کد خبر: ۷۶۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸

اظهارات رضا عبداللهی درباره نیاز عظیم کشور به واردات گندم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه برداشت از حساب ذخیره ارزی تورم‌زا نیست، گفت: « بخشی از این حساب صرف واردات از خارج کشور و بخشی هم صرف جبران خسارات خشکسالی و سرمایه‌گذاری خواهد شد».

رضا عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و صنعت آفتاب گفت: «خشکسالی امسال در کشور موجبات کمبود اقلامی چون گندم، برنج، روغن و نهاده های دامی شده است که برای واردات این اقلام به کشور با توجه به کسری در خرید نیازمند برداشت از ذخیره ارزی هستیم».

نماینده مردم ماهنشان در ادامه این مطلب افزود: «به عنوان مثال طبق برآوردهای انجام شده درحدود 12 میلیون تن نیاز به واردات گندم داریم که در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون تن کسری در خرید آن وجود دارد».

وی با اشاره به اینکه برداشت از حساب ذخیره ارزی به هیچ وجه تورم‌زا نیست‌، افزود: «بخشی از این حساب صرف واردات از خارج کشور می‌شود که این نمی‌تواند تورم‌زا باشد و بخشی هم صرف جبران خسارات خشکسالی و سرمایه‌گذاری خواهد شد».

نماینده مجلس هشتم گفت: «به اعتقاد من مجلس باید به دو فوریت این طرح رای می‌داد تا بتوانیم ماده یک قانون برنامه چهارم را اصلاح کنیم و متعاقب آن دولت باید یک لایحه متمم بیاورد که این در حدود 15 تا 20 روز طول می‌کشد. بعد از آن هم به صورت طرح یک فوریتی به مجلس و کمیسیون‌های مربوطه برود که حداقل دو ماه طول می‌کشد بعد از این مجوز برداشت از حساب ذخیره ارزی برای خرید از بازارهای جهانی به دولت داده می‌شود».

عبداللهی درباره ارزیابی وضعیت حساب ذخیره ارزی اظهار داشت: «با توجه به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی جای نگرانی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی نیست». 

اظهارات عبداللهی درباره واردات گندم در حالی مطرح می‌شود که وزیر کشاورزی تاکنون بارها از خودکفایی کشور در واردات گندم خبر داده‌است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۲
0
0
اقاي وزير جهاد كشاورزي كه با اين بليط خودكفايي گندم برنده مقام وزارت شدند لطفا پاسخ اين نماينده كه نه از جنس مافيا و دشمن داخلي و نه فريب خرده دشمن خارجي هست را بدهند.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۲
0
0
لطفا اين مطلب را براي اقاي اسكندري ايميل كنيد.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۲
0
0
جناب آثاي عبدالي برادر گرامي

با سلام و خسته نباشيد بعنوان بك نفر منخصص كشاورزي وآشنا با پيشرفته ترين فنآوري هاي مناسب تغيير زيرساخت هاي پوسيده بخش كشاورزي موحود(كه شايد يه حتما منخصربفرد دركشور) با 35 سال سابقه خدمت تدريس و پژوهش در دانشگاههاي كشور كه از مدت ها پيش ودر محفل و كنگره ملي و بين الملي پيشنهادات خود را در مورد اجراي طرحي تحت عنوان انقلاب سبز را به دولمردان محترم داده ام ولي متاسفانه با واكنش منفي برخي مسپولين اجراپي روبرو شده و دفاغ از خودكفاپي گندم و ....نموده اند كه مورد قبول اينجانب نبوده است.
خودكفاپي بايد تحت هر شرايطي پايدار باشد كه پايداري آن نيز منوط به استفاده از علوم و فنون روز است كه لازمه آن نيز كلا تغيير زيرساخت هاي پوسيده بخش كشاورزي است كه ميتواند نهايتا با افزايشهاي استاندارد كمي و كبفي محصولات در واحد سطح و بطوز داپمي در آستانه قريب الوقوع پيوستن ايران بسازمان تجارت جهاني جايگزين درآمدهاي نفتي گردد.

ولي زهي تاسف كه با زيركشت بردن بيش از يكسوم اراضي حاصلخيز كشور(حدود 5/6 ميليون هكتار) كه پر چند ساله گذشته در حدود بالاي 11000 تن تا 15000 تن غملكرد را نويد داده بطوريكه موجب بيش از 1 ميليون تن صادرات بكشورهاي ديگر نظير افغانستان داشته ايم ولي امسال ناگهان بدليل جزپي تابساماني در ريزش برف و باران با كسري بقول شما 12 مليون تني روبرو شده ايم كه براي من فوق الغاده اعجاب انگيز است. من بعنوان يك معلم دانشگاه مايلم با شما و ساير عوامل اجراپي در راس امور كشاورزي بمباخثه بنشينم كه علت ها روشن شود هرچه سريعتر براي نجات بخش كشاورزي چاره اي انديشيده شود. وگرنه امروز عليرغم فوج عظيم فارغ التحصيلان با تحصص هاي متنوع و مطلوب و بسياري موهب خدادي با پول نفت و تخليه صندوق ارزي شكم خود را سير ميكنيم و فرداپي كه نفت باتمام رسيد و مردم كاملا خسته و ناتوان از حل مساپل بغرنخ تر يكه نياز علمي و پژوهشي افزون تري را ميطلبد ديگر دير است و بايد دست گداپي بسوي حتي كشور هاي منطقه اطراف خود دراز كنيم تا بما آب و نان دهند و آنها مضايقه نمايند كه اين زهي تاسف عميق كه چرا وزير محترم كشاورزي ما بي تفاوت بواقعيت هاي علمي جهاني از كنار فضيه براحتي ميگذرند و ميگويند محصول كم است خوب وارد ميكنيم.

مباحث نويني امروزه در سطح جهان پيشرفته براي توسعه پايدار كشاورزي مطرح است كه حتي هند و پكسنان و بنگلادش و كشورهاي عربي از كشورما جلوتر بوده و ما حتي بك تحقيق در سطح ابتداپي انجام نداده ايم و اين در حاليست كه اگر بخواهيم امروز شروه كنيم حداقل 10-15 سال وقت لازم است تا بسطحي برسيم كه بطور فراگير در كشور زيرساخت هاي پوسيده فعلي را با يك سيستم مترقي مبتني بر علوم جديد اطلاعات و ارتباطات كشاورزي دقيق تغويض نماپيم كه هر روز غفلت برابر است با بك عمر پشيماني بحصوص براي نسل اينده كه هيچ دعاپي يا آمرزشي براي ارزاح ما نخواهند فرستاد. با تشكر به توجه عميق باظهارات اينجانب و پيگيري اينگونه مساپل در مجلس محترم شوراي اسلامي دوره هشتم كه ميتواند راهگشاپي يراي تجات بخش نيمه جان كشاورزي و محوريت اقتصادي فرار دادن آن بخصوص پس از اتمام ذخاپر فسيلي باشد. با محفوظ نگهداشتن نام فقط براي ارتباطات حصوصي با جناب آقاي عبدالهي و ساير مسپولين دلسوز در اين زمينه : دكتر صناعي
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
به فرض كه ما كمبود شديد در اين اقلام داشته باشيم اعلام ان در اين روزها چه مفهومي دارد مي خواهيد مردم را بيشتر نگران كنيد؟
دو: مگر همه چيز را بايد گفت؟
سه: برداشت از صندوق ارزي هيچ ارتباطي با قيمت نفت ندارد شما چه برنامه اي داريد؟
واقعيت اينستكه اگر اين پولها صرف توسعه زير بناهاي كشور نشود بهتر است آن را براي گرم كردن منازل مردم در زمستان بجاي هيزم استفاده كنيد فايده آن بيشتر است كمي روي اين راهكار بنده فكر كنيد.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
ما در سال هاي قبل بين 10 تا 12 ميليون تن گندم توليد مي كرديم
و واردات گندم حذف شده بود كه نياز ما هم در همين حد است

چطور امسال بايد 12 ميليون تن وارد كنيم؟

اگر خشكسالي در سراسر كشور 40 درصد كاهش توليد داشته باشيم باز نياز به 12 ميليون تن گندم براي واردات نداريم؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
همه چيز كه وارد ميكنيم خوب بگذاريد گندم هم بيايد خيال آقاي اسكندري راحت شود كه در عرض سه سال بلايي بر سر اين مملكت آورد كه حالا حالا ها بايد به ايشان و همكاران گراميشان دست مريزاد گفت
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
با عرض شرمندگي متاسقم كه در درج نظرخواهي ها استثناء قاپل ميشويد. بنده ديشب عرايضي را ارسال كردم كه از انعكاس آن حبري نبست. خداوند بشما توفيق و باينجانب صبر و بدولتمردان ذيريط علم و انصاف كافي عنايت فرمايد.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۴
0
0
ظاهرا ایشان یا حساب بلد نیست یا نمیداند 12 میلیون تن گندم یعنی چقدر!! همانطور که دوستان دیگر هم گفته اند اولا این دولت کلی شعا خودکفایی و حتی صدورگندم به خارج را داده است در اینصورت یا دولت و یا ایشان دروغ میگویند ثانیا ما با تولید 10 میلیون تن گندم خودکفا بودیم (نقل قول از پارسال وزیر کشاورزی و جهاد) حالا 12 میلیون کمبود یعنی مصرف ما 22 میلیون تن شده؟
در پایان نصیحت بنده به این نماینده که دستپاچه طرفداری از دولت است اینست که از سرنوشت مجلس هفتم عبرت بگیرند و بدانند که این دولت همانطور که در پایان مجلس هفتم همه کاسه کوزه هارا سرمجلس هفتم شکست حالا هم در زمان خداحافظی خودش (انشاالله) همه کاسه کوزه هارا سر مجلس هشتم خواهد شکست. البته اگر کاسه کوزه ای باقی بماند تا آن موقع
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین