کد خبر: ۷۶۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود | تبادل پیام بین ایران و آمریکا در حال انجام است

نامه امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل| خطیب‌زاده: منتظر پاسخ آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد:‌ آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد.
نامه امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل| خطیب‌زاده: منتظر پاسخ آمریکا هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق گفته بود که در مذاکرات قبلی در دولت روحانی موضوع FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) در مورد سپاه حل شده بود و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت:‌ موضوعات باقی مانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است.

وی افزود: در طی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفته‌ایم که تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز توافقی را در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعات باقی مانده نیز به محض اینکه تمام شود می توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص هتک حرمت صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و سکوت مجامع بین‌المللی در این ارتباط گفت:‌متأسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت به مسجدالاقصی بودیم. رژیم نژادپرست و جعلی صیونیستی یورشی را به نمازگزاران و روزه‌داران انجام داد و در پی این حمله تعدادی از مردم فلسطین مجروح شدند.

وی با اشاره به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین گفت:‌ این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و برخی از کشورهای اسلامی در این زمینه هستیم. متأسفانه روند عادی سازی روابط بین برخی از کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس، این رژیم را بیشتر جریح کرده تا جنایت‌های خود را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه این جنایت‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است،‌ افزود: در همین چارچوب ما اقداماتی را در سطح سازمان همکاری‌های اسلامی، وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی و در سطح سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده‌ایم. آقای امیرعبداللهیان در این ارتباط نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی فرستاده‌اند و در روز جمعه با آقای اسماعیل هنیه گفت‌وگوی مفصلی داشتند. تلاش‌ها و پیگیری‌های ایشان با مسئولان دیگر کشورهای اسلامی در این ارتباط ادامه دارد. طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چرا که رژیم صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با روند آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در یکی از بانک‌های خارجی و اظهارنظر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله سخنگوی وزارت خارجه این کشور در ارتباط با این موضوع گفت:‌ آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه دولت آمریکا امروز تلاش می‌کند در برابر هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد که این رفتارها چقدر با ادعاهای مطرح شده از سوی دولت بایدن فاصله دارد.

خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه که ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است. تلاش می‌کنیم پول هر آنچه را که صادر می‌کنیم به کشور برگردانیم. کما اینکه تا به امروز نیز این اقدامات انجام شده است.

وی همچنین در مورد بحث پول‌های آزادشده و سفر هیئتی از یکی از کشورهای منطقه در این ارتباط نیز گفت: همان طور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند سفری انجام شد و هیئتی آمد و در مورد آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و این مسیر در حال پیگیری است و همان طور که پیش از این گفتم این موضوع نه به آمریکا مرتبط است نه اجازه می‌دهیم که آمریکایی‌ها به جزئیات آن ورود کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سفیر اوکراین در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های ایران مبنی بر اینکه بسیاری از کشورها در جریان حمله روسیه به اوکراین به این کشور کمک کرده اند ولی ایران تاکنون کمکی انجام نداده است، گفت:‌ مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد. ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفته‌ایم و مورد اشاره قرار داده‌ایم ضمن اینکه تأکید داریم که ریشه‌های این بحران نیز باید به صورت جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین‌المللی و انجام گفت‌وگو راه حل امروز بحران اوکراین است.

وی ادامه داد:‌ سفیر اوکراین نیز بهتر است تا یک بار دیگر توییت وزیر خارجه اوکراین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با آقای امیرعبداللهیان را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود شود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: مودت و صلح‌طلبی ملت ایران برای همه روشن است و کسی نمی‌تواند از این موضوع برای اهداف سیاسی خود استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و برجام گفت: آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد . دو سند برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل سنجه و معیار حرکت ما بوده است از جمله تایم‌ها و زمان‌هایی که در این توافق مشخص شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه آیا درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی و در مصونیت قرار گرفتن افرادی چون پمپئو و ترامپ در مذاکرات وین مطرح شده است و آیا ایران از این موضوع چشم می‌پوشد، گفت:‌ اصلی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد روابط ایران و ترکیه و اختلافات دو کشور در ارتباط با موضوع سوریه تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه یک روابط راهبردی، چند لایه و بسیار باثبات و تاریخی بوده است. ما در خصوص موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داشتیم ولی تلاش کرده‌ایم که از مسیر روند آستانه به بازگشت آرامش به سوریه کمک کنیم. ایران،‌ روسیه و ترکیه تلاش کرده‌اند که از مسیر روند آستانه اختلافات را مدیریت کنند. ما بر رعایت تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌المللی از جمله در مورد سوریه و عراق تأکید داریم و این موضوع حتما باید رعایت شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به کشور رواندا و اینکه آیا اتباع ایرانی نیز در بین این پناهجویان وجود دارند و اینکه آیا ایران در این ارتباط با مقامات انگلیس رایزنی و گفت‌وگویی انجام داده است،‌ تأکید کرد:‌ طرح اعلامی توسط دولت انگلیس در این ارتباط شرم‌آور است. اعزام اجباری پناهجویان به کشوری ثالث آن هم توسط دولت انگلیس که از مدعیان حقوق بشر است نه تنها برخلاف تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است بلکه با مقدمات رفتارهای بشردوستانه ناهمخوان و ناسازگار است.

خطیب‌زاده افزود: شانه خالی کردن دولت انگلیس از وظایف خود در این ارتباط جای تعجب دارد و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد:‌ البته لیست و آماری هنوز از سوی دولت انگلیس که این طرح در چه زمانی اجرا خواهد شد و شامل چه کسانی می‌شود، نیست. حتما این موضوع را هر چه جلوتر برود پیگیری می‌کنیم به عنوان کشوری که چهار دهه است که میزبان میلیون‌ها پناهجو است. کشوری که بیشترین مهاجران را دارد. ما حتما این مسائل را با حساسیت پیگیری می‌کنیم.

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست گفت: تبادل پیام بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا در حال انجام است.

وی تاکید کرد: زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براین که در جریان مذاکرات وین منتظر پاسخ مناسب واشنگتن هستیم ، گفت: واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست گفت: ما نگرانی های جدی در مرزهای شرقی داشته و داریم و گفت‌وگو بین مقامات مرزی ما و پاکستان و افغانستان در همین چارچوب است. ‌البته ما از اشراف اطلاعاتی و امنیتی در این مناطق برخورداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین