کد خبر: ۷۶۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۱
نگرانی کارشناسان از بحران جدید در بازار مسکن

سیاست جدید دولت در بازار مسکن تورم زاست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس امور اقتصادی سیاست‌های پیشنهادی دولت برای انضباط بازار مسکن را تورم‌زا دانست.

سید کامل تقوی‌نژاد کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب گفت: «شیوه‌های ارائه شده توسط دولت تنها موجب آشفتگی بازار مسکن خواهد شد».

وی در خصوص اخذ مالیات از افرادی که در سال بیش از دوبار معامله مسکن داشته باشند افزود: «این مساله نمی‌تواند مشکلی را حل کند، زیرا دلالان مسکن می‌توانند به راحتی راه‌های خرید و فروش را تغییر دهند و گریزهای حقوقی برای آن پیدا کنند و همین مساله موجب افزایش قیمت مسکن شده و دولت روی این موضوع نمی‌تواند کنترلی داشته باشد». 

این کارشناس اقتصادی در مورد حذف قیمت زمین توسط دولت اظهارداشت: «حذف یا کاهش قیمت زمین توسط دولت شاید در شهرهای کوچک قابل اجرا باشد اما در شهرهای بزرگ قابل اجرا نیست و از آنجایی که دولت در کلانشهرها زمین کافی ندارد نمی‌تواند باعث کاهش یا حذف قیمت زمین شود».

وی با انتقاد از سیاست‌های در پیش گرفته دولت در مباحث اقتصادی گفت: «به طور کلی در مجموعه نظام اقتصادی دولت نظم فکری وجود ندارد و هر بخشی را که تصمیم بگیرد در آن تغییراتی ایجاد کند یا کاری در آن پیش نمی‌رود یا اینکه جواب معکوس می دهد». 

تقوی نژاد با اشاره به بحث تسهیلات مسکن در گذشته گفت: «دولت همچنین در سال های اخیر با رویکرد ایجاد شرایط مناسب برای خانه دار شدن مردم با دادن تسهیلات مسکن سعی در بالا بردن قدرت خرید داشت که نتیجه اقداماتش  افزایش و ایجاد تورم در بازار مسکن بود».

وی با اشاره به ناکارآمدی سیستم اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: «از آنجایی که دولت مجموعه نظام اقتصادی کشور را مدون نکرده و قانون برنامه بودجه کشور را یا قبول ندارد و یا به درستی انجام نمی‌دهد متاسفانه سیستم ناکارآمدی بر اقتصاد جامعه تحمیل شده است».

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت برنامه اقتصادی ندارد، گفت: «وقتی رئیس جمهور می‌گوید همه شاخص‌های اقتصادی را بهبود می‌بخشیم جز تورم خود دلیل واضحی بر نبود شناخت کافی دولت بر مفاهیم اقتصادی است زیرا تمام شاخص‌های اقتصادی به مساله تورم مربوط می‌شود، چنانچه در یک بدن تمام اعضا خوب کار کند جز قلب که بنابراین نشانه یک فرد بیمار است».

وی تصریح کرد: «اقتصاد مانند زنجیره‌ای به هم پیوسته می ماند که باید به طور هماهنگ و با هم کار کنند». 

تقوی‌نژاد با بیان اینکه نهادهای دولتی در این رابطه به درستی مدیریت نمی‌شود، گفت: «عوامل کاهش قیمت مسکن مانند تولید سیمان، آهن و سایر مصالح به دست دولت است، که با گران شدن آنها قیمت مسکن هم بالا رفته اما این نهادهای دولتی به درستی مدیریت نمی‌شوند و دولت کنترل صحیحی و دقیقی روی آن ندارد». 

وی در پایان پیش‌بینی خود را از سیاست پیشنهادی دولت برای بازار مسکن را ارائه نمود و افزود: «با وجود اجرایی شدن تصمیمات جدید دولت برای بازار مسکن وضعیت آشفته‌تری را پیش‌بینی می‌کنم».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۱
0
0
چون به جز تورم ساير شاخصها را نمي توان به طور محسوس ديد ايشان تورم را جدا كردند و گرنه همه شاخص ها در وضعيت بحراني بسر مي برند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین