کد خبر: ۷۶۶۱۷۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵

حسین وفایی اعجوبه ایرانی اسنوکر جهان کیست؟

نام حسین وفایی، اعجوبه اسنوکر ایران این روزها در رسانه‌های مختلف بسیار شنیده می‌شود؛ کسی که نخستین ایرانی است که توانسته به مسابقات قهرمانی جهان اسنوکر راه یابد و تا چند روز دیگر یعنی روز ۳۱ فروردین برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان با رقیب انگلیسی خود رقابت خواهد کرد.
حسین وفایی اعجوبه ایرانی اسنوکر جهان کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

این جوان ۲۷ ساله آبادانی در سالهای اخیر سر و صدای زیادی در دنیای اسنوکر به راه انداخته و احتمالا یکی از مهمترین آنها شکست مارک ویلیامز، اسنوکرباز شماره یک جهان در مسابقات شوت اوت ۲۰۲۲ است. جایی که وفایی با شکست حریف خود توانست به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد. وفایی بعد از آن مسابقه به ویلیامز توصیه کرده بود که از دنیای اسنوکر خداحافظی کند و خود را بازنشسته کند. توصیه‌ای که چندان مورد استقبال این اسنوکر باز بریتانیایی واقع نشد. ویلیامز در پاسخ به وفایی گفته بود که همچنان در رده نخست این رشته حضور دارد و فکر نمی‌کند فعلا زمان مناسبی برای خداحافظی باشد چرا که همچنان به دنبال کسب قهرمانی‌های بیشتر است.

آقای وفایی که از کودکی کار خود را در این رشته ورزشی آغاز کرده در سال ۲۰۱۱ و در حالی که تنها ۱۷ سال داشت موفق شد جوان‌ترین برنده مسابقات آماتور قهرمانی جهان شود.

آقای وفایی که در حال حاضر در رتبه ۱۸ برترین اسنوکربازهای جهان قرار دارد از چند روز دیگر برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان در سالن کروسیبل شهر شفلید انگلستان حضور خواهد داشت. با حضور وفایی در این رقابت‌ها حالا نمایندگانی از ۲۰ کشور جهان در این رقابت‌های سطح بالای جهانی حضور خواهد داشت. تاکنون تنها سه مرتبه بازیکنانی خارج از بریتانیا توانسته‌اند در این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یابند و معمولا عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برای نمایندگی از بریتانیا رزرو شده‌است.

وفایی چند روز پیش و با شکست لی فان از چین موفق شد مجوز حضور در مسابقات کروسیبل را کسب کند. او در دیدار پایانی در حالی که با نتیجه ۶۱- صفر از حریف خود عقب بود موفق شد به بازی برگردد و در نهایت مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کند.

وفایی با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات شوت اوت ۲۰۲۲ توانسته بود به جدول اصلی رقابت‌های قهرمانی جهان راه یابد، اما برای حضور در رقابت نهایی باید در مرحله مقدماتی از سد حریفان خود می‌گذشت. وفایی در مرحله سوم انتخابی ابتدا سیمون لیشتنبرگ را با نتیجه ۶-۰ شکست داده بود و در ادامه هم با شکست لی فان موفق شد به مرحله نهایی این رقابت‌ها راه یابد.

حالا این اسنوکر باز ایرانی که به او لقب «شاهزاده ایرانی» داده‌اند در نخستین مسابقه خود باید روز ۳۱ فروردین در مقابل جاد ترامپ انگلیسی مسابقه دهد. رقیب انگلیسی او که ۳۲ سال دارد در رتبه‌بندی جهانی این ورزش در رشته ۲۳ قرار دارد.

وفایی پیشتر و در مرحله نیمه نهایی مسابقات اسنوکر آزاد ولز در نیو پورت مقابل این بازیکن انگلیسی قرار گرفته بود و با نتیجه ۶-۵ مسابقه را واگذار کرده بود. شکست وفایی در آن مسابقات سبب شد تا این اسنوکر باز ایرانی نتواند به فینال بازی‌ها راه یابد. حالا وفایی امیدوار است با انتقام آن شکست، کار خود را در مسابقات قهرمانی جهان با پیروزی آغاز کند. البته وفایی در مسابقات تور چین سابقه شکست این اسنوکر باز چینی را دارد و موفق شده بود با پیروزی برابر جاد ترامپ به مرحله نیمه‌نهایی آن تورنمنت راه یابد و آنجا مقابل ویلیامز شکست را پذیرا شد و به مقام سوم رسید.

وفایی می‌گوید تنها وقتی ۶ ساله بوده با اسنوکر آشنا شده و پدرش او را به باشگاه بیلیارد و اسنوکری که مقابل خانه آنها راه افتاده می‌برد و پس از دو سال، در سن ۸ سالگی، نخستین قهرمانی خود را در یک مسابقه آماتور در شهر آبادان جشن می‌گیرد. این جوان آبادانی یکی از دلایل موفقیت خود را پشتکار بالا می‌داند. او در گفتگو با سایت جهانی ورد اسنوکر می‌گوید در بازه‌های زمانی ۶ ماهه بوده که روزانه ۸ ساعت تمرین می‌کرده و برای رسیدن به جایگاه کنونی‌اش تلاش فراوانی کرده است.

این مرد جوان ایرانی تا همین حالا هم در اسنوکر تاریخ‌سازی کرده و توانسته در مسابقات مختلفی دست‌آوردهای گوناگونی کسب کند. او در سال ۲۰۱۳ در مسابقات جهانی اسنوکر ریز ۲۱ سال فدراسیون جهانی بابسلد و اسکلتون به عنوان قهرمانی دست یابد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ جوان‌ترین برنده مسابقات قهرمانی اسنوکر آماتور جهان بوده است. در سال ۲۰۱۶ هم وفایی توانست در رقابت‌های اوپن ایرلند شمالی به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد. این اسنوکر باز در سال ۲۰۱۹ هم به نیمه‌نهایی مسابقات تور چین و همچنین اوپن ولز رسید اما باز هم دست او از کسب عنوان قهرمانی کوتاه ماند.

وفایی اما بالاخره در سال ۲۰۲۲ طلسم شکنی کرد و توانست به عنوان نخستین ایرانی که توانسته در مسابقات تورنمنت حرفه‌ای به عنوان قهرمانی دست یابد، در جایگاه نخست مسابقات شوت اوت بریتانیا قرار گیرد.

وفایی می‌گوید پس از موفقیت در مسابقات آماتور، به این باور رسیده که می‌تواند در رقابت‌های حرفه‌ای هم حضور یابد و عناوین مختلفی کسب کند. او می‌گوید برای رسیدن به رویاهایش تلاش‌های بسیاری کرده و حالا می‌خواهد همچنان به تاریخ‌سازی‌های خود در این رشته ورزشی ادامه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین