کد خبر: ۷۶۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷
وزیرنیرو:

زمان خاموشی‌ها اعلام می‌شود

3 تا 4 هزارمگاوات كمبود برق داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از ابتدای تیرماه کمبودهای احتمالی برق و خاموشی‌ها در هر استان به صورت جداگانه اعلام می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از ایسنا، سید پرویز فتاح - وزیر نیرو - با اعلام این خبر افزود: «‌دیشب و پریشب مصرف برق در کشور بالا بود، اما خاموشی نداشتیم و قرار است از ابتدای تیر ماه در استان‌های مختلف کشور خاموشی‌ها اعلام شود».

او یادآور شد: «‌پیش‌بینی‌ها درباره سال 1386 حکایت از طبیعی بودن وضعیت بارندگی در این سال داشت، اما از ابتدای اسفند سال گذشته شرایط تغییر کرد و بارندگی‌ها به صورت بی‌سابقه‌ای قطع شد که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: «خشکسالی‌های ثبت شده‌ای را طی 40 سال اخیر داشتیم، اما شدت و توزیع بارندگی طی سال جاری و تبعاتی که این خشکسالی ایجاد کرده، مانند زیان کشاورزان در استان‌های شمالی کم‌سابقه بوده است».

وزیر نیرو اضافه کرد: «مشکل اصلی صنعت آب و برق کشور در حال حاضر به صورت کامل مربوط به بخش آب بوده و سال جاری نشان داد که این دو صنعت به شدت به هم گره خورده‌اند و ایجاد هر نوع مشکل برای یکی، دیگری را با دشواری مواجه می‌کند».

فتاح در پاسخ به این سوال که مسوولان بارها اعلام کرده‌اند که در کشور جیره‌بندی آب و برق انجام نخواهد شد، اما طی روزهای گذشته بارها شاهد خاموشی برق بودیم، گفت: «مشکل اصلی کشور آب است نه برق و طی چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی برای تامین و تولید برق در کشور انجام شده و می‌توان گفت که هیچ‌پروژه‌ای در زمینه تولید برق و احداث نیروگاه به تاخیر نیفتاده است. 

مساله‌ای که هم‌اکنون ما را دچار مشکل کرده مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی بوده که سطح آب در سدهای مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش یافته است. »

این مقام مسوول اضافه کرد: «درباره مساله جیره‌بندی آب و برق در کشور باید نگاه کلی داشت و اجازه نداریم در استان‌ها و شهرستان‌های کشور از ابزار جیره‌بندی استفاده کنیم، مگر این‌که همه تلاش خود را کرده و راه دیگری وجود نداشته باشد، اما در هر صورت امیدواریم از این ابزار استفاده نشود. »

وی با بیان این‌که از روز اول نیز اعلام شد که در زمینه تولید برق در کشور با 10 درصد کمبود مواجهیم، عنوان کرد: «این 10 درصد کمبود معادل 3 تا 4 هزار مگاوات برق می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که در مردادماه مصرف کشور بین 37 تا 38 هزار مگاوات باشد».

به گفته او خاموشی‌های فعلی در شب حدود 1500 هزار مگاوات است و در روز نیز به حدود 2500 مگاوات می‌رسد.

وی افزود: «استان‌های کشور می‌توانند در زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق با یکدیگر رقابت کنند. به عنوان مثال در هفته گذشته استان مازندران اصلا خاموشی برق نداشت».
 
فتاح یادآور شد: «در سال گذشته به ظرفیت تولید برق در کشور حدود 4200 مگاوات اضافه شد که از این میزان 850 مگاوات برق‌آبی و بقیه به صورت سیکل ترکیبی و حرارتی بود. تا نیمه مرداد نیز باید 1400 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق در کشور افزوده شود که از این میزان تاکنون 600 مگاوات سنکرون شده و 800 مگاوات دیگر نیز تا زمان موردنظر وارد مدار خواهد شد و از این میزان 1150 مگاوات سیکل ترکیبی و حرارتی بوده و مابقی برق‌آبی است».

به گفته وی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با همه واحدهایی که قرار است وارد مدار شوند، در مردادماه حدود 32 هزار و 500 مگاوات خواهد بود. همچنین ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در اوج مصرف حدود 2هزار مگاوات است و در روز نیز به این دلیل که از نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده نمی‌شود، معمولا خاموشی‌ها بیشتر پیش می‌آید.

به گفته وزیر نیرو کل ظرفیت تولید برق در کشور با احتساب نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی و سیکل حرارتی حدود 35 هزار مگاوات است که با نیاز کشور یعنی حدود 37 هزار و 500 مگاوات فاصله دارد.

فتاح در ادامه درباره سدهای بحرانی در کشور توضیح داد: «‌در حال حاضر 500 سد در کشور وجود دارد که از این میزان 90 سد ظرفیت مخازنشان بالای 100 میلیون متر مکعب است که تقریبا اکثر این سدها با کسری آب مخزن مواجه هستند. 15 سد از 90 سد یاد شده برق‌آبی بوده که از این تعداد 5 سد نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید برق کشور به صورت برق‌آبی دارند که عبارتند از کرخه، دز، مسجدسلیمان، شهید عباسپور و کارون 3 و این پنج سد دچار مشکل کمبود آب مخزن شده‌اند».

او در ادامه درباره بحث جداسازی آب شرب از آب بهداشتی و این‌که اجرای این موضوع تا چه اندازه جدی است؟ خاطرنشان کرد: «اساسا رویکرد ما از ابتدا جداسازی آب شرب از آب بهداشتی نبوده و صنعت آب کشور روی این تفکر تنظیم نشده است».

وی با اشاره به این‌که کشورهای دیگر از ابتدا دوگانگی در مصرف آب را لحاظ کرده و دو شبکه آب نیز در این زمینه ایجاد شده است، تصریح کرد: «برای احداث شبکه دوم نیاز به هزینه‌های بسیار زیادی است که در وسع مملکت ما نیست و به همین دلیل تولید آب معدنی چند سالی است که در کشور شروع شده و تعداد شرکت‌های تولیدکننده در این زمینه نیز افزایش پیداکرده‌است».

به گفته او رویکرد دوم، ایجاد آب شیرین‌کن‌هاست که این کار از شهر قم آغاز و در این شهر آب شرب از آب بهداشتی تفکیک شده و این اقدام به شهر ساوه در استان مرکزی نیز منتقل شده‌است. همچنین قرار است این روش تا تابستان سال جاری در آبادان و خرمشهر نیز اجرا شده و در این دو شهر نیز آب‌شیرین‌کن‌هایی با ظرفیت 10 هزار متر مکعب احداث شود و قرار است این میزان به 20 هزار متر مکعب نیز افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به واردات برق از کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان گفت: «در سال 1385 حدود 850 مگاوات در تابستان برق وارد کردیم و در روزهای جاری نیز حدود 500 مگاوات برق وارد می‌کنیم».

فتاح در ادامه از توافق با صنایع درباره تغییر شیفت شب آن‌ها خبر داد و عنوان کرد: «قرار است شیفت اول شب صنایع به ساعت 10 تا 10:30 منتقل شود که معادل 500 مگاوات برقی است که باید به آن‌ها بدهیم و این اقدام نیز به نفع صنایع است، زیرا برق در شب برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود. همچنین حدود 6 هزار مگاوات برق در اختیار صنایع قرار دارد و با وزارتخانه‌های نفت و صنایع توافق شده تا در شرایط پیک مصرف از آن‌ها برق بخریم».

وزیر نیرو همچنین با انتقاد از برخی از دستگاه‌های دولتی درباره عدم صرفه‌جویی برق تصریح کرد: «این هفته به صورت کتبی به همه دستگاه‌های پرمصرف اخطار می‌دهیم و در صورت بی‌توجهی به این اخطارها، اخطار دوم به صورت برخورد و قطع برق آن‌ها انجام خواهد شد؛ ضمن این‌که اگر 2 تا 3 تا قبض سنگین به دست آن‌ها برسد، حساب کار دستشان می‌آید»!

وی همچنین درباره بحث پایان کار اصناف در ساعت 20:30 توضیح داد: «این امر پیشنهاد به ستاد خشکسالی و دولت بوده و بهتر است بدانیم که در اتحادیه اروپا نیز برق اصناف در ساعت 19 خاموش می‌شود که علت اصلی این امر هم بحث صرفه‌جویی است».

به گفته او بحث پایان کار اصناف در ساعت‌های ابتدایی شب از 15 سال پیش مطرح بوده، اما بارها و بارها مسکوت مانده است و این کار به نیاز به عزم ملی دارد، زیرا در هر صورت تبعاتی به دنبال دارد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به این‌که برنامه این وزارتخانه برای افزایش سهم انرژی‌های نو در تولید برق کشور به یک درصد در حال پیگری است، به ایسنا گفت: «در حال حاضر سهم انرژی‌های نو در تولید برق در کشور کمتراز یک درصد است و در زمینه نیروگاه‌های بادی نیز حدود 500 مگاوات قرارداد امضا شده و تصمیم گرفته‌ایم برق آن‌ها را گران‌تر بخریم؛ هرچند تامین برق از انرژی‌های نو نیاز جدی به رویکرد فرهنگی نیز داشته، اما امیدواریم تا پایان برنامه چهارم یک درصد هدف‌گذاری در این زمینه محقق شود. »

وی همچنین هدف‌گذاری وزارت نیرو برای کاهش هدررفت انرژی در شبکه‌های توزیع و فوق توزیع را برای سال جاری 2 درصد اعلام کرد.

فتاح همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خسارت احتمالی خاموشی‌ها به لوازم خانگی مردم نیز جبران خواهد شد؟ گفت: «نفس اعمال خاموشی به لوازم خانگی آسیب نمی‌زند، بلکه بیشترین خسارت مربوط به کاهش ولتاژ شبکه است که در حال اصلاح آن هستیم و در هر صورت اگر مشخص شود صنعت برق در این زمینه مقصر بوده حتما خسارت‌های لازم پرداخت می‌شود».

وی همچنین با بیان این‌که بین 20 تا 25 درصد برق کشور در تهران مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: «میزان رشد مصرف برق طی سال جاری در تهران نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده و روند صرفه‌جویی نیز رضایت‌بخش بوده است».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین