کد خبر: ۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۸
آیت الله هاشمی شاهرودی:

با عدم تنگ نظری از همه دستاوردهای جهان اسلام استفاده شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس قوه قضاییه گفت: «باید با عدم تنگ نظری از همه دستاوردهایی که امروز در جهان اسلام وجود دارد استفاده شود».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه در افتتاح پژوهشکده بین المللی اقتصاد اسلامی صدر در دانشکده الزهرا اظهار داشت: «مباحث اقتصادی نه تنها در جهان اسلام بلکه در جهان غرب هم مطرح است و در ایران از ابتدای انقلاب تاکنون هم در بعد قانون گذاری در مجلس و هم در بعد اجرایی در وزارتخانه ها و هم در بعد علمی در مراکز علمی و دانشکده ها وجود داشته و با توجه به اینکه در این زمینه بحث ها شده و کتاب ها نیز چاپ شده ولی در عین حال اقتصاد اسلامی زمینه بحث و بررسی زیادی را نیاز دارد».
 
وی ادامه داد: «اقتصاد با توجه به ظهور مسایل جدید اقتصادی که بر پیچیدگی مسایل اقتصادی می افزاید نیازمند تحقیقات جدید است».

هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد:« علاوه بر تحقیقات گسترده که در دانشگاه در دولت و سایر مراکز تحقیقاتی درجریان است اختلاف نظرها و دیدگاه ها در این زمینه کم نیست که این اختلاف نظرها در بین افرادی است که اعتقاد کامل به اقتصاد اسلامی دارد».

 آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: «تدوین یک سری احکام محتوایی در درون نظام اقتصادی کافی نبوده و برای رسیدن به نظام اقتصادی مطلوب باید تشریفات اجرا و نظارت بر آن نیز تدوین شود».
وی تصریح کرد:« این پژوهشکده با تاسیس در وضعیت کنونی برای اینکه موفق باشد نیاز به برنامه ریزی خاص دارد و آن هم استفاده از نیروهای انسانی ماهر چه در داخل و چه در خارج از کشور است چرا که با توجه به بین المللی بودن آن باید از اقتصاددانان سایر ملل اسلامی نیز کمک گرفت».
 
رییس قوه قضاییه اظهار داشت: «باید با عدم تنگ نظری از همه دستاوردهایی که امروز در جهان اسلام وجود دارد استفاده شود».
 
وی گفت: «همچنین از علمای حوزه و فقهایی که در رابطه با مسایل اقتصادی کتاب دارند و صاحب نظرند باید استفاده شود».
 
شاهرودی خاطرنشان کرد: «این کار شروع از صفر نیست چرا که بررسی ها و تحقیقات بی شماری در گذشته انجام شده و نباید آنها را نادیده گرفت و همین نکته باعث پیشرفت می شود».
 
وی افزود: «از ویژگی های شهید صدر این بود که مکتب اقتصاد و علم اقتصاد را از هم جدا کرده و ابزار هر یک را به طور مجزا مورد بررسی قرار می داد».
 
رییس قوه قضاییه تصریح کرد: «ما نیز باید ابتدا بحث هایی را که طبیعت آنها با هم فرق می کند و به تبع ابزار بررسی ها نیز از یکدیگر متفاوت است را مورد شناسایی قرار داده و از هم تفکیک کنیم». 

وی در پایان گفت:« این مساله به قدری مهم است که اگر این تفکیک مباحث صورت نگیرد در عمل فقط یکسری مناقشات عقیم و بی نتیجه به وجود خواهد آمد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین