کد خبر: ۷۶۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با آفتاب مطرح کرد:

مجلس شریک برداشت از حساب ذخیره ارزی نشود

دولت تجارت نکند
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: یک نماینده مجلس هشتم گفت: «برداشت از حساب ذخیره ارزی با توجه به اهداف این حساب، باید به‌گونه‌ای باشد که اهداف آن را تامین کند».

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب گفت: ‌«هدف اصلی راه‌اندازی حساب ذخیره ارزی، نگهداری و حفظ ذخایر ارزی برای شرایط حساس کشور است».

وی افزود: «در شرایطی که قیمت نفت در بازار جهانی به شدت کاهش پیدا کند و درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت یا سایر موارد تکافوی نیاز ارزی بودجه را نداشته باشد، در این صورت برای رفع این کاستی‌ها از حساب ذخیره ارزی استفاده می‌شود».

نماینده تهران در مجلس هشتم ادامه داد: «هدف دیگر این است که بخش عمده‌ای از این ذخایر حساب ارزی برای گسترش و تقویت بخش خصوصی اختصاص داده شود تا فعالیت‌های مورد نیاز بخش خصوصی تامین و حمایت شود».

وی تاکید کرد: «برداشت از این حساب برای رفع کمبودهای جاری، خلاف روح حساب ذخیره ارزی است‌،‌ آن هم در آغاز سال مالی در این شرایط اگر نیاز به متمم و اصلاح بودجه داشته باشیم این خلاف عرف بودجه‌نویسی سالانه است».

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: «درست است که ما با مساله خشکسالی و نیاز به واردات کالاها برای متعادل کردن قیمت‌ها روبه‌رو هستیم ولی سوال این است که آیا اولین راه برداشت از حساب ذخیره ارزی است یا آخرین راه باید برداشت از این حساب باشد؟»

وی اظهار داشت: «دولت می‌خواهد 2500 میلیارد تومان کالا وارد کند، آیا این خلاف جهت‌گیری سیاست‌های کلان نظام نیست که دولت واردکننده کالاها باشد؟»

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه "دولت باید به بخش خصوصی اجازه دهد کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کند"، افزود: «دولت این مجوز را دارد که از حساب ذخیره ارزی تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای ضروری قرار داده تا بخش خصوصی واردکننده کالا باشد و دولت تجارت نکند».

وی با بیان اینکه طبق بخش‌نامه اجرایی بودجه سال 87 که برای بودجه جاری 80 درصد و برای بودجه عمرانی 70 درصد از سوی دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: «70 درصد بودجه عمرانی از 24000 میلیارد تومان یعنی به اندازه 7500 میلیارد تومان، که دولت ذخیره دارد و آن را ابلاغ نکرده و این مبلغ را علی‌القاعده برای چنین شرایطی که با خشکسالی رو‌به‌رو هستیم، ذخیره کرده است و برای استفاده از این منبع باید از مجلس تقاضای جابه‌جایی کند و اگر در پایان سال برای بودجه عمرانی نیازمند به برداشت از حساب ذخیره ارزی باشد، لایحه متمم بیاورد که متاسفانه این فکر و تدبیر در این طرح دو فوریتی دیده نشده بود».

مصباحی‌مقدم ادامه داد: «20 درصد از بودجه جاری در حدود 14000 میلیارد تومان است که دولت این مبلغ را نیز ابلاغ نکرده، یعنی ذخیره کرده است. حال اگر ضرورت پیدا کرده است چرا از این منبع تقاضای جابه‌جایی نمی‌کند و اگر در پایان سال نیاز مبرم به تامین بودجه پیدا کرد آن وقت لایحه طرح بودجه را بیاورد».

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در مورد اینکه آیا برداشت از حساب ذخیره ارزی موجب رشد نقدینگی شده و آثار تورمی دارد، اظهار داشت: «پاسخی که دولت به صورت اجمال اعلام کرده این است که بخش اعظمی از این مبلغ برای خرید ارزی صورت می‌گیرد و چون تبدیل به ریال نمی‌شود در جامعه رشد نقدینگی ایجاد نمی‌شود و تورمی در بر نخواهد داشت».

وی تاکید کرد: «این سخن درست است درصورتی که دولت لیست مواردی را که می‌خواهد آن را با 4500 میلیارد تومان تامین مالی کند، به مجلس ارائه داده و نمایندگان مطمئن شوند که تبدیل ریال در آن نیست و یا بسیار اندک است».

این نماینده ادامه داد: «بخش مهمی از تورم ما محصول انتظارات تورمی است. اگر این خبر در جامعه ما اثر منفی بگذارد که دولت مجددا در حال هزینه کردن 4500 میلیارد تومان است، خود این خبر ممکن است انتظارات تورمی را بالا ببرد».

وی خاطرنشان کرد: «این‌طور نیست که همه تورم ما معلول علل واقعی باشد بلکه بخش قابل توجهی از تورم معلول علل روانی و ذهنی مردم است. البته ممکن است که پاسخ مسئولان دولت این باشد که با توجه به افزایش کالا و خدمات که از این راه وارد می‌شوند ما باید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشیم. پاسخ من این است که همیشه این‌طور نیست که مردم مطابق با پیش‌بینی‌های ما واکنش نشان دهند،‌ گاهی می‌بینیم کالا در بازار موجود و فراوان است ولی یک شایعه مردم را به اشتهای کاذب خرید می‌کشاند و یک‌باره قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند همانند مساله چای».

وی گفت: «نباید دولت بنا را بر این بگذارد که هر چه بیشتر پول در اختیار داشته باشد مشکلات بیشتر حل می‌شود، پول همیشه حلال مشکلات نیست و گاهی مشکل‌آفرین است به‌طوری‌که در بودجه سال 85 و متمم‌های آن نیز شاهد همین مساله بودیم و دولت پول بیشتر گرفت ولی تورم افزایش یافت».

مصباحی‌مقدم اظهار داشت: ‌«احتیاط اقتضا می‌کند اولا دولت لیست هزینه‌هایی که بر اساس آن 4500 میلیارد تومان برداشت از حساب ذخیره ارزی داشته باشد به مجلس بدهد و مجلس در جریان قرار گیرد که چه‌قدر ضرورت دارد و آیا راهکاری غیر از این پیشنهاد دولت وجود ندارد. ثانیا دولت باید نشان دهد هیچ راه‌حلی دیگر جز برداشت از حساب ذخیره ارزی ندارد و اگر این گفته بشود و نمایندگان قانع شوند قطعا این طرح رای خواهد آورد».

وی بهترین راه‌کار را در این مقطع، "جابه‌جایی بودجه عمرانی و بودجه جاری" خواند و افزود: «بهترین راهکار در شرایط ماه‌های آغازین سال 87، لایحه جابه‌جایی منابع از بودجه عمرانی به نیازهای خشکسالی و نیاز واردات کالاها است نه برداشت از حساب ذخیره ارزی».

وی درباره وضعیت حساب ذخیره ارزی گفت: «ممکن است ما در حساب دخیره ارزی منابع لازم را برای این نیاز داشته باشیم چرا که قیمت نفت به شدت بالا رفته و درآمد دولت از فروش نفت خام افزایش پیدا کرده است. من این احتمال را قوی می‌دانم که نه این مقدار بلکه بیش از این مقدار در حساب دخیره ارزی موجود است اما آیا داشتن منابع ارزی در این حساب برای رای موافق کافی است یا اینکه ما باید ببینیم ضرورت دارد این برداشت را انجام دهیم یا نه».

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: «اگر مجلس بدون بررسی و کارشناسی دقیق موافقت کند و بعدا آثار تورمی بروز کند، دولت خواهد گفت تصمیمات مجلس موجب افزایش تورم شده است و مجلس سعی کند در این موضوع شریک نباشد».

نماینده تهران در مجلس هشتم خطاب به موافقین دو فوریت این طرح گفت: «دوستانی که می‌گویند مجلس باید با دوفوریت این طرح موافقت می‌کرد عنایت کنند که مجلس باید حتما با دیدگاه کارشناسی دقیق با طرح‌ها و لوایح موافقت یا مخالفت داشته باشد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین