کد خبر: ۷۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
باهنر با اشاره به تصویب لایحه دو فوریتی دولت:

مجلس چاره ای جز تصویب لایحه ندارد!

نمایندگان هنوز درباره این لایحه و دو فوریتی بودن آن توجیه نیستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باهنر مجلس را ناگزیر از تصویب لایحه دانست.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از مهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مخالفان دوفوریت اصلاح قانون برنامه چهارم برای برداشت از ذخیره ارزی، بودجه دولت را برای هزینه کرد در مقابله با خشکسالی و افزایش قیمتها کافی دانسته و این برداشت از ذخیره ارزی را تورم زا خواندند و در مقابل موافقان این دوفوریت به مشکلات کشاورزان آسیب دیده اشاره داشتند .
 
در جلسه علنی امروز مجلس دو فوریت لایحه اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و نمایندگان در موافقت و مخالفت با دو فوریت این لایحه توضیحاتی را بیان کردند.

غلامرضا مصباحی مقدم نمایندگان تهران در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت : «با توجه به افزایش قیمت ها، واردات کالاهای ضروری اثر کوتاه مدتی در متعادل کردن قیمت دارد، نمایندگان هنوز درباره این لایحه و دو فوریتی بودن آن توجیه نیستند. »

وی افزود: «این لایحه به معنی اجازه برداشت چهار هزار و 500 میلیارد تومان برداشت از حساب ذخیره ارزی است آیا این مسئله این قدر اهمیت دارد که از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد؟

وی افزود: «درصورت تصویب دو فوریت زمان کافی برای بررسی لایحه وجود نخواهد داشت. دولت از بخش جاری بودجه امسال 20 درصد وبودجه عمرانی 20 درصد را هنوز تخصیص نداده است یعنی دولت ذخیره دارد و می تواند در طول سال متمم بودجه ارائه کند. »

مصباحی مقدم تاکید کرد اینکه گفته شود برداشت ها از حساب ذخیره ارزی وخرید ها ارزی است نمی توان مدعی شد که اثر تورمی ندارد.

از سوی دیگر اسدالله عباسی نماینده رودسر در موافقت نامه با دو فوریت این لایحه گفت:« 5 ماه از سرمای بی سابقه سال گذشته و کشاورزان چشم به راه هستند که مجلس و دولت لایحه ای را برای حمایت از آنها به تصویب برسانند.»

 وی گفت: «دولت سال گذشته پیش از ارائه لایحه بودجه 87 بارها مسئله بحران غذا را متذکر شد اما آن زمان نیز نمایندگان در پاسخ ، مسئله افزایش نقدینگی و تورم را مورد توجه قرار داده و به لایحه دولت رای ندادند.»

عباسی با اشاره به از بین رفتن باغات و مزارع بر اثر سرمازدگی و خشکسالی تصریح کرد: «با توجه به تورم کمر شکن موجود در کشور آیا رسیدگی به کشاورزان اولویت و فوریت ندارد؟

نماینده رودسر به ارائه لایحه ای برای مقابله با مشکلات ایجاد شده به سبب خشکسالی در کشور که در روزهای پایانی مجلس مطرح شد و رای نیاورد اشاره و خاطر نشان کرد: «در آن زمان اظهار شد که این مورد مجلس هشتم رسیدگی شود اکنون که شاهد بحران آب و غذا در جهان هستیم باید پیش از آنکه با افزایش بی رویه قیمت ها روبرو شویم چاره ای بیندیشیم. »

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد نیز در مخالفت با دو فوریت این لایحه اظهار داشت: «در لایحه پیشنهادی دولت هیچ توضیحی درباره هزینه کرد اعتبارات داده نشده و گفته شده که قرار است فردا ارائه شود. »

وی گفت: «درمجلس هفتم 1200 میلیارد ریال برای مابه التفاوت روغن و سایر اقلام مورد نیازخوراکی در لایحه بودجه اختصاص یافت لایحه تقدیمی دولت به این معناست که ازحساب ذخیره ارزی 45 هزارمیلیارد ریال برداشت کنیم بنابراین بهتراست موضوع یک فوریتی مطرح شود تا ابعاد مسئله در کمیسیون بررسی شود. »

ثروتی به تبصره ماده واحده این لایحه مبنی بر حذف بند واو ماده یک قانون برنامه چهارم اشاره و گفت: «این مسئله خطرناک و به معنی دادن متمم بودجه به مجلس است.»

محمدرضا باهنر نماینده تهران نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه اظهار داشت:« با تصویب دو فوریت این لایحه اصلاح جداول 8 و 4 قانون برنامه چهارم هیچ اذنی به دولت داده نمی شود و تنها با تصویب نهایی آن جداول تغییر می کند.»

وی گفت: «تصویب این لایحه مسیر را برای ارائه لایحه ای برای مقابله با خشکسالی و افزایش قیمت های مواد غذایی درجهان هموار می کند .»

باهنربا بیان اینکه گریزی از تصویب این لایحه نیست، تصریح کرد: «با توجه به افزایش جهانی قیمت ها باید حتما کالاهای اساسی مردم وارد شود و با توجه به تشنج موجود در بازارهای جهانی هر قدر زودتر اقدام کنیم ،‌ بهتر است.»



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین