کد خبر: ۷۶۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس هشتم؛

نمایندگان مجلس پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه در دیدار نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، مردم سالاری دینی را متکی و مبتنی بر ولایت پروردگار خواندند و با تأکید بر اهمیت دو وظیفه اساسی مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت، و نیز حفظ و تقویت همگرایی قوای سه گانه افزودند: «نمایندگان مجلس باید حقیقتاً مردمی باشند و مردمی بمانند».

به گزارش آفتاب،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان عبودیت و احساس مسئولیت در مقابل پروردگار را، مهم­تر از همه عوامل و مسائل دانستند و خاطرنشان کردند: «اگر مسئولان و مدیران نظام، از چنین احساس و تعهدی برخوردار باشند همه اختلاف نظرها و سلایق و همه انگیزه های معقول در محیطی امن و آرام، همگرا می شود و کارها و مشکلات تدبیر خواهد شد».

رهبر انقلاب اسلامی تکامل معنوی انسان را هدف نهایی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: «تشکیل جامعه اسلامی با نظامی عادلانه، هدف میانه ای است که زمینه را برای تحقق هدف غایی پیامبران، یعنی تکامل معنوی بشر، فراهم می کند».

حضرت آیت الله خامنه ای، شناخت و درک «تکالیف الهی» و انجام دادن شجاعانه، قاطعانه و توأم با آرامش قلبیِ این تکالیف را زمینه ساز جلب رضایت پروردگار و رسیدن هر فرد به نقطه امن و امان الهی دانستند و افزودند: «این تکالیف، هنگامی که شخص در موضع بسیار حساس قانونگذاری برای کشور قرار می گیرد، بسیار سنگین و پراهمیت می شود».

ایشان، قانون را نرم افزار حرکت عظیم هر کشور خواندند و افزودند: «قانونگذاری برای هر کشور و ملتی فی نفسه مهم است، اما برای کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگی نظیر ملت ایران که راه نوینی را درمقابل بشر گشوده است، از اهمیتی بسیار فراوان­تر برخوردار می شود».

حضرت آیت الله خامنه‌ای جمهوری اسلامی را «فریادی رسا و بلند» در مقابل حرکت کور نظام­های سلطه برای پایمال کردن انسانیت و عدالت برشمردند و خاطرنشان کردند: «تنها راه گسترش نفوذ معنوی این فریاد رسا و این پیام نو و نجات بخش، تبلیغ صحیح، یعنی تشکیل نظامی عادلانه و مبتنی بر تفکرات اسلامی و ارائه آن به ملتهاست چرا که حرف و پیام امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی، ذاتاً جذاب و اثربخش است».

ایشان، مردمسالاری دینی و مظاهر آن از جمله نمایندگی ملت در نظام جمهوری اسلامی را دارای ریشه هایی بسیار عمیق دانستند و افزودند: «ولایت الله، مبنا و پایه اساسی تفکر اسلامی است و خداوند به انسان­ها حق داده است که این ولایت را به کس یا کسانی بسپارند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجاری این اعمال ولایت و واگذاری حق ، یعنی انتخابات، مشخص شده است و این، پایه اصیل، عمیق و حقیقتاً مورد اعتقاد مردمسالاری دینی است».

ایشان با تبیین تفاوت نگاه­های موجود در نظام­ها و دموکراسی های رایج در جهان با بینش اسلامی افزودند: «در نگاه اسلامی، ولایت مختص پروردگار است و این ولایت تنها از مجاری الهی که در اسلام تعیین و براساس کتاب و سنت در قانون اساسی بر آن تأکید شده، قابل اعمال و مورد قبول است که با این نگاه و بینش، نمایندگی ملت به ولایتی که برخاسته از ولایت الهی است تبدیل می شود و به همین علت، قوانینی که تصویب می شود برای همه لازم الاجرا است».

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نکات مورد تأکید در پیام ایشان به مناسبت آغاز فعالیت مجلس هشتم افزودند: «قانون باید جامع، کامل، ماندگار، صریح، تأویل نا پذیر، کارشناسی شده، گره گشا و ناظر بر مشکلات زندگی مردم باشد و جز مواردی که برای باز کردن گره ها در کوتاه مدت لازم است، بتواند در شرایط و موقعیت­های مختلف اجرا شود و مردم را در باره به تصمیماتشان برای آینده، خاطرجمع کند».

ایشان تدابیر میان قوه ای را برای حل تفاوت دیدگاه­ها و سلایق ضروری دانستند و افزودند: «اگر درباره حدود اختیارات، تفاوت دیدگاهی وجود داشته باشد می توان با تعامل مسئولان قوا، و «استناد به قانون اساسی، بهره مندی از دیدگاه کسانی که در قانون اساسی، به عنوان مفسران این قانون تعیین شده اند و نیز استفاده از نظر نخبگان و صاحبنظران ، آنها را حل کرد».

حضرت آیت الله خامنه ای بر پرهیز کامل نمایندگان مردم از تأثیرپذیری از افراد متنفذ تأکید و خاطرنشان کردند: «نمایندگان مجلس باید استقلال در تصمیم گیری را که قانون اساسی به آنها داده است،کاملاً حفظ کنند».

رهبر انقلاب اسلامی، نظارت مجلس را به موازات قانونگذاری، بسیار مهم و لازم دانستند و افزودند: «در اوج اعمال وظایف نظارتی مجلس، باید کاملاً مراقب و هوشیار بود که این امر، به وسیله ای برای معارضه قوا تبدیل نشود».

ایشان خاطرنشان کردند: «ایجاد اختلاف میان قوا و رخنه در بافت یکپارچه مجموعه قوای سه گانه که فرماندهی کل کشور را بر عهده دارند، از آرزوهای بزرگ و دیرینه دشمنان اسلام و ملت ایران است که گاه علناً و هم اکنون به طور غیرعلنی اما کاملاً جدی پیگیری می شود و باید مراقب آن بود».

ایشان با تشکر صمیمانه و عمیق از تلاش­های آقای حداد عادل رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس هفتم برای جلوگیری از بروز اختلاف میان مجلس با قوای دیگر افزودند: «مجلس هشتم نیز باید بر این مسئله و همکاری با دولت به عنوان یک اصل تکیه کند چرا که دولت انصافاً پرکار و خستگی ناپذیر است و همان کارها و اهدافی را پیگیری می کند که مجلس در پی آن است».

حضرت آیت الله خامنه ای مردمی ماندن نمایندگان مجلس و استمرار ارتباط با مردم را مهم خواندند و افزودند: «در جمهوری اسلامی هیچ کسی و هیچ مسئولی نباید به شکل گیری یک طبقه جدید اشرافی کمک کند، به همین علت همه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس باید پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند و در مقابل فتنه های پیچیده دل، کاملا مقاومت و مراقبت کنند».

رهبر انقلاب اسلامی خودسازی را، اساس همه موفقیت­های حقیقی دانستند و نمایندگان منتخب ملت را به یاری گرفتن از پروردگار، پناه آوردن به قرآن و ادعیه و قدرشناسی دوران کوتاه 4 سال نمایندگی، توصیه کردند.

در آغاز این دیدار آقای لاریجانی رئیس مجلس هشتم با اشاره به توان علمی و تجربی نمایندگان این دوره گفت: «ظرفیت تخصصی همراه با تجربیات مفید نمایندگان، زمینه لازم را برای حرکت نرم افزاری کشور فراهم می کند ضمن آنکه قصد داریم با اتصال این ظرفیت به قلمرو وسیع نخبگان، جوهره عقلانیت نظام را توسعه دهیم».

آقای لاریجانی به همزمانی آغاز به کار مجلس هشتم با موقعیت ممتاز بین المللی نظام جمهوری اسلامی و نیز شرایط داخلی کشور اشاره کرد و افزود: «با وجود این موفقیتها، پیچیدگی شرایط بیرونی، دقت در تصمیم گیری و اجرا را می طلبد و مجلس آماده است با کمک به سایر قوا، حرکت توسعه عدالت خواهانه و روند تحقق اهداف سند چشم انداز را شتاب بخشد».

رئیس مجلس شورای اسلامی تدوین مدل توسعه بومی کشور را ضروری دانست و افزود: «این مدل توسعه باید برپایه تأملات اصیل اسلامی و فقهی، دستاوردهای مدیریت 30 ساله کشور و تجربیات دنیای امروز تدوین شود».

آقای لاریجانی از تدوین روشهای نوین نظارت فعالانه مجلس خبر داد و با اشاره به تشکیل کمیته های هماهنگی با سایر قوا گفت: «در رایزنی با رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه به ترکیب مناسبی برای این کمیته های کارشناسی رسیده ایم و روند اجرای وظایف سنگین مجلس را به یاری خداوند و با تدبیر، دوراندیشی شجاعت و صراحت ادامه می دهیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین