کد خبر: ۷۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
محمد مقدم:‌

اگر روحانیت خط امامی را حذف کنید، خودتان نیز حذف خواهید شد

روحانیت اگر از قرائت امام جدا شود، ناخواسته حذف می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد مقدم، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره نقش تاریخی نهاد روحانیت در جامعه ایرانی گفت:‌ «در طول قرن‌های گذشته دین حضور سیاسی، اجتماعی در عرصه بیرونی نداشت و تنها به صورت مجموعه‌ای از مناسک و آداب فردی و جمعی در جامعه حضور داشت؛‌ اما حضرت امام اندیشه و تفکر دینی را به عرصه سیاسی آورد».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب اضافه کرد: «هنر کلیدی، تاریخی و بنیادی امام‌خمینی این بود که علاوه بر خارج کردن روحانیت از انزوا، دین و اندیشه دینی را از انزوای چندین قرنه بیرون آورد و به صحنه کشاند».

مقدم افزود: «پس از این موفقیتی که امام حاصل کرد و با نوع قرائتی که از دین به عنوان یک مجموعه کامل و یک ساختار کلی با ابعاد مخلتف اجتماعی و سیاسی به شکل یک نظام و سازمان تعریف شده ارائه داد،‌ دین از کنج عزلت بیرون آمد و طبیعی است که با این اتفاق،‌ کسانی که رسالت تبیین و تفسیر دین را دارند،‌ به عرصه کشانده شوند».

معاون بین‌الملل موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام‌خمینی در ادامه اظهار داشت: «دین که به عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وارد می‌شود،‌ فقه و مبانی فقهی از شکل فردی به صورت یک سازمان اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد و به دنبال آن با شکل‌گیری نظام اسلامی، روحانیت به عنوان نزدیک‌ترین و عینی‌ترین گروهی که رسالت تفسیر دین و تبیین مبانی و معارف دینی را دارند، به صحنه می‌آیند».

وی تصریح کرد:‌ «در نظامی که امام پایه‌ریزی کرد، رأس آن ولی‌فقیه به عنوان یک روحانی اسلام‌شناس قرار دارد و در رأس امر قضاوت آن یعنی قوه قضاییه نیز یک روحانی قرار می‌گیرد. و در دیگر قوای آن نیز روحانیت در کنار دیگر اصناف قرار می‌گیرند».

مقدم در عین حال اظهار داشت:‌ «اما متاسفانه امروز زنگ خطری به صدا در‌آمده که نشان می‌دهد مجددا قرائت امام از دین در حال کمرنگ می‌شود و به تبع آن دیدگاه امام درباره جایگاه روحانیت نیز در حال کمرنگ شدن است».

وی با تاکید بر تلازم نقش روحانیت در جامعه با نقش دین در امور اجتماعی گفت: «قرائت امام از اسلام به عنوان یک تفکر و نگاه نمی‌تواند از دیدگاه امام درباره روحانیت جدا شود. اگر احساس شود که جریان روحانیت در عرصه‌های مختلف به انزوا کشانده می‌شود، در واقع باید دانست که ابتدا این دین است که در حال به انزوا کشانده شدن است».

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود:‌ «علمایی که باید در بخش‌های مختلف اسلام را تبیین کنند و بر اساس اصول اسلامی به مسایل و سوالات نوظهور جامعه اسلامی پاسخ دهند، از دین جداشدنی نیستند و کنار گذاشتن آنها به معنی کنار گذاشتن دین از عرصه اجتماعی سیاسی است».

وی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه "باید به این موضوع از ابعاد مختلف نگاه کرد"،‌ گفت:‌ «روحانیت باید رسالت خود را در شرایط کنونی به خوبی درک کند و بداند که اگر از قرائت امام جدا شود، بی‌تردید حذف می‌شود».

مقدم تاکید کرد: «روحانیت باید بداند قرائتی که از دین مطرح می‌کند،‌ نباید با هیچ‌یک از گرایشات فطری انسان در تضاد نباشد. در قرائتی که امام از دین اسلام مطرح می‌کرد،‌ می‌شد از آزادی سخن گفت و به تمدن و پیشرفت جامعه اسلامی اندیشید و از تعامل با دنیای امروز سخن گفت و اینها همان نکاتی هستند که روحانیت امروز باید به آنها توجه داشته باشد».

وی افزود:‌ «اگر قرائت روحانیت امروز از دین، در جهت تقویت همان قرائت حضرت امام نباشد ناخواسته حذف خواهد شد».

مقدم همچنین هشدار داد:‌ «دست‌هایی در کار هست که با لطایف‌الحیل و برنامه‌ریزی درصدد است، آن قشر از روحانیتی را تضعیف کند که قرائتش از دین با قرائت امام مغایرتی ندارد».

وی افزود: «این جریان از آنجا که به حقوق مردم و نقش آحاد ملت در جامعه قائل نیست، به دنبال حذف آن بخش از روحانیت است که معتقد به کارآمدی اسلام در عرصه اجتماعی هستند».

این پژوهشگر اضافه کرد:‌ «بر این باورم که باید به آسیب‌شناسی و انگیزه‌خوانی و شناخت این دست‌ها پرداخت و به این موضوع به عنوان یکی از آسیب‌های جدی انقلاب اسلامی نگاه کرد».

مقدم همچنین خطاب به روحانیت مخالف قرائت امام از دین گفت:‌ «بدانید اگر روحانیت خط امامی را از صحنه حذف کنید، به زودی شما نیز از صحنه حذف خواهید شد و در واقع به زودی همه روحانیت از عرصه سیاسی اجتماعی حذف می‌شود».

وی درباره برخی اظهارنظرهای افراد غیرکارشناس در مسایل دینی در سال‌های اخیر گفت: «آنچه مسلم است اظهارنظر در علوم دینی و اندیشه دینی مانند همه علوم و دانش‌های دیگر، نیاز به تخصص و خبرویت،‌ تجربه و تخصص دارد اگر این تجربه و علم نباشد، اظهارنظر سر از تحجر و نادانی‌ها به نام دین در می‌آورد و نتایج مرارت‌بار آن متوجه کل جامعه خواهد شد».
مقدم اضافه کرد: «در همه تاریخ اگر اندیشه‌ای درست، پاک،‌ بالنده و جامعه‌ساز از دین برخاسته، مرکز قیام آن از حوزه‌های علمیه بوده چرا که تنها با اشراف بر مسایل دینی می‌توان حرکتی دینی در جامعه ایجاد کرد و دیگران که با این اصول آشنا نیستند صرفا قشر ظاهری دین را گرفته و از لب و محض دین غافل‌اند».

وی تاکید کرد:‌ «این هشداری است به جامعه که باید به تخصص‌ها حرمت بگذارد و تجربه‌ها و دانش‌ها را به رسمیت بشناسد».

مقدم در پایان گفت: «اندیشه‌هایی ماندگار هستند که در ذیل مجموعه معرفت و شناخت دینی که داشتند توانستند نظریات و آرایی ارائه دهند که با نیازهای جامعه و شرایط و مقتضیات زمان و مکان متناسب باشد و در این میان بهترین گزینه‌ها مطهری‌ها و بهشتی‌ها هستند».




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین