کد خبر: ۷۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
با و جود تبلیغات گسترده درباره خودکفایی در کشاورزی صورت گرفت

اعتراف دولت درباره نیاز به واردات گندم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود تبلیغات گسترده دولت و تاکید وزیر کشاورزی بر دسیابی به خودکفایی در تولید محصول گندم وزیر بازرگانی از نیاز جدی کشور به واردات این محصول از خارج خبر داد.

وزیر بازرگانی در عین حال گفت که لایحه دولت برای برداشت 45 هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی تورم زا نیست و اختصاص بیش از نیمی از این مبلغ برای واردات کالاهای اساسی به تولید آسیب نمی‌رساند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مسعود میرکاظمی درحاشیه جلسه علنی روز سه شنبه که به موضوع اصلاح قانون برنامه بودجه برای برداشت از حساب ذخیره ارزی با هدف مقابله با خشکسالی و افزایش جهانی قیمتها اختصاص داشت، گفت:‌ گندم داخل برای امسال کفایت نمی‌کند و باید خرید خارجی داشته باشیم در مورد برنج نیز هر سال از خارج حدود یک تا یک میلیون و دویست تن واردات داشتیم و در خواست برای واردات چیز جدیدی نیست.

وی همچنین گفت هر ساله تنها 18 درصد روغن مورد نیاز کشور و نیمی از نیاز شکر کشور در داخل تامین می‌شد و ما بقی آن از خارج از کشور وارد می‌شده است.

وزیر بازرگانی گفت:‌ از4500 میلیاردتومانی که برای خرید به مجلس پیشنهاد داده شده 2500 میلیارد تومان آن برای خرید کالاهای اساسی وبه دلیل افزایش جمعیت جهانی بوده است، ما می‌خواهیم همان قیمت‌های سال گذشته را اعمال کنیم و این مابه‌التفاوت فقط برای افزایش قیمت‌های جهانی و خشکسالی داخل کشور است، بنابراین به هیچ ‌وجه این اقدام تورم ‌زا نیست.

میرکاظمی همچنین اطمینان داد اختصاص این مبلغ برای واردات کالاهای اساسی به تولید آسیب نمی‌رساند.

میرکاظمی در پاسخ به این سئوال ‌که چرا دولت برای افزایش قیمتها تدابیری نیندیشید، گفت: این تدابیر اندیشیده شده است. ما در آبان ماه سال گذشته جلسات مرتبی در دولت با نمایندگان منتخب هیات رییسه مجلس هفتم داشتیم و آنجا هم به مبلغ دو میلیارد دلار رسیدیم که رئیس‌جمهور دستور داد تنها 1200 میلیارد تومان آن مطرح شود تا فشاری به بودجه کشور وارد نشود اما این لایحه در دوران مجلس هفتم به نتیجه نرسید و منتفی شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اکنون جوعمومی مجلس مخالف متمم بودجه در آغاز سال است، ‌چرا دولت متمم را برای آخر سال نمی‌گذارد، گفت:‌ معمولا اصلاحات را در شش ماه دوم انجام می‌دهند، ما مقدمات این بحث را سال گذشته با مجلس هفتم شروع کردیم و ضرورت‌ها را تشریح کرده‌ایم، اما به هر دلیلی در مجلس هفتم به نتیجه نرسیدیم. ولی با تلاش و کوشش دکتر لاریجانی، مجددا این بحث در مجلس هشتم شروع شد.

خبرنگاری از وزیر پرسید چرا این مبلغ را در لایحه بودجه پیش‌بینی نشد که میرکاظمی پاسخ داد: بحث خشکسالی به شکل فعلی نبود، اما ما 4 هزار میلیارد را برای آن دیده بودیم و قرار بود از محل حساب ذخیره ارزی طبق متممی که ارائه می‌شود این مبلغ تامین شود که همین روال را انجام دادیم.

وزیر بازرگانی درباره زمان به نتیجه رسیدن این لایحه گفت: تا کنون ما خریدهایمان را با همان بودجه‌ای که در اختیار داریم شروع کرده‌ایم و امیدواریم که به موقع این لایحه تصویب شود تا ما خریدهایمان را به شکل کامل انجام دهیم.

وی افزود: در بخش مقابله با خسارت‌های خشکسالی هم امیدواریم با بودجه‌ای که خود وزارت‌ جهادکشاورزی در اختیار دارد کار آغاز شود.

وی گفت: البته ما برخی از کالاهای امسال را سال گذشته خریداری کرده‌ایم، و اکنون هم می‌خواهیم برخی از این خریدها را برای سال آینده انجام دهیم، چون باید برای سال آینده ذخیره داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین