کد خبر: ۷۶۵۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

شرط خطیب نماز جمعه تهران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به شعار سال ، تولید، دانش بنیان، و اشتغال آفرین گفت: مدیران کشورند که نظام اقتصادی کشور را هدایت می‌کنند. اگر نگاهشان متحول نشود، اقتصاد ایران دانش بنیان نمی‌شود.
شرط خطیب نماز جمعه تهران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام سید محمدحسین ابوترابی‌فرد در نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشت‌گانه‌ای است که در کلام امیر سخن وجود دارد و علی(ع) به آن پرداخته است و شامل مردم سالاری، شایسته سالاری، قانون مداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی، و در نهایت علم، فناوری و نوآوری است.

وی تاکید کرد: مسئولیت‌ها باید به شایسته‌ترین افراد سپرده شود. در اندیشه دینی نخستین شاخص برای سطوح عالی مدیریت عدالت، تقوا و شایستگی است. امام علی (ع) برای مدیریت در جامعه می‌فرمایند که مردم باید انسان‌های عالم، شایسته و مدافع از حقوق خود را انتخاب کنند.

ابوترابی‌فرد در ادامه با تبریک روز ارتش خطاب به نیروهای مسلح حاضر در نماز جمعه گفت: شما هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کردید و اجازه ندادید حتی یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود. نیروهای مسلح در طول سه دهه ایران را به نماد امنیت و اقتدار در منطقه تبدیل کردند و با خلق نیروهای مسلح مقتدر توانستند قدرت دفاعی بازدارنده خلق کنند. کشور ما در اوج امنیت است که این دستاورد ناشی از آراستگی نیروهای مسلح به شایسته‌سالاری و تقوا است.

وی در ادامه علم و فناوری را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی معرفی کرد و گفت: امیرالمومنین در کلامی بلند و ماندگار فرمودند که قدرت و عزت محصول دانش است. جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی اقتدارآفرین، محصول آراستگی این نهاد به علم و ایمان است.

وی ادامه داد :عمل مبتنی بر دانش خلق قدرت می‌کند. در حوزه‌هایی که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در موضع اقتدار قرار دارد، بدون استثنا محصول گام‌های بلندی است که بر اساس علم و دانش برداشته شده است. مدرسه قرآن و نهج البلاغه محصول دانش هستند. علم و معرفت در اندیشه دینی راه را برای دستیابی به قله‌ها هموار می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تأکیدات رهبری درباره ضرورت جاری شدن علم و دانش در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین اصول برای افزایش اقتدار ملی را به ما پیشنهاد کردند. دانش، فصل الخطاب منازعات سیاسی، مدیریتی، و اجتماعی است. رهبری سال ۱۴۰۱ را با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین آغاز کردند. سکان دار انقلاب اسلامی، سال ۱۳۸۷ را سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری کرده بودند که یک شعار مترقی و امیدزا بود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان راه را برای نوآوری کشور فراهم خواهد کرد، گفت: مفهوم اقتصاد دانش بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌هایی دانش محور است. دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی یا نیروی انسانی ساده. عنصر کلیدی، سرمایه و دارایی‌های فکری است، نه مخازن فراوان نفت و گاز. ما باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده کنیم، نه از صادرات خام منابع طبیعی. در گذشته هویت فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی ایران با دانش خلاق پیوند داشت؛ امروز متأسفانه به صادرات خام این منابع گران قیمت گره خورده است. ما گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستیم.

خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: مدیریت منابع پایه راهی برای تحول اقتصاد کشور نیست. آن روزی که درآمد حاصل از فروش نفت به دست می‌آید اولا ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه تورم زیاد شده و نقدینگی زیاد می‌شود. بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی بدل شده و تولید داخل با چالش مواجه می‌شود. مدیریت و اقتصاد دانش پایه راهی برای برون رفت از این وضعیت است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود. مدیران کشورند که نظام اقتصادی کشور را هدایت می‌کنند. اگر نگاهشان متحول نشود، اقتصاد ایران دانش بنیان نمی‌شود. تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را در کوتاه ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته خود قرار دهد. این موتور محرک نظام مدیریتی کشور است.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۱۴ میلیون جوان تحصیل کرده در اختیار داریم. تحولاتی که در نظام مهندسی و پزشکی در حوزه‌هایی مثل نانو، بیو، لیزر و... رخ داده است، قدرت پدافند جمهوری اسلامی محصول کار بزرگ علمی است. این نظام در چله دوم باید متحول شود. یکی از مهم‌ترین محورهای زیربنایی، اقتصاد دانش بنیان کشور است.

ابوترابی فرد در پایان درباره ضرورت تجاری سازی دانش گفت: تربیت نیروی انسانی عالم کار دشواری است. از آن دشوارتر تولید علم است که کاری به مراتب سخت‌تر است. تبدیل دانش به فناوری به مراتب سخت‌تر از تولید علم است. امروز کشورهای جهان سوم، دانش تولید می‌کنند؛ اما کشورهای توسعه یافته از دستاوردها بهره گرفته و آن را به فناوری بدل می‌کنند. جمهوری اسلامی این فاصله را کوتاه کرده است؛ چرا که توانستیم دانش هسته‌ای را مبدل به فناوری هسته‌ای کنیم. تبدیل فناوری به ثروت، یعنی تجاری‌سازی علم که از هر کاری سخت‌تر و زمان‌بر است. تأکید رهبری بر تولید و دانش بنیان یعنی تجاری سازی علم و تأکید بر فرآیند خلق ثروت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین