کد خبر: ۷۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۹

نخستین دفاع باهنر از دولت نهم با مخالفت لاریجانی همراه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس که از مدافعان سر سخت دولت نهم در مجلس هفتم بود و با استفاده از جایگاهش در مجلس هفتم توانست خدمات فراوانی را برای دولت نهم عرضه کند در نخستین حمایتش از دولت نهم در مجلس هشتم با مخالفت لاریجانی ، رییس مجلس روبرو شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب ، در جلسه علنی سه شنبه مجلس ، نمایندگان به بررسی دو فوریت لایحه اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برداشت 45هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی پرداختند که دو فوریت این لایحه با 146 رای موافق، 61 رای مخالف، 14 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر تصویب نشد و پس از اینکه دو فوریت این لایحه رای نیاورد هیات رییسه برای یک فوریت این لایحه رای گیری کرد که یک فوریت آن با 183 رای موافق، 19 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصوب رسید.

 پس از اینکه دو فوریت لایحه دولت در مجلس رای نیاورد باهنر نسبت به نتایج رای گیری دو فوریت اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه درخواست تذکر کرد و گفت: «نمایندگان در فشار دادن دکمه های دستگاه رای گیری اشتباه کردند».
 
وی خطاب به لاریجانی اظهارداشت:« بنده احتمال زیاد می دهم که تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل اینکه دفعه اولشان بود که در رای گیری شرکت می کردند در فشار دادن دکمه های دستگاه رای گیری اشتباه کرده اند».

باهنر ادامه داد:« برای تصویب این لایحه 190 نماینده رای دادند اما در هنگام رای گیری برای دو فوریت این لایحه برخی از نمایندگان در فشار دادن دکمه های دستگاه رای گیری اشتباه کردند».

نایب رئیس دوم مجلس هشتم  از رییس مجلس خواست که به همین دلیل بار دیگر رای گیری برای دو فوریت این لایحه را تجدید کند که لاریجانی در پاسخ به درخواست باهنر گفت : «فعلا نمی توان این استدلال را پذیرفت چون فرض بر این است که نمایندگان مجلس بر دکمه های رای گیری کاملا وقوف داشته اند، البته یک فوریت این لایحه رای مثبت آورد و به تصویب رسید».

در ادامه این بحث باهنر با لاریجانی تعداد کثیری  از نمایندگان مجلس به اظهارات باهنر در دفاع از دولت نهم  اعتراض کردند. 

همچنین  باهنر امروز قبل از دادن تذکر به لاریجانی در موافقت با دو فوریت این لایحه دولت نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت:« با تصویب دو فوریت این لایحه اصلاح جداول 8 و 4 قانون برنامه چهارم هیچ اذنی به دولت داده نمی شود و تنها با تصویب نهایی آن جداول تغییر می کند».

وی افزود:« تصویب این لایحه مسیر را برای ارائه لایحه ای برای مقابله با خشکسالی و افزایش قیمت های مواد غذایی درجهان هموار می کند» .

باهنر با بیان اینکه گریزی از تصویب این لایحه نیست، خاطر نشان کرد: «با توجه به افزایش جهانی قیمت ها باید حتما کالاهای اساسی مردم وارد شود و با توجه به تشنج موجود در بازارهای جهانی هر قدر زودتر اقدام کنیم ،‌ بهتر است». 

سرانجام باهنر در اولین دفاعش از دولت نهم در مجلس هشتم نتوانست همانند نقش تاثیر گذارش در مجلس هفتم اهداف دولت نهم را محقق کند و این رای مجلس هشتم نیز نشان دهنده تضعیف جایگاه باهنر در مجلس هشتم  است و به نظر می رسد دولت نهم از این پس باید به دنبال فرد با نفوذ تری در مجلس هشتم باشد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین