کد خبر: ۷۶۵۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

دلیل هدیه میلیاردی ولیعهد سعودی به کوشنر کمک به براندازی بن نایف بود

یک روزنامه نگار آمریکایی با انتشار مطلبی به دلیل واقعی اعطای مبلغ دو میلیارد دلاری از سوی ولیعهد سعودی به داماد و مشاور ترامپ پرداخته و با اشاره به انگیزه‌های مختلفی که بن سلمان می‌تواند برای دادن این مبلغ داشته باشد، به روابط پشت پرده وی با کوشنر پرداخت و فاش کرد که این مبلغ هدیه بن سلمان به کوشنر در مقابل کنار گذاشتن بن نایف است.
دلیل هدیه میلیاردی ولیعهد سعودی به کوشنر کمک به براندازی بن نایف بود
آفتاب‌‌نیوز :

 ویکی وارد، روزنامه نگار آمریکایی مطلبی در خصوص دلایل حقیقی دادن مبلغ دو میلیارد دلار از سوی محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان به جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا منتشر کرد.

به گزارش روزنامه عربی ۲۱، در تحقیق ویکی وارد آمده است: روز دوشنبه درخصوص مبلغ حیرت آور دو میلیارد دلاری که در صندوق سرمایه گذاری جدید سعودی پرداخت شد مطلب نوشتم؛ صندوقی که جارد کوشنر به دستور ولیعهد عربستان تاسیس کرد و این امر درحالی انجام شد که محمد بن سلمان هیچ توجهی به اعتراضات هیات مشاوران مالی مبنی بر بی تجربه بودن کوشنر در این زمینه نکرد. در مطلب خود همچنین اشاره کردم که این اموال ممکن است در راستای قدردانی از سیاست خارجی آمریکا که جارد کوشنر در زمان ریاست ترامپ رهبری آن را برعهده داشت، باشد و یا همچین می تواند نوعی حساب باز کردن بن سلمان برای بازگشت پدر زن کوشنر به کاخ سفید باشد.

این خبرنگار می‌نویسد، از همان زمان متوجه شده است که این امر باعث شد سازمان سیا از اعطای مجوز امنیتی به کوشنر برای مشاهده اطلاعات محرمانه خودداری کند.

در این مطلب آمده است: اطلاعاتی به من رسیده که نشان می دهد کوشنر و هم پیمانان او بودند که مانع حمایت‌های مقامات عالی رتبه آمریکا از محمد بن نایف، ولیعهد پیشین عربستان و پسر عموی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ شدند و بن نایف در آن سال به دنبال "کودتا " در عربستان بود؛ بن نایفی که برای سال‌های طولانی سرمایه‌ای برای آمریکا در زمینه اطلاعات و مبارزه با تروریسم به شمار می‌رفت. محمد بن نایف در آن زمان بر این باور بود که از حمایت‌های کافی شورای وزیران سعودی برخوردار است و می‌تواند نظام حاکم در این کشور را تغییر دهد.

این روزنامه نگار آمریکایی آورده است که اگر تلاش و نقشه محمد بن نایف با موفقیت انجام می‌شد، می‌توانست حکومت ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان را سرنگون کند و او آن‌ها را بگیرد اما این کوشنر و دوستانش در کاخ سفید بودند که بن سلمان را از نقشه بن نایف باخبر کردند و وی توانست با ورود فوری به این مساله نقشه‌ بن نایف را با شکست مواجه کند.

به گفته سه منبع آگاه، مداخله کوشنر در امور خاندان سلطنتی عربستان باعث شد که مقامات اطلاعاتی آمریکا خشمگین شوند و همین امر باعث شد که آن ها مجوز امنیتی دستیابی کوشنر به امور محرمانه را ندهند.

در این گزارش آمده است: محمد بن نایف از زمانی که در داخل عربستان بازداشت شد هیچ خبری ذیگر از او منتشر نشد و گاهی اوقات تنها گزارشاتی درخصوص وضعیت سلامتی وی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد حال و روز خوشی ندارد.

بروس ریدل، افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که محمد بن نایف را از نزدیک می‌شناخت می‌گوید به احتمال زیاد کوشنر این مبلغ دو میلیارد دلاری را به عنوان هدیه به دلیل نقشش در کنار گذاشتن بن نایف گرفته باشد.

سه منبع آگاه دیگر نیز که در داخل سازمان اطلاعات فعالیت دارند و از اوضاع منطقه به خوبی مطلع هستند و با کوشنر نیز تعامل داشتند بر همین باور هستند.

ریدل می گوید: محمد بن نایف علیرغم اینکه از سه سال پیش در زندان است اما اگر روزی محمد بن سلمان کنار گذاشته شود همچنان گزینه جایگزینی برای او خواهد بود زیرا بن نایف "یک قهرمان ملی حقیقی" است و چندین بار در جنگ با القاعده جان خود را در معرض خطر قرار داده و دستاوردهای زیادی محقق کرده است. از سوی دیگر گمان می‌کنم که بن نایف مخالف جنگ یمن است و طبیعتا جنگ یمن نتیجه سیاست خارجی محمد بن سلمان است. همیشه این سوال ذهن من را مشغول کرده بود که چرا سازمان اطلاعات آمریکا مجوز دستیابی کوشنر به اطلاعات محرمانه را نمی دهد که بعدها متوجه شدم دلیل اصلی این است که آن ها می ترسند جارد کوشنر اطلاعات امنیتی مربوط به محمد بن نایف را به سعودی‌ها بدهد.

بر اساس گزارشات موجود، وزارت کشور عربستان در سال ۲۰۱۷ که ریاست آن برعهده بن نایف بود مبلغی به میزان ۵.۴ میلیون دلار به یک شرکت آمریکایی داده است که مالک این شرکت رابرت استریک از طرفداران دونالد ترامپ است و این شرکت قرار بود به نفع بن نایف در زمینه مشاوره و روابط عمومی و غیره فعالیت کند. محمد بن سلمان که در آن زمان تنها معاون ولیعهد بود سفری به کاخ سفید داشت و دیدارهایی جداگانه با دونالد ترامپ و جارد کوشنر انجام داد و چند هفته بعد ملک سلمان منصب ولیعهدی را از بن نایف گرفت و به پسر خود محمد بن سلمان داد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: مساله‌ای که در آن زمان منتشر نشد این است که محمد بن نایف به برخی ها گفته بود کوشنر و محمد بن سلمان ائتلافی تشکیل داده‌اند و هدف آن‌ها کنار گذاشتن بن نایف است به همین دلیل تلاش کرد که با این مساله مقابله کند. بن نایف می دانست که سازمان اطلاعات آمریکا حامی او است و او را دوست دارد و مایک پامپئو، رئیس این سازمان در سال ۲۰۱۷ به دلیل نقشش در نجات جان آمریکایی‌ها به وی مدال اهدا کرد. با این وجود بن نایف می دانست که محمد بن سلمان و جارد کوشنر علیه او فعالیت می کنند و تعاملات مالی نیز بین آن ها وجود دارد.

در این گزارش آمده است: محمد بن نایف گفته بود که تلاش‌های او برای انجام کودتا قبل از اینکه آغاز شود با شکست مواجه شد. به نظر می‌رسد که ملک سلمان و محمد بن سلمان سریع از این نقشه با خبر شدند و برخی منابع می گویند که جارد کوشنر و افراد نزدیک به وی این اطلاعات را به آن‌ها داده‌اند و زمانی که بن نایف برکنار شد و بن سلمان جای او را گرفت آمریکا هیچ کمکی به وی نکرد.

محمد بن نایف در ششم مارس ۲۰۲۰ بازداشت و به خیانت متهم شد اما او این اتهام را رد کرد و تا به امروز خبری از وی نیست، گفته می‌شود که وی در معرض "ناپدید شدن اجباری" قرار گرفته و سعد بن خالد الجبری، دستیار ارشد وی به کانادا فرار کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین