کد خبر: ۷۶۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۳
رئیس مجلس خبرگان رهبری در مکه مکرمه؛

افراط و تفریط انسان را به جهالت می‌کشاند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش گفتگوی مذاهب اسلامی در مکه تأکید کرد: «این اجلاس که در کنار بیت الله الحرام برگزار می‌شود ، به یاری خدا مبنای مستحکمی برای گفتگوی مذاهب اسلامی با سایر ادیان الهی و تمدن های برخاسته از ادیان آسمانی خواهد بود».

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «ما با پیروی از قرآن کریم و به برکت وحی الهی، باید پیام دین اسلام را به گوش همه جهانیان برسانیم و نباید از کنار این اجلاس به صورت تشریفاتی عبور کنیم».

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به این‌که امت اسلامی می‌تواند و باید با همه ادیان آسمانی گفتگو و پیام قابل توجهی را به جهانیان ارائه کند،افزود: « این اجلاس باید مقدمه ای برای گفتگوی ادیان و مکاتب دینی باشد و خودش هم اصالتی واقعی دارد اما قبل از اینکه با سایر ادیان گفتگو کنیم باید در فضایی توأم با منطق و عقل با خودمان حرف بزنیم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «همه تمدن های جهان ریشه در ادیان آسمانی دارند و ادیان الهی قلب و مادر همه تمدن ها محسوب می شوند».

وی افزود: «گفتگوی مذاهب با یکدیگر در واقع صحبت قلب و مادر تمدن ها با فرزندان خودش است».

رییس مجلس خبرگان افزود: «باید گوش شنوا داشته باشیم و از ویژگی های بندگان خوب خدا این است که به همه حرف ها به خوبی گوش می دهند اما منصفانه قضاوت و بهترین را انتخاب می کنند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «هر انسان عالم و آگاهی حاضر نمی شود گوش و قلب خود را بر روی حقایق ببندد در غیر این صورت گرفتار تعصب جاهلی خواهد بود».

وی افزود: «عقل و منطق انسانی حکم می کند که به حرف های اصولی و درست گوش فرا دهیم و حقیقت را بپذیریم که نشانه حکمت است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «افراط و تفریط انسان را به جهالت می‌کشاند اما اعتدال انسان را در مسیر درست هدایت می‌کند که حاضر است به اطراف خودش نگاه کند».

وی گفت: «امت اسلامی امروز در جهان با مشکلات واقعی روبروست و همه علمای اسلامی برای رفع این مشکلات وظایف بسیار سنگینی دارند».

رئیس مجلس خبرگان تأکید کرد: «امت اسلامی به شرطی بهترین امت هاست که امر به معروف و نهی از منکر کند و البته در این زمینه نباید فریب ظواهر را بخورد بلکه باید به باطن امور هم توجه داشته باشد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «علمای آگاه باید بشریت را آگاه کنند و ما امروزه وظیفه داریم در جهان اسلام این کار را انجام دهیم و کسانی را که در جهالت به سر می برند نجات دهیم».

وی افزود: «تعصب اگر به معنای پایبندی به اصول و مبانی دینی باشد قابل ستایش است اما تعصب بر روی اشتباهات خسارت بار است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «اجلاس مکه باید میثاقی برای گفتگوی میان مذاهب اسلامی باشد و باید همه علمای جهان اسلام دست هماهنگی و دوستی به هم بدهند و نقاط اختلاف و ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنند».

وی افزود: «نباید اجازه دهیم جهان اسلام با گسترش اختلافات میان خود تضعیف شود و وظیفه ماست که جهان اسلام و امت اسلامی را تقویت کنیم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «نباید بهانه گیری کنیم بلکه باید همه همت ما این باشد که مشکلات را برطرف کنیم».

وی گفت: «این اجلاس باید میثاقی برای گفتگو و تعامل در جهان اسلام باشد و با بهره گیری از نظرهای صائب در دنیا به فکر تقویت امت اسلامی باشیم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی اصل مشورت در میان علمای جهان اسلام را بسیار مهم دانست و گفت: «حضرت پیامبر(ص) همیشه از طرف خداوند و از طریق وحی به مشورت توصیه می شود و ما هم باید اصل مشورت را مورد توجه قرار دهیم».

وی گفت: «اصل دیگر انصاف در قضاوت است و باید حق را بپذیریم و از تعصب جاهلی خودداری کنیم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «تعصب اجازه نمی دهد عقل، درست قضاوت کند و انسان با گوش شنوا حقایق را بشنود».

وی گفت: «اعلام پیام این اجلاس می تواند طوری تنظیم شود که به تقویت جهان اسلام کمک کند و در قدم بعدی باید به طور یکپارچه و با حذف اختلافات، به نمایندگی از جهان اسلام برای گفتگو با سایر ادیان و تمدن های برخاسته از دین های آسمانی آماده شویم».

کشورهای اسلامی با 57 رای می توانند تاثیر گذار باشند
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در اجلاس گفتگوی مذاهب اسلامی در مکه مکرمه گفت: «کشورهای اسلامی درسازمان های بین المللی57 رأی دارند و می توانند با پیدا کردن چند همراه در این سازمان ها تأثیرگذار و تصمیم گیرنده باشند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «قدم بعدی ما باید این باشد که یکپارچه و بدون اختلاف به نمایندگی از اسلام با تمدن‌های دیگر گفتگو کنیم و با آنها به تفاهم برسیم».

وی افزود: «مگر از زبان قرآن نمی شنویم که پیامبر از ادیان دعوت می کند که به جای دعوا باهم تفاهم داشته باشند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: «البته قبل از آنکه دیگران را به تفاهم دعوت کنیم، خودمان باید به این دعوت پاسخ دهیم چرا که 95 درصد احکام اسلامی ما مشترک است و علاوه بر احکام اصول ، احکام فروع مهمی مانند عدالت، انصاف، نقدپذیری، مورد وفاق ماست».

وی با بیان این که این دعوت را باید اول متوجه خود کنیم گفت: «من به عنوان یک اسلام شناس، شیعه شناس و صاحب تجربه در میدان عمل می گویم ،مشترکات ما آنقدر زیاد است که نیازی به پرداختن به نقاط افتراق ندارد و اگر از امر و نهی قرآن تکلیف و وظیفه را نگیریم از کجا می توانیم تکلیف دریافت کنیم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «تنازع حرام است، ولی اختلاف ذاتاً مضر نیست و نعمت است و رشد و پیشرفت می آورد و آنچه ضرر دارد، افتراق است و اگر اختلاف در فضای حکیمانه مطرح شود ،نه تنها مضر نیست، بلکه باعث رشد می شود».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «باید بپذیریم که دنیای اسلام دچار مشکلات واقعی است و باید از سرمایه بزرگی که خداوند به کشورهای اسلامی داده است حفاظت کنیم».

وی افزود: «مسلمانان امروز یک چهارم جمعیت دنیا را دارند که خیلی مهم است».

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 20 درصد ثروت جهانی در کشورهای اسلامی است، گفت:«بهترین نقاط سوق الجیشی دنیا، تنگه ها و آبراه‌ها وبهترین مناطق جغرافیایی روی زمین و بازارعظیم تولید در قلمرو مسلمانان است و دانشگاه های آنها نیز به سرعت در حال رشد است».

وی افزود: «منابع انسانی در دنیای اسلام به خاطر تشویق اسلام به علم باید سرآمد باشد و دنیای غرب از ما دانش را آموخته و تمدن اسلامی از محیط ما به غرب رفته است و آنها امروز به صورت دیگری ان را به ما بر می گردانند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی: «این انسان ها، این مکتب خوب بی نظیر و ابدی و این سرمایه های عظیم مادی چرا باید در دنیا در برابر استکبار و انحصار طلبان تسلیم باشد».

وی اضافه کرد: «ما نمی خواهیم زورگویی کنیم ولی نمی خواهیم حق این ملت را به آسانی به دیگران واگذار کنیم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «مشکلاتی که در کشورهای اسلامی است، در درجه اول به خودشان مربوط است که به علت فقر، جهل، عقب افتادگی و افراط و تفریط به وجود آمده و همین باعث شده استکبار طمع کند و منابع ما را به غارت ببرد».

وی افزود: «صهیونیسم به عنوان عامل بسیار خطرناک در اختیار کفر جهانی و در مقابل امت اسلام و کشورهای اسلامی است وبا این سرمایه عظیمی که خداوند به ما عطا کرده است باید برای حراست از ان اقدامات زیادی کنیم که این اجلاس می تواند مقدمه آن باشد».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کانون های آشوب و شرارت در منطقه بسیار زیاد و خطرناک شده است گفت: «فلسطین نمایشگاهی برای نشان دادن چهره جنایتکاران شده است و لبنان دچار تفرقه و مشکلات واقعی است، عراق اشغال شده و در اشغال آن خطر برای بقیه کشورها از ناحیه اشغالگران به وجود آمده است و حتی آمریکایی ها تصمیم دارند قرارداد امنیتی بلندمدت با این کشور ببندند که انشاء الله این چنین نخواهد شد و ملت و مسئولان عراق و امت اسلامی اجازه نخواهند داد که امریکا در این زمان کاپیتولاسیون را به یک کشور پیشرفته اسلامی تحمیل کند».

وی افزود: «عراق منابع عظیمی دارد که باید هوشیار بود و همه باید به عراق کمک کنیم تا از این گرفتاری، بندگی و استعمارغیررسمی نجات یابد که البته با هشیاری مردم عراق این امر محقق می شود».

رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: «استعمارگران افغانستان را قطعه قطعه کرده اند و دهها کشورعضو ناتو در این کشور چه می خواهند که امنیت ان هرروز کمتر می شود و مواد مخدر را با وسعت زیاد در بلاد اسلامی و جاهای دیگر پخش می کنند و نیروهای ناتو می توانند از این امر جلوگیری کنند که نمی کنند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «نمی توان مشکلات واقعی جهان را به عنوان یک مسلمان نادیده گرفت از جمله محیط زیست جهانی، مواد مخدر و امراض خطرناک از جمله ایدز. این‌ها جوانان کشورهای اسلامی را تهدید می کند و فرهنگ مبتذل غرب نیز جوانان ما را در خطر واقعی قرار داده است».

وی افزود: «رسالت جهان اسلام این است که کشورها و دولتهای اسلامی نباید در مقابل این مسائل بی تفاوت باشند و برای خدمت به جهان اسلام این اجلاس بزرگ را تشکیل داده ایم و برای گفتگو اعلام آمادگی می کنیم تا شاید بشریت از این مشکلات نجات پیدا کند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «به عنوان یک مدیراجرایی امروزه خطر بزرگ در دنیای ما برای مسلمانان نبود ثبات و امنیت است، مگر می شود در منطقه ای که صد ها هزار اشغالگر نظامی با ناوگان جنگیشان حضور تهدید کننده دارند ، احساس امنیت کرد».

وی با بیان اینکه امنیت دراز مدت مقدمه همه پیشرفت هاست گفت: «ما باید برای ثبات و امنیت جهان بویژه کشورهای فقیر و عقب افتاده دل بسوزانیم».

وی افزود: «آنچه در سومالی ، سودان و افغانستان می گذرد مسائلی است که به ما مسئولیت واگذار می کند و علمای اسلام عمیقا این خطرها را درک می کنند و خطر استکبار و صهیونیسم برای انها قابل درک است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «امیدواریم همه نیروهایمان را به جای درگیری و اختلاف ، هماهنگ کنیم و برای اصلاح جهان، نه جنگ در جهان به کار گیریم».

وی تاکید کرد: «منطق اسلام و قران نیازی به نزاع ندارد و کسی که پیام خدا را برای مردم می خواهد نمی تواند اهل نزاع باشد بلکه اهل صلح و صفاست».

وی درپایان گفت: «بعد از انقلاب 21 کنگره وحدت و دهها اجلاس و همایش برای گفتگو با دیگران برگزار کرده‌ایم و سالانه چند اجلاس داریم و از برگزاری این گونه اجلاس استقبال می کنیم و آماده همکاری کامل هستیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۷
0
0
خداوندا اين عالم وانديشمند جهان اسلام وتشيع را براي امت اسلام درپناه آقا امام زمان (عج) از همه بليات محفوظ بدار وايده هاي اورا در گسترش صلح جهاني متجلي بگردان ومقام عظماي ولايث را طول عمر بابركت عطا كن تادر تقويت وتشويق علماي برجسته اسلام همت وافرمبذول و دراعتلاي شوكت وعزت وسرفرازي مسلمانان جهان چون امام امت قدس سره الشريف عنايت خاص بنمايدوجهان اسلام از وجود مبارك ايشان مستفيض باشد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین