کد خبر: ۷۶۳۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
تبلیغات

انواع مدیریت را بشناسیم

همانطور که گفتیم پیش از مدیریت کردن باید انواع مدیریت را بشناسیم. سوالی که اغلب صاحبان کسب و کار‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که کدام یک از سبک‌ها را باید انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسی که موقعیت‌های مختلف، سبک‌های مختلفی را انتظار دارد.
انواع مدیریت را بشناسیم
آفتاب‌‌نیوز :

اگر می‌خواهیم کسب و کارمان را رشد دهیم باید استراتژی مناسب آن را پیدا کنیم. از این رو باید انواع مدیریت را بشناسیم. انتخاب کردن سبک مدیریت می‌تواند استراتژی‌های شما در شرایط مختلف را تعیین کند. در این مقاله قصد داریم انواع سبک‌های مدیریتی را به شما معرفی کنیم تا به وسیله آن‌ها بتوانید تصمیمات درستی را برای گسترش کسب و کار بگیرید.

انواع مدیریت را بشناسیم: مدیریت دستوری

این سبک مدیریتی به نظرات کارمندان توجه زیادی نمی‌شود. به همین دلیل در این سبک مدیریتی کارمندان پس از مدتی کسب و کار را ترک می‌کنند و در جای دیگری استخدام می‌شوند. این اتفاق برای متخصص‌ها بیشتر رخ می‌دهد. زیرا اگر در کاری از نظریات متخصصین آن حوزه استفاده نشود، این افراد پس از مدتی دچار شکست می‌شوند و افراد متخصص زمانی که با این موضوع مواجه می‌شوند، پس از مدتی کسب و کار را ترک می‌کنند. سازمانی که کارمندان ستاره و متخصص کافی نداشته باشد، نمی‌تواند برای اقداماتی مانند سیستم سازی و پس از آن گسترش برنامه ریزی کند و دلیلش هم نداشتن تیم قوی است. البته لازم به ذکر است در شرایط بحرانی گاهی اوقات لازم می‌شود که از مدیریت دستوری برای بهبود اوضاع استفاده کنید.

انواع مدیریت را بشناسیم

انواع مدیریت را بشناسیم: مدیریت دموکراتیک

مدیریت دموکراتیک درست در مقابل سبک مدیریت دستوری قرار دارد. در این روش از نظرات کارمندان استفاده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که کارمندان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به کسب و کار داشته باشند. زیرا زمانی که می‌بیننند از نظرات آن‌ها هم برای تصمیم گیری‌های مختلف استفاده می‌شود، عزت نفسشان بیشتر می‌شود و برای عملی شدن آن تصمیم‌ها تلاش بیشتری از خودشان نشان می‌دهند. البته برای مدیریت دموکراتیک توجه به دو اصل بسیار حیاتی است.

۱- استخدام درست و اصولی و ایجاد روند رشد کارکنان:

برای استفاده از نظرات افراد باید در ابتدا از اینکه صلاحیت نظر دادن و بحث کردن راجع به استراتژی‌های آینده را دارند مطمئن شوید. به همین منظور باید در زمان استخدام دقت کنید تا بتوانید افرادی را جذب کنید که علاوه بر مهارت و تخصص بالا، ارزش‌های مشترک با کسب و کار شما داشته باشند و برخی از مهارت‌های عمومی مانند حل مسئله، تصمیم گیری، متقاعد سازی، حل تعارض و… را در خودشان تقویت کرده باشند.

انواع مدیریت را بشناسیم

۲- توانایی ایجاد تعادل میان نظرات

اگر شما از نظرات برخی از کارکنان استفاده کنید و به نظرات برخی دیگر هیچ توجهی نشان ندهید، این امکان وجود دارد که عزت نفس آن دسته از افراد کاهش پیدا کند. در نتیجه باید تلاش کنید در هر جلسه‌ای که برگزار می‌کنید فقط از کارمندانی استفاده کنید که دانش و تخصصشان مرتبط با موضوع است.

انواع مدیریت را بشناسیم: عدم مداخله

اگر شما سعی کنید که اصل اول که پیش نیاز مدیریت دموکراتیک بود را به درستی پیاده سازی کنید، پس از مدتی می‌توانید سبک مدیریت خود را به مدیریت عدم مداخله تغییر دهید. در این سبک مدیریتی شما کسب و کارتان را به بخش‌ها و دپارتمان‌های مختلف تقسیم بندی می‌کنید و برای هر یک از آن‌ها یک سرپرست انتخاب می‌کنید.

در نهایت با سرپرستان برای آینده کسب و کار یک چشم انداز تعیین می‌کنید و به هر کدام از آن‌ها وظایفی را می‌سپارید و زمانی تعیین می‌کنید که پیش از آن باید آن وظایف و پروژه محول شده را به شما تحویل دهند.

در این سبک مدیریتی شما برای هر یک از سرپرستان شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین می‌کنید و این شاخص‌ها را به آن‌ها نیز توضیح می‌دهید و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تحقق پروژه‌ها را به سرپرستان واگذار می‌کنید. شما روشتان برای استخراج شاخص کلیدی عملکرد را به آن‌ها توضیح می‌دهید، تا آن‌ها بتوانند برای بررسی عملکرد افراد تیمشان شاخص تعیین کنند.

در این سبک شما فقط عملکرد تیم‌ها و دپارتمان‌های مختلف را بررسی می‌کنید و باقی زمانتان را روی برنامه ریزی برای گسترش کسب و کار می‌گذارید. بسیاری از مدیرانی که از این سطح استفاده می‌کنند، به اشتباه کارکنان را به حال خود رها می‌کنند.

انواع مدیریت را بشناسیم

انواع مدیریت را بشناسیم: مدیر در نقش کوچ

یکی دیگر از سبک‌های مدیریت، مدیریت در نقش کوچ است. در این سبک مدیریتی شما چشم انداز و ارزش‌های سازمان را مشخص می‌کنید و تمرکزتان را روی بازدهی و رشد کارکنان می‌گذارید. در این سبک مدیریت به اثر گذاری و حال خوب کارکنان توجه ویژه‌ای می‌شود و مدیر تلاش می‌کند که جوی مثبت و مبتنی بر بازخورد موثر ایجاد کند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم پیش از مدیریت کردن باید انواع مدیریت را بشناسیم. سوالی که اغلب صاحبان کسب و کار‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که کدام یک از سبک‌ها را باید انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسی که موقعیت‌های مختلف، سبک‌های مختلفی را انتظار دارد. برای مثال اگر شرکت رو به ورشکستگی است و شما هنوز ساختاری ایجاد نکرده اید، نمی‌توانید از مدیریت عدم مداخله استفاده کنید. در چنین شرایطی باید از مدیریت دستوری استفاده کنید. بالعکس اگر شما توانسته اید فرایند استخدام و ایجاد دپارتمان‌های مختلف را درست اجرا کنید، می‌توانید از مدیریت عدم مداخله استفاده کنید. در سایت ماهان تیموری مطالب به روزی راجع به مدیریت کسب و کار، راه اندازی کسب و کار، مهارت‌های مورد نیاز برای رشد بیزینس و… قرار دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید برای خودتان کار راه اندازی کنید و آن را رشد دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین