کد خبر: ۷۶۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

عبرت‌های چین از اوکراین

غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.
عبرت‌های چین از اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

نگاه ناظران به چین متمرکز است تا تحول مواضع این کشور در قبال جنگ روسیه – اوکراین را رصد کنند و ببینند که آیا چین به سمت متقاعد کردن روسیه به صلح گرایش پیدا خواهد کرد یا اینکه از این بحران برای تضعیف غرب استفاده می‌کند.

در این راستا غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.

هدف غرب از سیاست اعمال فشار محقق ساختن دو هدف اصلی است. نخست: وادار کردن چین به محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین در شورای امنیت و سایر نهادهای بین المللی به منظور منزوی کردن روسیه و ضربه زدن به هر گونه ائتلافی میان دو کشور در آینده. هدف دوم: باعث شوند چین از بحران کنونی عبرت بگیرد تا حوادث اوکراین را به مثابه آزمایشی برای هر گونه ماجراجویی نظامی علیه تایوان تعبیر نکند.

در همین راستا چین سیاست مستقلی را در قبال جنگ اوکراین اجرایی می‌کند. به طوری که با محکومیت روسیه در شورای امنیت مخالفت کرد و اتهامات غرب علیه پکن در این‌باره را بی‌معنی و بازی با افکار عمومی جهان دانست.

پس از بررسی مواضع مختلف چین در قبال این بحران درمی‌یابیم که گفتمان چین بر مقابله شدید با ادعاهای غربی درباره حمایت تسلیحاتی پکن از روسیه مبتنی است. همچنین به صورت هم زمان این گفتمان بر این مسئله تمرکز دارد که موفقیت غرب در محاصره روسیه مقدمه‌ای برای اجرایی کردن همین راهبرد در قبال چین در آینده یعنی در زمان وقوع هر گونه درگیری‌ای با غرب به ویژه درباره تایوان خواهد بود.

چه بسا مسئله قابل توجه این است که اکثریت واکنش‌های چین به این مسئله فقط از سوی وزارت امور خارجه چین صورت نگرفت بلکه وزارت دفاع این کشور نیز به این مسئله پرداخت. این امر میزان برخورد ارتش چین با این اتهام علیه کشورش را تایید می‌کند، گویی تعرض مستقیم به امنیت ملی چین است و نه فقط بحث و جدلی دیپلماتیک.

چین جنگ روسیه – اوکراین را آزمایش واقعی روابط بین الملل می‌داند؛ زیرا این نخستین بحران واقعی پس از جنگ جهانی دوم است که غرب مستقیما با قدرتی بزرگ روبه رو می‌شود بعد از این که غیرمستقیم طی جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی درگیر بود.

از گفتمان سیاسی و رسانه‌ای چین پیداست که این کشور این جنگ را به مثابه جنگ خود می‌پندارد؛ زیرا پیروزی روسیه در آن دو هدف چین را محقق خواهد ساخت: نخست: وقف به اصطلاح «استکبار» غرب در برخورد با مسائل جهانی. دوم: جنگ روسیه علیه اوکراین درسی برای کشورهای همجوار چین (مشخصا کره جنوبی و فیلیپین) خواهد بود تا نقش اوکراین را با حمایت آمریکا بازی نکنند.

جنگ کنونی برای جایگاه روسیه در جهان حیاتی است. این جنگ اهمیت کمتری برای چین ندارد و این کشور آن را عرصه‌ای مملو از عبرت می‌داند که باید برای تعامل و برخورد با غرب در آینده آنها را مد نظر قرار داد.

منبع: القدس العربی/ ترجمه از دیپلماسی ایرانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین