
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین