کد خبر: ۷۶۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۰
نگرانی برنجکاران ادامه دارد

زمین‌های شمال در انتظار باران خرداد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر انجمن برنج، وضعیت کشت برنج در شهرستانهای استان مازندران و گیلان را تشریح کرد.

جمیل علیزاده‌شایق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تصریح کرد: «اکنون 90 درصد از زمین‌های مازندران به زیر کشت برنج رفته است و 10 درصد باقی‌مانده نیز بعد از برداشت گندم و کلزا در صورتی که وضعیت بارندگی مناسب باشد، خردادماه به زیر کشت خواهد رفت».

وی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی از زمین‌های گیلان که چند سالی است زیر کشت برنج می‌رود گفت: «در گیلان، کشاورزان در برخی زمین‌های ساحلی با توجه به میزان کم بارندگی احتیاط کرده و هنوز زمین‌های خود را کشت نکرده‌اند».

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: «تقریباً 15 درصد از اراضی گیلان به زیر کشت نرفته و احتمالاً نخواهد رفت البته اکثر این زمین‌ها از نظر انجمن برنج قابلیت کشت برنج را ندارند».

شایق همچنین به نیاز زمین‌های زیر کشت به بارندگی تا 10 روز آینده خبر داد و گفت: «اکثر زمین‌های قابل کشت شمال به زیر کشت رفته‌اند اما این زمین‌ها نیز تا 10 روز آینده به بارندگی نیاز دارند که در غیر اینصورت نگرانی کشاورزان و دست‌اندرکاران برنج ایرانی افزایش خواهد یافت».

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کمبود آب برای زمین‌های برنج چه راه‌هایی وجود خواهد داشت اظهارداشت: «متاسفانه زمان برای استفاده از راه‌حل‌های کم‌آبی به پایان رسیده و اکنون راهی وجود ندارد. در واقع اینکه سال‌ها از وزارت نیرو درخواست می‌شود که آب‌های پاییز و زمستان شمال را مهار و ساماندهی کنند برای چنین مواقعی بود».

شایق تصریح کرد: «پیش از این کشاورزان، خود برای مقابله با خشکسالی، با گود کردن برخی از اراضی آب‌بندهایی را ایجاد می‌کردند و از آب‌های اضافی زمستانی و بهار در فصل کشت برنج بهره می‌بردند اما چندسالی است که وزارت نیرو به دلایل خاصی مانع از ایجاد چنین آب‌بندهایی می‌شود».

دبیر انجمن برنج افزود: «دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی برای ساماندهی آب‌های شیرین که بدون استفاده به دریا می‌ریزند حداقل برای سال‌های آینده، بخش کشاورزی به خصوصی در شمال کشور را یاری کند».

وی همچنین با تشریح وضعیت کشت برنج در استان‌های فارس، خوزستان و گرگان گفت: «در این بخش‌ها که محصول خاصی از برنج تولید می‌شود دولت با صدور بخشنامه‌ای کشاورزان را از کشت برنج منع کرده است. بنابراین در سال جاری شاهد کاهش تولیدات برنج، در این بخش کشور خواهیم بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۸
0
0
وزارت نيرو در زمستان بكمك وزارت نفت امد واب پشت سد سفيد رود را به منظور توليد برق جهت استفاده انرژي برق بجاي انرژي گاز هدر داد به اميد انكه از 15 اسفند باران خواهد باريد و اب مجددا ذخيره خواهد شد كه باران نيامد و بعدش هم اقايان مدعي شدند كم ابي ناشي از خشكسالي هست تقصير ما نيست!از طرفي در بخش برق هم كمبود دارند ميگويند انهم ناشي از كم ابي است!كسي نيست از اين دوستان مهرورز سوال كند با با در ساليان قبل هم كم برفي و كم باراني داشتيم پس چرا مشكل وجود نداشت؟.تازه دوستان عزيز شما در بقيه فصلها هم مشكل اب و برق داريد !و براي هريك يك بهانه مي اوريد!.اين روش كار نيست.ريشه مشكل را شناسايي و انرا ريشه كن كنيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین