کد خبر: ۷۶۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۵
آفتاب‌ از دلایل تورم شدید در بازار گزارش می‌دهد

نقش دولت در گرانی چای!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مسئله گرانی برنج و تحریک روانی مردم برای خرید بیشتر که سود سرشاری را عاید برخی سودجایان کرد اینبار متوجه چای شده است.

به اعتقاد کارشناسان طرح مسئله خشکسالی به عنوان علت اصلی گرانی‌ها در سال جدید زمینه‌ای‌ ایجاد کرده است تا دلالان به سادگی بتوانند انواع کالاها را با قیمت‌هایی حتی بسیار بیشتر از قیمت جهانی به فروش برسانند.

در این میان دولت نیز که با مغتنم شمردن شرایط، یکباره تمام مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی خود در مهار تورم و گرانی را متوجه خشکسالی دانسته، در ایجاد فرصت برای استفاده بیشتر سودجویان نقش داشته است.

یک کارشناس کشاورزی در مورد گرانی قند و چای در روزهای اخیر به خبرنگار اقتصادی آفتاب می‌گوید: «محصول‌ چای نیاز شدید به آب دارد و در صورت آبیاری مناسب باغات چای امکان برداشت این محصول تا دو برابر وجود دارد».

محمدعلی حیدری می‌افزاید: «وضعیت جوی و بارش کم در باغات چای هندوستان موجب شده است تا میزان تولید این محصول کاهش یابد به همین دلیل هندی‌ها قیمت چای صادراتی خود را افزایش داده‌اند».

او در عین حال تاکید می‌کند: «اما افزایش قیمت چای در کشور به خصوص در برخی مناطق متناسب با قیمت‌های جهانی نیست این مسئله در مورد محصول برنج نیز اتفاق افتاد. با این‌حال چای ایرانی در بازار به هیچ وجه افزایش قیمت نداشته است به گونه‌ای که قیمت چای مرغوب ایرانی در هرکیلو همانند سال قبل 2500 تا 3500 تومان به فروش می‌رسد».

نماینده لنگرود در مجلس هفتم تصریح کرد: «چای ایرانی سالم‌تر از چای خارجی است و در این شرایط اگر مردم به جای استفاده از محصولات وارداتی از تولید داخل استفاده کنند قیمت چای خارجی نیز کاهش خواهد یافت».

عضو کمیسیون کشاورزی ملجس هفتم درباره شایعه کمبود قند وچای در کشور می‌گوید: « با وارداتی که در سال 86 انجام شد تا 5 سال آینده مشکل قند و شکر در کشور وجود نخواهد داشت بنابراین کمبود قند و شکر تنها شایعاتی است که از سوی سودجویان مطرح می‌شود. در مورد چای نیز باید گفت که انبارهای دولت مملو از محصول کشاورزان ایرانی است».

او با بیان اینکه مسئله خشکسالی زمینه سو استفاده برخی گروه‌ها را فراهم کرده تاکید می‌کند: ‌«قیمت‌ها در ایران از سه طریق تبلیغ و جوسازی دلالان، فعالیت محتکران و ضعف دولت در نظارت افزایش بیشتری نسبت به بازارهای جهانی با وجود خشکسالی پیدا می‌یابد. در این شرایط دولت باید با اقدامات سریع و جدی در جهت مهار قیمت‌ها و سوءاستفاده دلالان گام بردارد تا مشکل خشکسالی زمینه‌ای برای سودجویی عده‌ای نشود».

حیدری در مورد نیاز داخلی به واردات چای گفت: «در ایران 30 هزار تن چای تولید می‌شود و 90 هزار تن نیز که حدود 30 هزار تن آن قاچاق است از خارج وارد و به مصرف مردم می‌رسد».

به اعتقاد نماینده سابق مجلس با توجه به اینکه چای محصول استراتژیک محسوب نمی‌شود مردم نیز می‌توانند با خودداری از خرید چای خارجی گران به کاهش قیمت‌ این محصول کمک کنند.

قاسمعلی حسنی، رییس اتحادیه بنكداران مواد غذایی تهران نیز درباره دلایل گرانی چای می‌گوید: «هیچ گونه كمبودی در زمینه چای وجود ندارد و بیش از میزان مصرف مردم چای داخلی و خارجی موجود است».

او هر گونه كمبود چای و قند را قویاً تكذیب می‌كند و می‌گوید: «تاكنون به هیچ مورد احتكار چای و قند برخورد نكرده‌ایم و اگر گزارشی در این زمینه به دست ما برسد سریعاً برخورد می‌كنیم. در حال حاضر اقدام به انجام تحقیقاتی درباره سرچشمه‌ این شایعات كرده‌ایم تا بدانیم این شایعات از كجا ناشی می‌شوند».

حسنی نیز به مردم توصیه كرد كه از خرید چای و قند با قیمت‌های بالا خودداری كنند چرا كه به زودی قیمت این دو كالا ارزان خواهد شد.

در همین حال سازمان نظارت و بازرسی شورای اصناف كشور اعلام كرده است: «از آنجا كه برابر گزارش‌های مردمی، برخی از افراد سودجو اقدام به انجام تخلفاتی از جمله نگهداری و كاهش عرضه كرده‌اند لذا بدین وسیله اعلام می‌شود به بازرسان این سازمان و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و اصناف ابلاغ شده نسبت به افزایش بازرسی از انبارها و عمده‌فروشی‌ها اقدام كنند».

سازمان نظارت و بازرسی شورای اصناف كشور در این بیانیه از مردم خواسته است تا ضمن دقت در هنگام خرید در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را از طریق تلفن 124 ستادهای خبری و همچنین تلفن 88437828 بازرسی و نظارت مجامع امور صنفی برای برخورد قانونی با متخلفان اعلام كنند.

در این زمینه جلال‌الدین‌محمد شكریه، رییس مجمع امور صنفی رشت با اشاره به مصرف 120 هزار تنی چای كشور در سال به ایسنا گفته است: «نزدیك به نیمی از این مقدار در استان‌های شمالی كشور تولید می‌شود كه در صورت حمایت دولت این میزان می‌تواند به 80 تا 100 هزار تن در سال افزایش یابد؛ در واقع اگر كشاورز گیلانی خیالش راحت باشد كه برگ چای خود را به موقع و با قیمت مناسب می‌فروشد قطعاً در چینش چای كه نقش بسیار مهمی در كیفیت چای دارد دقت بیشتری خواهد كرد و علاوه بر آن با زیركشت بردن سطح بیشتری از اراضی كشاورزی كمیت آن را هم افزایش خواهد داد».

نایب رییس اول شورای اصناف كشور تاكید می‌کند: «گرانی كنونی چای كاذب است و انبارهای گیلان و مازندران پر از چای و آماده روانه شدن به بازار است و تشنج كنونی بازار فقط به دلیل شایعات است».

به گفته او هر كیلو محصول برگ چای كشاورزان امسال از سوی دولت با قیمت 214 تا 365 تومان خریداری شده است.

به اعتقاد او چای‌ خارجی وارداتی سلامت مردم را تهدید می‌كند و در صورت حمایت دولت چای داخلی سالم و بسیار با كیفیت در كشور تولید و مصرف خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین