کد خبر: ۷۶۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
به علت کاهش تولید پسته در استان کرمان؛

سرمایه پسته به بازار ساخت وساز آمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استفاده ازشیوه‌ مشارکت دولت با مجریان و پیمان‌کاران در ساخت واحدهای استیجاری به شرط تملیک با واگذاری زمین ارزان از طرف دولت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا تشویق به تشکیل تعاونی‌های مسکن راه مناسبی برای افزایش تولید مسکن ارزان است.

یک فعال بخش ساخت و ساز در گفتگو با خبرنگار آفتاب در کرمان گفت: «از آن‌جا که رشد جمعیت نیاز به مسکن را تعریف می‌کند، به دلیل نیاز روز افزون به مسکن بازار آن عملا همیشه دارای رونق نسبی بوده و تنها در شرایطی که سایر انواع سرمایه‌گذاری مانند بورس، صنعت و کشاورزی به دلیل بازدهی بهتر مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند، اندکی از توجه سرمایه گزاران به آن کاهش می یابد».

مهندس مسعود کارآموزیان بخش مسکن را یکی از بهترین مبادی سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: «بخش عمده ساخت و ساز مسکن در کرمان به صورت پروژه‌های کوچک شخصی انجام می‌شود که در این بخش به دلیل محدود بودن تعداد شرکا یا مالکین و سهولت تصمیم‌گیری کار اجرا و عملیات احداث با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد این در حالی است که در بخش‌های تعاونی به دلیل حجم بالای کار و نیز تعدد نظرات، سرعت کار پایین‌تر می‌باشد که بر بازار مسکن تاثیر می گذارد».
 
وی تصریح کرد: «با توجه به ساخت و تولید تعداد زیادی واحد مسکونی کوچک که بر اساس الگوی مسکن طراحی شده‌اند و هم‌چنین مشکل غالب کرمانی‌ها در خصوص زندگی در واحدهای مسکونی کوچک، تمایل به ساخت و خرید واحدهای آپارتمانی با متراژ بیش از الگوی مسکن را ایجاد کرده و بدیهی است ساخت و خرید واحدهای بزرگ‌تر با قیمت‌های بالا استفاده از مصالح مرغوب و لوکس‌گرایی را توسعه می‌دهد».

 او همچنین گفت: «این لوکس‌گرایی در تمام بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان دیده می‌شود که گواه آن ساخت مجتمع‌های مسکونی متعدد با نماهای گران و گاهی آلومینیوم و تزیینات زیاد و درهای ریموت کنترل و سونا، جکوزی‌های پیش‌ساخته می‌باشد».
 
کارآموزیان در ادامه گفت: «با توجه به رشد غیر قابل پیش‌بینی قیمت‌های مصالح، اکثر ‌آن‌هایی که در حال ساخت ساز بوده و یا قصد انجام آن‌را دارند بر سرعت عملیات خود افزوده‌اند تا شاید با فرار از کمند تورم و ارایه‌ی محصول خود در روزهای آتی بعد از تثبیت قیمت‌ها از سود بیشتری برخوردار شوند».

وی هم‌چنین اظهار داشت: «در کرمان به خصوص دراین موقع از سال بخش عظیمی از سرمایه‌های سرگردان صرف معاملات پسته می‌شد که در سال‌جاری و به دلیل کاهش تولید پسته به علت سرمازدگی محصول این‌طور به نظر می‌رسد که سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار ساخت و ساز و زمین و مسکن جاری شده باشند».

کارآموزیان در پایان گفت: «به نظر من استفاده ازشیوه‌ی مشارکت دولت با مجریان و پیمان‌کاران در ساخت واحدهای استیجاری به شرط تملیک، با واگذاری زمین ارزان از طرف دولت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا تشویق به تشکیل تعاونی‌های مسکن راه مناسبی برای افزایش تولید مسکن ارزان است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین