کد خبر: ۷۶۷۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

کشف روش جدید برای تبدیل مولکول هیدروژن به یک حسگر کوانتوم

فیزیکدانان دانشگاه «کالیفرنیا ارواین» روش جدیدی برای تبدیل کردن مولکول هیدروژن به یک حسگر کوانتوم در میکروسکوپ تونلی روبشی مجهز به لیزر تراهرتز ابداع کرده اند.
کشف روش جدید برای تبدیل مولکول هیدروژن به یک حسگر کوانتوم
آفتاب‌‌نیوز :

ویلسون هو و دونالد برن مولفان این پژوهش در این باره نوشته اند: این پروژه نشان دهنده پیشرفت هایی در حوزه روش های اندازه گیری و سوالات علمی است که با استفاده از این روش می توان آنها را بررسی کرد. یک میکروسکوپ کوانتومی که بر کاوش برهم نهی منسجم حالات در یک سیستم دو سطحی متکی است، بسیار حساس‌تر از ابزارهای موجود است که بر اساس اصل فیزیک کوانتومی عمل نمی کنند.

محققان توانستند از طریق یک پالس لیزری به برهم نهی دو حالتی دست یابند که سیستم را وادار می کند تا از حالت پایه به حالت برانگیخته به صورت چرخه ای فعال شود. حتی با وجود اینکه مدت زمان نوسانات چرخه ای تنها ده ها پیکوثانیه به طول انجامید، اما محققان قادر به مشاهده نحوه تعامل مولکول هیدروژن با محیط خود بودند.

هو در این باره می گوید: مولکول هیدروژن به بخشی از میکروسکوپ کوانتومی تبدیل می شود و به این ترتیب هرچه میکروسکوپ اسکن می کند، هیدروژن نیز در محل قرار دارد. در نتیجه به ما امکان می دهد تغییرات تا ۰.۱ آنگستروم را رصد کنیم. با این دقت وضوح، ما می‌توانیم ببینیم توزیع بار روی نمونه چگونه تغییر می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین