کد خبر: ۷۶۶۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

شوک به روس‌ها؛ دولت هلند علیه روسیه

دولت هلند با اعلام توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا پایان سال میلادی جاری، به کشور‌هایی پیوست که واردات از روسیه را در اعتراض به جنگ مسکو در اوکراین قطع می‌کنند.
شوک به روس‌ها؛ دولت هلند علیه روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

دولت هلند ضمن اعلام این تصمیم، وعده داد ۶۲۳ میلیون یورو (۶۷۵ میلیون دلار) برای مشوقهای مالی برای شرکتهایی هزینه خواهد کرد که تاسیسات ذخیره سازی بزرگ گاز این کشور را پر می کنند.

دولت هلند اعلام کرد روی صرفه جویی در انرژی، سیاستهای سبزتر و واردات انرژی بیشتر از کشورهای دیگر متمرکز خواهد شد. در بیانیه دولت هلند آمده است: هلند به این طریق می تواند سهم روسیه از گاز خود را تا پایان سال به طور کامل حفظ یا جایگزین کند.

طبق برآوردهای دولتی، حدود ۴۴ درصد از مصرف انرژی هلند بر مبنای گاز است که یکی از بالاترین نرخ‌ها در اروپاست اما تنها حدود ۱۵ درصد از گاز هلند از روسیه وارد می شود.

در راستای تلاشها برای قطع وابستگی به روسیه، دولت هلند اعلام کرد هزینه شرکتها برای پر کردن تاسیسات ذخیره سازی گاز در برگرمر که یکی از بزرگترین تاسیسات اروپاست را جبران خواهد کرد. برآورد می شود هزینه مشوقها برای شرکتها به منظور پر کردن این تاسیسات که ۴.۱ میلیارد متر مکعب ظرفیت نگهداری گاز را دارند، حدود ۶۲۳ میلیون یورو است. همچنین دولت به شرکت انرژی دولتی EBN دستور داد مطمئن شود اگر شرکتها به مشوقهای مالی پاسخ ندادند، ظرفیت این تاسیسات حداقل تا ۷۰ درصد پیش از زمستان آینده پر شده باشد.

برگرمر حدود یک سوم از ظرفیت ذخیره سازی گاز در هلند به شمار می رود و ۶۰ درصد آن متعلق به شرکت طاقه (TAQA) (شرکت ملی انرژی ابوظبی) است که اداره آن را هم برعهده دارد و ۴۰ درصد آن متعلق به شرکت EBN است.

تحت قراردادی که تا سال ۲۰۴۵ اعتبار دارد، گازپروم روسیه حق استفاده از ۴۰ درصد از این فضا را دارد اما گازپروم از سهم خود در این تاسیسات استفاده نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور اقتصادی هلند اعلام کرد اگر گازپروم از سهم خود استفاده نکند، تحت بند "استفاده کن یا از دست خواهی داد"، این سهم می تواند توسط دیگران پر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین