کد خبر: ۷۶۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۳
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد:

تصويب 10 مناسبت جديد در تقويم رسمي كشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از افزوده شدن 10 مناسبت جدید به مناسبت های مندرج در تقویم رسمی کشور در سال 1388 خبر داد. 

منصور واعظی صبح امروز در نشست خبری با موضوع «آخرین مصوبات، تصمیمات و برنامه های سال 1387 این شورا و اعلام مناسبت های تقویم سال 1388» از تصویب مناسبت های سال آینده خورشیدی خبر داد و گفت: «بر اساس روال ما تا پایان خرداد هر سال مناسبت های سال بعد را تصویب می کنیم و در جلساتی که اخیراً در شورای فرهنگ عمومی برگزار شده، این مناسبت ها به تصویب رسید که البته باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برسد که معمولاً یک ماه طول می کشد». 

وی ابراز امیدواری کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مصوبات شورای فرهنگ عمومی را تا نیمه دوم تیر و نهایتاً اوایل مرداد به تصویب برساند تا بعد از این اقدام مناسبت های قطعی تقویم رسمی سال 1388 کشور در اختیار موسسات مربوطه قرار گیرد.

واعظی در ادامه از تصویب 11 مناسبت جدید برای سال 1388 خبر داد و گفت:
 1- سوم اردیبهشت همزمان با زادروز شیخ بهایی که یکی از ابعاد وجودی او در معماری تبلور پیدا کرده، به نام روز معماری نامگذاری شد. پیش از این ما روزی به نام مهندسی داشتیم که پنجم اسفند بود که با حذف این روز، روز جدیدی به تقویم آمد. 
2- روز 17 خرداد به روز بزرگداشت حاج ملا هادی سبزواری 
3- اول آذر روزی که قانون بورس کشور به تصویب رسید، به نام روز بورس یا بازار سرمایه 
 4- روز 20 فروردین شهادت مرتضی آوینی به روز هنر اسلامی 
5- روز 22 اردیبهشت زادروز شیخ مرتضی انصاری به نام روز فقه و زندگی
 6- اول ذی حجه روز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه (ع) به نام روز ازدواج 
 7- روز 6مرداد به جای دو روز مستقلی که قبلاً با عنوان های کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای بود، به همین نام و در یک روز گرد آمد. 
8- روز 30 آذر که شب آن طولانی ترین شب سال است به نام شب یلدا  
9- روز 18 اسفند که روز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است به نام روز مسجد 
 10- روز چهارم مرداد که اولین نماز جمعه کشور برگزار شد به نام روز نماز جمعه
11- روز 13 شهریور سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی هم به نام روز مردم شناسی

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود:« در این سند، تاریخ كشور را به 4 مقطع اصلی تقسیم كردیم؛ مقطع تاریخی قبل از اسلام، اسلام تا دوران صفویه، صفویه تا انقلاب اسلامی و مقطع چهارم، دوران انقلاب اسلامی. تلاش كردیم مؤلفه‌هایی را در این چهار دوره درنظر بگیریم كه به نوعی در همه‌ی آن‌ها بروز و ظهور داشته‌اند، از جمله: وجود روح معنویت، تعبد و توحید، اسلام مبتنی بر معارف قرآن و مودت اهل‌ بیت (س)، ولایت‌مداری، سرزمین ایران، زبان و خط فارسی، تمدن و تاریخ ایران، مهدویت، انتظار و رسالت ایرانیان. به هر حال، ایرانیان همواره خداپرست و منتظر منجی بوده‌اند». 

او سپس درباره‌ی مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری در این مركز، گفت:« ما 11 موضوع را در دستور سال جاری داریم؛ بحث ناتوی فرهنگی، تدوین سیاست‌ها و بسط و گسترش روحیه‌ی نشاط و شادابی اجتماعی، قانون‌گرایی و انضباط اجتماعی با تأكید بر تقویت فرهنگ عبور‌ و مرور، برنامه‌ی راهبردی برای اوقات فراغت كشور، تبلیغات بازرگانی در سطح وسیع، اصلاح الگوسازی اجتماعی یا سامان‌دهی گروه‌های مرجع، سامان‌دهی معماری شهری بر مبنای فرهنگ اسلامی - ایرانی كه با همكاری شورای فرهنگ عمومی و شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود، تهیه‌ی اطلس فرهنگی كشور، ارتقای گرایش به علم‌طلبی در نوجوانان و جوانان مرد، تقویت امید به آینده و روحیه‌ی خوداتكایی، سامان‌دهی برنامه‌های آموزشی‌ و پرورشی مهدكودك‌ها، آمادگی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها.»

واعظی در پایان درباره‌ی برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی برای سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «قرار است كتابی را درباره‌ی دستاورد سی‌ساله‌ی انقلاب منتشر كنیم. همچنین مصوبه‌ای را داشتیم درباره‌ی این‌كه چگونه به این مسأله بپردازیم و چه كارهایی را در سال نوآوری انجام دهیم. وظیفه‌ی بخش فرهنگ مضاعف است و این‌كه چگونه می‌توان روحیه‌ی خلاقیت و نوآوری را در جامعه ترویج و تقویت كرد».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین