کد خبر: ۷۶۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۲
وزير نفت:

منطقه بدون ايران گاز فراوان و قابل اعتمادی ندارد

مصرف بنزين خودروهای دولتی نصف شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حال حاضر کشورهای همسايه و نيز اروپا به عنوان يک مصرف کننده بزرگ و جدی متقاضی مصرف گاز ايران هستند و منطقه بدون ايران گاز فراوان و قابل اعتمادی ندارد. 

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از ایسنا، غلامحسين نوذری ـ وزير نفت ـ در دومين همايش ملی گاز با تاکيد بر اينکه خط لوله نوباکو بدون ايران هيچ معنايی ندارد و اجرايی نيست، اظهار کرد: «در حال حاضر افزايش سهم ايران از بازار جهانی و رساندن آن تا حداقل 10 درصد يکیاز برنامه‌های مهم وزارت نفت است که بايد با هماهنگ کردن وضعيت مصرف در بخش‌های خانگی تجاری صنايع و نيروگاه‌ها تحقق پيدا کند».

وی افزود: «در حال حاضر راندمان نيروگاه‌های کشور حدود 33 تا 34 درصد است که با تبديل نيروگاه‌های دارای توربين گاز به سيکل ترکيبی امکان افزايش آن تا 52 درصد وجود دارد».

وی با اشاره به اينکه يک برآورد نشان می‌دهد سالانه 40 ميليارد دلار با قيمت متوسط منطقه برای انرژی گاز مصرف می‌شود، يادآور شد: «اين هزينه‌ مبلغ بسيار زيادی است که با استفاده بهينه می‌توانيم همچنين در ساخت پالايشگاه‌های بزرگ، خطوط انتقال ايستگاه‌های تقويت فشار، شبکه گذاری شهرها، نصب علمک‌ها موجب بازگشت سرمايه‌گذاری ها شويم».

او با تاکيد بر اينکه دولت صرفه‌جويی در بخش انرژی را از خود آغاز کرده است توضيح داد: «به عنوان نمونه عرضه‌ آزاد بنزين با قيمت 400 تومان از ابتدای سال موجب کاهش 50 درصدی مصرف و رسيدن آن به روزانه 500 هزار ليتر شده است.»

نوذری در اين باره پرداخت مناسب قيمت انرژی توسط بخش‌های دولتی اشاره و خاطرنشان کرد: «در اين راستا قرار است برق، آب و گاز مصرفی وزارتخانه‌ها و تشکيلات دولتی امسال با قيمت تمام شده محاسبه شود زيرا به نظر می رسد برخی فاکتورها مانند قيمت روی مصرف موثر است.»

وی با اشاره به چالش‌های جهانی و ملی موجود در بخش انرژی و به ويژه صنعت گاز تشريح کرد: «گاز يک محصول و يک فرآورده‌ای است که نقشی فراتر از نفت در جهان بازی می کند. مقايسه محصولات جانبی نفت و گاز بيان گر اين است که نقش گاز بسيار فراگيرتر و موثرتر در توسعه‌، ايجاد اشتغال و درآمد ارزی است».

به گفته‌ او در حال حاضر ايران با داشتن 28 تريليون متر مکعب از ذخاير 181 تريليون متر مکعبی جهان 15.5 درصد از سهم ذخاير گاز را دارد اين در حالی است که سهم ايران در بازار گاز کمتر از يک درصد برآورد شده است، از سوی ديگر کشوری مانند روسيه با داشتن 28 درصد سهم ذخاير دنيا 23 درصد سهم بازار، نروژ با 3.4 درصد ذخاير جهانی11 درصد سهم بازار، کانادا با 3.4 درصد ذخاير جهانی 9 درصد سهم بازار و الجزاير، اندونزی و مالزی با سهمی حدود دو تا 2.6 درصد ذخاير جهانی بين پنج تا هفت درصد سهم بازار دارند که اين آمار از ضرورت تلاش جدی ايران برای حضور بيشتر ايران در بازار گاز حمايت می‌کند. 

وزير نفت با تاکيد بر اينکه تزريق گاز اولويت اصلی وزارت نفت در زمينه صيانت مخازن هيدورکربوری است، خاطرنشان کرد: «ولی اين موضوع هم تحت تاثير مصرف زياد بخش خانگی قرار می گيرد و موجب می شود عمليات مطلوب انجام نشود در اين راستا نياز به فرهنگ سازی در مصرف گاز در بخش انرژی داريم زيرا با وجود توليد سالانه 130 ميليارد متر مکعب گاز رشد 11 درصدی مصرف موجب می شود هميشه فاصله بين ميزان توليد و مصرف باقی بماند».

وی در ادامه افزود: «‌بنابراين تنها استفاده از تکنولوژی‌های نوين کافی نيست و بايد فرهنگ‌سازی مناسب در بخش مصرف انجام شود. در بحث تزريق لازم است به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های جديد و راهکارهای مناسب باشيم زيرا شايسته نيست سهم صنعت ما در مصرف گاز از رفاه کمتر باشد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین