کد خبر: ۷۶۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
نیازی با اشاره به تخریب و تهدید محیط زیست خواستار شد:

رسانه‌ها افشا گری کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان بازرسی کشور خواستار افشاگری رسانه‌ها در خصوص تخریب و تهدید محیط زیست شد و اعلام کرد:‌ «رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی هرجا که محیط زیست و منابع طبیعی در معرض تخریب و تهدید قرار دارد، افشاگری کنند».

به گزارش سرویس حقوقی آفتاب حجة‌الاسلام و المسلمین نیازی که صبح امروز در همایش «حقوق محیط زیست و تعالی همه جانبه کشور »که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش قوه قضائیه برگزار شده بود، سخن می‌گفت: «نظارت بر اموری که به نحوی به صیانت و حفاظت از محیط زیست و قوانین و مقررات آن ارتباط پیدا می‌کند را اولویت‌های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور دانست و افزود: «تخریب محیط زیست به دلیل تبعات و خسارات زیا‌نباری که برای کشور و نسل امروز و فردا جامعه دارد با نگاه ویژه در سازمان بازرسی کل کشور دنبال می‌شود».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به جایگاه قانونی و سوابق تدوین و تصویب اولین قوانین مربوط به حفاظت محیط زیست گفت: «خوشبختانه کشور ما از نظر تصویب و تدوین قوانین مربوط به حفاظت از محیط زیست جزو کشورهای پیشگام در این زمینه است و اولین قوانین آن به دهه 50 و حتی زمانی قبل از کنفرانس استکهلم که مسایل مربوط به محیط زیست را دنبال می‌کرد برمی‌گردد». 

 نیازی که در محل سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما سخن می‌گفت، با انتقاد از ناکارآمدی قوانین و مقررات تدوین شده در زمینه حفاظت از محیط زیست و برخوردار نبودن آنها از ضمانت اجراهای لازم ادامه داد: «در کشور قوانین متعددی درباره حفاظت محیط از محیط زیست داریم که از سال‌ها قبل تدوین شده اما علی‌رغم همه اینها باز شاهدیم که از محیط زیست و انفال حمایت نمی‌شود و اینها به نحو نگران‌کننده‌ای مورد تخریب و تعرض قرار می‌گیرد». 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه، توجه به آموزش های عمومی را به عنوان راهكاری برای حفاظت از محیط زیست مطرح کرد و گفت: «آشنایی مردم و افکار عمومی با آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تخریب محیط زیست از اصول اولیه حفاظت از محیط زیست است».
 
وی تصریح کرد: «تا افکار عمومی در کشور نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس نشود ما شاهد زیان و خسارت به محیط زیست خواهیم بود. باید مردم به صحنه بیایند و با تخریب محیط زیست به عنوان یک مفسده برخورد کنند».
 
نیازی با بیان اینکه دولت بدون کمک و مشارکت مردم نمی‌تواند از منابع ملی حفاظت کند اظهار داشت: «نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی کافی نیست و زمانی این نظارت کارآمد می‌شود که وصل به نظارت همگانی و مردمی شود».
 
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در آموزش دادن به مردم و صیانت از محیط زیست افزود: «رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی هر جا که محیط زیست و منابع طبیعی در معرض تخریب و تهدید قرار گرفت افشاگری کنند». 
 
این مسئول قوه قضاییه پیاده نشدن طرح آمایش سرزمین را یکی از علل تهدید و تخریب محیط زیست در کشور عنوان نمود و خاطرنشان کرد: «تا طرح آمایش سرزمین در کشور اجرا نشود معلوم نمی‌شود که مثلاً اولویت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها مهم است یا حفظ جنگلی که این پروژه‌ها و طرح باید از آنها عبور کند».
  
نیازی در ادامه با بیان این‌که وزارتخانه های راه و ترابری و نفت پروژه‌های عظیمی دارند که برای کشور لازم است گفت: «اگر این پروژه‌ها با حفاظت محیط زیست تعارض پیدا کرد طبق قانون اساسی و قوانین عادی باید تعطیل شود مگر در صورتی که به تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست برسد».
   
نیازی، رسیدگی تخصصی به پرونده‌های محیط زیست در محاکم قضایی را گامی در جهت دفاع از حقوق عمومی کشور برشمرد و گفت: «رئیس قوه قضاییه در سال 79 بخشنامه‌ای به مراجع قضایی صادر کرد و طی آن بر رسیدگی پرونده‌های محیط زیست در شعب و توسط قضات ویژه تأکید کرد». 
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر سخنان خود، از ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی و بخشی‌نگری آنها به عنوان آسیبی برای محیط زیست یاد کرد و ادامه داد: «در این زمینه دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست در حال پیگیری این مشکل هستند و شخص رئیس‌جمهور مرجع حل اختلافات بین دستگاه‌ها در این زمینه است».

 وی در ادامه به برخی گزارش‌های تهیه شده در سازمان بازرسی در زمینه محیط زیست در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «بررسی آلودگی شهر تهران و کلان‌شهرهای کشور، خطر از بین رفتن جنگل‌های جنوب، آسیب‌پذیری جنگل‌های شمال، نابودی پناهگاه‌ وحش میانکاله و احداث خط لوله گاز از محدوده پارک ملی خجیر و... از جمله این گزارش‌هاست».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره احداث خط لوله گاز از محدوده پارک ملی خجیر تصریح كرد: «مجوزهای اولیه داده شده برای احداث خط لوله گاز از محدوده پارک ملی خجیر غیرقانونی بوده و در توافقنامه‌‌ای که بعدها با سازمان حفاظت محیط زیست بسته شده ضوابط رعایت نشد».
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
سلام و خسته نباشی به جناب اقای حجه الاسلام و المسلمین حاج اقا نیازی.....اقای نیازی میخواهم با شماراحت صحبت کنم. با سلام.جوانی هستم 31 ساله و عاشق طبیعت ایران عزیزمان.بیشتر تعطیلات به تالاب زیبای میانکاله برای عکاسی میروم.تا از این طبیعت خدادادی لذت ببرم.شما را به خدای یگ تا فقط شما بیاید این زیبایها را از نزدیک ببینید.چرا واقعا چرا .حاج اقا نیازی .ما جوانان مارندرانی چون قدرتی نداریم پس کاری هم نمیتوانیم بکنیم.به جز تخریب شدن این تالاب به دست یگ سری انسانهائ که فقط و فقط به پول -یا جاده - یا پالایشگاه - شما باید ببینید حاج اقا نیازی-که واقعا چقدر پرنده چقدر زیبای .پرنده های مهاجر و پرنده های بومی در انواع مختلف.ما جوانان مازندرانی از شما میخواهیم .که این هدیه ای که از طرف خداوند به ما داده شده.و خدا را شاکریم.ولی از شما میخواهیم که کسانی که میخواهند این تالاب را به نابودی بکشند .شما میتوانید میتوانید.خدا را شاکریم.و همچنین تشکر فراوان از شما متشکرم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین