کد خبر: ۷۶۳۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
واردات کالاهای اساسی با ۱۹.۶ میلیارد دلار بسته شد

افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن

واردات کالاهای اساسی در پایان سال گذشته به ۱۹.۶ میلیارد دلار رسیده که از این رقم ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن
آفتاب‌‌نیوز :

ایران در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است که از این رقم ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار سهم صادرات و ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار برای واردات بوده است.

ترخیص ۳۰.۹ میلیون تنی کالای اساسی از گمرک

اما در مورد وضعیت واردات کالا اساسی در تجارت سال گذشته، فرود عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران - گزارشی اعلام کرد که نشان می دهد از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰.۹ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار وارد ایران شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ در وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۰ درصد افزایش دارد.

۱۵.۱ میلیارد دلار هزینه واردات با ارز ترجیحی

بر اساس این گزارش، از مجموع کالای وارداتی ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی است که نشان می دهد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۳ درصد در وزن و ۷۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ذرت مثل همیشه در صدر کالاهای اساسی

جزئیات واردات کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ از این قرار است که بالاترین میزان به روال قبل به ذرت، با ۹.۸ میلیون تن اختصاص دارد که ارزش آن به حدود ۳.۴ میلیارد دلار می‌رسد. واردات ذرت نسبت به سال قبل از این دوره، یک درصد در وزن کاهش و ۳۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

اوضاع گندم و جو

در سایر اقلام نیز هفت میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار وارد شده که ۱۳۵ درصد در وزن و ۱۹۷ درصد در ارزش رشد نشان می‌دهد. برای واردات جو نیز ۳.۳ میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار ثبت شده که با افزایش ۷۹ درصدی در وزن و ۱۱۶ درصد در ارزش همراه بوده است.

افزایش ۱۳۸ درصدی هزینه واردات روغن

همچنین ۲.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار انواع دانه‌های روغنی وارد شده که از لحاظ وزنی یک درصد کاهش اما از نظر ارزش ۳۱ درصد افزایش داشته است. واردات روغنهای خوراکی نیمه جامد، مایع و خام نیز ۱.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار است که ۵۵ درصد در وزن و ۱۳۸ درصد در ارزش رشد داشته است.

در سال گذشته ۲.۳ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار وارد شده که وزن آن ۲۸ درصد و ارزش آن ۶۰ درصد افزایش داشته است.

از واردات دارو چه خبر؟

در رابطه با واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز ۲۲.۲ هزار تن به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار وارد شده که نشان می‌دهد ۴۵ درصد در وزن و ۵۸ درصد در ارزش افزایش داشته است.

فقط ۴.۴ میلیارد دلار با ارز نیمایی وارد شد

طبق گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران، از مجموع ۳۰.۹ میلیون تنی واردات کالای اساسی ۳.۹ میلیون تن مربوط به کالای اساسی وارداتی با ارز غیر ترجیحی و به عبارتی ارز نیمایی است که ارزش آن به ۴.۴ میلیارد دلار از مجموع ۱۹.۶ میلیارد دلار کالای اساسی وارداتی می‌رسد. این واردات ۲۵ درصد در وزن و ۲۴ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است.

سایر نیماییهای اساسی کدامند؟

از اقلام وارداتی با ارز نیمایی می‌توان به برنج با ۱.۵ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، شکر ۱.۲ میلیون تن به ارزش ۵۴۴.۳ میلیون دلار، لاستیک سنگین به وزن ۹۶.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۳۵۱.۸ میلیون دلار و همچنین ماشین آلات تولید کننده کالای اساسی با ۴۳.۴ هزار تن به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار اشاره کرد.

داروهای دامی ضروی ۵۳۹ تن به ارزش ۵۷.۹ میلیون دلار، سموم تکنیکال شیمایی با ۱۰.۹ هزار تن به ارزش ۱۰۹.۴ میلیون دلار و کودهای شیمایی با ۲۲۲.۸ هزار تن به ارزش ۱۶۷.۸ میلیون دلار، دیگر کالاهای اساسی وارداتی با ارز نیمایی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین