کد خبر: ۷۶۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷

مسئله ماندن لبنیات بر سر سفره‌ها!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب‌ـ‌محمد رادنیا: پس از گرانی، برنج، ماکارونی، پودر شوینده، روغن خوراکی و انواع گوشت از اقلام اساسی و مصرفی و همچنین افزایش قیمت بسیاری از اجناس دیگر با آغاز سال 87، انتظارات تورمی در خصوص قیمت سایر محصولات کشاورزی و دامی تقویت شده است.

در میان محصولات دامی به‌جز گوشت که مدت‌ها است از دایره توان خرید قشر کم درآمد و میانه خارج شده، شیر و تولیدات وابسته به آن به دلیل نقش مهمی که در سلامت جامعه دارد از اهمیت خاصی در مصارف غذایی مردم برخوردار است.

چندی پیش زمانی که مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی از احتمال تعطیلی ناخواسته کارخانجات این محصولات به دلیل مشکلات مالی و بی‌توجهی دولت به پرداخت مطالبات و مابه‌تفاوت قیمت‌ها سخن گفت میزان وخامت اوضاع تولیدکنندگان این بخش به خوبی برای همگان روشن شد.

صاحبان صنایع شیر در اولین نشست خود در سال 87 به مشكلاتی همچون پرداخت نشدن ضرر و زیان واحدهای لبنی در سال گذشته، تثبیت اجباری قیمت‌ها از سال 1384 و مشخص نشدن قیمت مواد لبنی در سال جاری اعتراض داشتند.

آنان در قطعنامه‌ای خواستند كه تا پایان ماه اردیبهشت، سه موضوع پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سال گذشته به رقم كارشناسی، مشخص شدن قیمت لبنیات و شیر خام در سال جاری و رها شدن محصولات لبنی از شمول قیمت‌گذاری بررسی و حل شود؛ در غیر این صورت كارخانه‌داران مجبور به تعطیلی ناخواسته خواهند بود.

اکثر تولیدکنندگان لبنیات شروع مشکلات خود را از زمانی می‌دانند که مجلس هفتم قانون تثبیت قیمت‌ها و قرار گرفتن محصولات لبنی درفهرست اقلام مورد تثبیت را تصویب کرد.

از آن پس فعالان این بخش همواره خواستار خروج این محصول از فهرست مذکور شدند. به گفته برخی از این فعالان اگر عملکرد دولت در پرداخت یارانه به محصولات آنان مناسب بود؛ این امکان وجود داشت که حتی در شرایط تثبیت خللی در فعالیت تولیدکنندگان رخ ندهد. اما دولت رویه بد حسابی با این تولیدکنندگان را نیز همانند تولیدکنندگان پودر شستشو که اکنون از فهرست تثبیت خارج شده است در پیش گرفت و از پرداخت به موقع مطالبات آنها خودداری کرد.

در این میان چندی پیش دولت پس از چالش فروان با تولیدکنندگان پودر شستشو تصمیم به آزادسازی قیمت این کالا گرفت و در مصوبه مورخ 1/3/87 بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد قانون برنامه چهارم توسعه تصویب كرد که پودر شوینده از سبد حمایتی خارج و دولت در آمد حاصل از یارانه‌ای آن را به‌ شیر و لبنیات اختصاص یابد.

هرچند در هفته‌های اخیر آنچنانکه بانک مرکزی اعلام کرد در گروه لبنیات بهای ماست غیر پاستوریزه 2/1 درصد، کره پاستوریزه 4/2 درصدو شیر استریلیزه 5/0 درصد افزایش داشت اما احتمال افزایش قیمت بیش اندازه بر اثر تصمیمات غیر کارشناسانه در این گروه دور از ذهن نخواهد بود.

این در حال است که برخی کارشناسان معتقدند، در سبد هزینه خانوار باید اقلام اساسی مانند لبنیات، تخم مرغ، نان و غیره مورد تثبیت نسبی واقع شود چراکه افزایش قیمت برخی اقلام غیرضروری مانند نوشابه به اندازه سبد اصلی غذایی و یا اقلام اصلی نگران كننده نیست.

تعیین قیمت محصولات لبنی در سال جدید و افزایش آن با توجه به میزان تورم در هزینه‌های تولید طبیعی است اما اهمیت غذایی لبنیات به خصوص در غیبت سایر محصولات غذایی اساسی به دلیل گرانی شدید از سبد غذایی خانوار توجه جدی دولت به حل مشکلات تولیدکنندگان در عین تثبیت نسبی را طلب می‌کند.

به منظورحل مشكلات به وجود آمده در زمینه تولید محصولات لبنی دستگاههای نظارتی و مجموعه مرتبط با این صنعت می‌توانند به طور دقیق سهم عوامل تولید درقیمت تمام شده را مشخص كرده و بر اساس افزایش هزینه‌ها قیمت گذاری دقیق و مناسبی انجام دهند.

در این میان برخی گزارش‌ها حکایت از تعیین قیمت لبنیات در سال 87 از سوی دولت تا دوهفته دیگر تعیین دارند؛ تا آن روز فعالان صنعت شیر به امید تصمیم جدی و صحیح برای تقویت تولید و حل مشکلات مالی و مصرف کنندگان کم درآمد نیز به امید باقی ماندن حداقل لبنیات برسر سفره‌های خود انتظار خواهند کشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین