کد خبر: ۷۶۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۳۵ هزار تومان

املت به لیست غذا‌های لاکچری اضافه شد

با افزایش قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۳۵ هزار تومان این سئوال در ذهن ایجاد می‌شود که ساده‌ترین غذای تهیه شده با گوجه فرنگی یعنی املت چقدر هزینه دارد؟
املت به لیست غذا‌های لاکچری اضافه شد
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش قیمت مواد غذایی این روزها بر کسی پوشیده نیست و گرانی بر اقلامی چون مرغ، گوشت، میوه، سبزی، لبنیات، نان، برنج و به طور کل مایحتاج اولیه خانواده ها سایه افکنده است؛ به طوری که برخی از خانواده ها یا مجبور به حذف این اقلام از سبد غذایی خود شده اند یا سرانه مصرف را به حدی کاهش داده اند که با جیبشان سازگاری داشته باشد.

این بار اما گرانی دامن گوجه فرنگی را هم گرفت و بازار این محصول پرمصرف را که برای بسیاری از خانواده ها که برای پخت املت از آن استفاده می کنند را با چالش روبرو کرد.

گزارشات میدانی اخیر نشان می دهد که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در بازار به ۳۵ هزارتومان رسیده است و مصرف کنندگان بایستی برای خرید یک کیلو گوجه فرنگی دو سوم یارانه یک نفر را پرداخت کنند.

با نوشتن این گزارش قصد داریم نشان دهیم این افزایش قیمت ها چه تاثیری در سفره مردم دارد و هزینه تهیه یک غذای ساده با گوجه فرنگی یعنی املت برای ۴نفر چقدر می شود؟

با فرض اینکه برای تهیه املت چهارنفره به یک کیلو گوجه فرنگی، ۴ عدد تخم مرغ یک عدد کره ۵۰ گرمی، دو عدد نان سنگک نیاز باشد، قیمت تمام شده این املت با محتویات ذکر شده تقریبا ۶۵ هزارتومان می شود که این عدد می تواند بسته به نوع نان، تعداد تخم مرغ وگوجه کمتر یا بیشتر باشد.

البته اگر مخلفاتی چون ماست و پیاز هم به آن اضافه شود قیمت تمام شده املت چهار نفره به همراه مخلفات حدود ۷۵ تا ۸۰ هزارتومان خواهد شد.

محمد رضا اکبری کارگر یکی از کارگاه های تولیدی در ارومیه در گفت و گو با خبر نگار ایلنا، با اشاره به اینکه با آغاز ماه مبارک رمضان قیمت گوجه فرنگی یک مرتبه از ۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده افزود: من یک کارگر ساده هستم و هفته ای ۴ مرتبه از املت برای وعده غذایی خانواده استفاده می کنیم ولی با توجه به افزایش قیمت این محصول پخت یک وعده املت حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد و متاسفانه این غذا هم مانند گوشت و برنج از لیست غذاهای ما حذف شد.

مهین موسوی بانوی خانه داری که برای خرید به خیابان عطایی ارومیه مراجعه کرده است در گفت و گو با خبر نگار ایلنا، بیان کرد: با گرانی گوشت و برنج بیشتر از گوجه فرنگی برای پخت انواع غذاها مانند بورانی و املت و آش گوجه فرنگی استفاده می کردم که با افزایش قیمت این محصول دیگر نمی توانم در لیست خرید خود آن را اضافه کنم.

وی افزود:ساده ترین غذای ما ایرانیان که املت است که با افزایش قیمت این محصول از لیست غذاهای خانواده ها حذف شده است.

این بانو با اشاره به اینکه در این فصل شاهد برداشت این محصول در شهرهای جنوبی کشور هستیم گفت: انتظار داریم قیمت آن کاهش پیدا کند و نظارت نیز بر بازار فروش این محصول افزایش یابد.

فروشنده جوانی که بر روی وانت کنار خیابان گوجه می‌فروخت و تابلوی گوجه کیلویی ۳۵ هزار تومان را بر روی وانت نصب کرده بود گفت: مردم تمایلی به خرید گوجه ندارند و فکر می کنند مقصر افزایش قیمت گوجه فرنگی فروشنده ها هستند ولی ما از میدان تره بار گران می‌خریم و مجبوریم سود خود را روی محصول کشیده و به فروش برسانیم.

یکی از شهروندان ارومیه ای که در حال خرید گوجه فرنگی بود به خبرنگار ایلنا گفت: توان خرید چند کیلو گوجه فرنگی به صورت یک جا را ندارم و به همین دلیل تعداد ۵ عدد گوجه که نیاز ضروری خانواده ام است را خریداری می کنم.

فرشید محمد زاده افزود: مردم به ناچار گوجه فرنگی را از سبد خرید خود حذف کرده و بیشتر کالاهای اساسی و ضروری را خریداری می کنند.

به رغم تماس های مکرر خبرنگار ایلنا با رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه، وی حاضر به پاسخگویی نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین