کد خبر: ۷۶۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۰
دومین دور گفت‌وگوها میان رئیس مجلس خبرگان و پادشاه عربستان:

تأکید هاشمی‌رفسنجانی و ملک‌عبدالله بر مبارزه با افراط گرایی

پادشاه عربستان: سیاست‌های آمریکا درباره ایران اشتباه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پایان سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان سعودی، دومین دور گفت‌وگو میان وی و پادشاه عربستان سعودی شب گذشته در شهر جده انجام شد.

به گزارش گروه دریافت خبر آفتاب، در این دیدار که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز حضور داشت، رییس مجلس خبرگان رهبری با تشکر از دستورات مفید و توجه ملک‌عبدالله به رفع مشکلات زائران ایرانی، خواستار تداوم این روند شد که نتیجه آن حفظ و تحکیم وحدت میان فرق اسلامی خواهد بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یافتن راهکارهای مناسب برای تشریک مساعی بیش‌تر علمای دو کشور برای مقابله با برخی رفتارهای افراطی از هر دو طرف را بسیار کارساز و ضروری دانست و گفت: «عربستان سعودی و ایران دو کشور مهم اسلامی در منطقه هستند که منافع و مصالح جهان اسلام و منطقه ایجاد می‌کند توسعه همکاری‌های دینی و سیاسی دو جانبه را بیش‌تر و جدی‌تر دنبال کنند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی را دارای نقش کلیدی برای کمک به حل بحران‌های منطقه و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: «اراده سیاسی ایران توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با ریاض است و امیدواریم در آینده شاهد توسعه هر چه بیش‌تر روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌های مورد علاقه به ویژه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی باشیم».

ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان سعودی نیز در این دیدار با اشاره به نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه و جهان اسلام گفت: «عربستان سعودی نیز خواستار توسعه روابط با ایران و توسعه هر چه بیش‌تر روابط دو کشور است و امیدواریم با تدبیر و مدیریت سنجیده دو طرف بتوانیم با خنثی کردن برخی تفکرات افراطی ضد وحدت و انسجام مسلمانان به اهداف خود برسیم».

پادشاه عربستان سعودی با تشکر از اقدام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نظم حضور زائران در قبرستان مقدس بقیع، گفت: «تداوم این روند مستلزم برخورد با افراطی‌گریی‌ها و ایجاد نظم و مکانیزم خاصی است که امیدوارم به تدریج این مهم محقق شود».

ملک‌عبدالله با استقبال از رایزنی و تبادل نظر علمای برجسته ایران و عربستان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و تقویت مشترکات مذهبی دو کشور، خواستار حفظ و تقویت این رایزنی‌ها شد و از نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اهتمام به این موضوع مهم قدردانی کرد.

او سیاست‌های آمریکا در منطقه به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران را اشتباه و برخلاف عرف دیپلماتیک عنوان کرد و گفت: «ما مواضع خود را در مورد اشتباهات سیاست آمریکا صراحتا به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین