کد خبر: ۷۶۷۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱

کمک ۴.۸ میلیارددلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه

کمک مالی سرشار و شایان توجه بخش گردشگری به اقتصاد ترکیه باعث شده است دولت این کشور با به‌کارگیری استراتژی‌های جدید، مترصد آن باشد تا در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۵ میلیون توریست را به این کشور جذب و درآمدی بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار را از این طریق محقق کند!
کمک ۴.۸ میلیارددلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

در طول یک سال اخیر ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار منابع ارزی ایران به اقتصاد ترکیه وارد شده است! پیش‌بینی شده است امسال بیش از ۲میلیون نفر گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کنند؛ در حالی که ترکیه از نظر جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری قابل مقایسه با ایران نیست!

ترکیه یکی از مقاصد اصلی و مهم گردشگری در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا محسوب می‌شود و جزء 10 مقصد اول گردشگری جهان است.

قرار گرفتن این کشور در همسایگی و مجاورت ایران نیز در طول ادوار گذشته و به‌ویژه سال‌های اخیر و به‌دلیل عوامل مختلف موجب شده است سالانه تعداد زیادی از هموطنان ایرانی از این کشور دیدن یا حتی به ترکیه مهاجرت کنند.

میزان استقبال گردشگران ایرانی از سفر به ترکیه به‌حدی است که ایران در سال 2019 در رتبه ششمین و در سال گذشته در جایگاه پنجمین کشور مبدأ صنعت گردشگری ترکیه قرار گرفت!

امسال بیش از 2میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند

در اواخر سال گذشته و پیش از آغاز تعطیلات نوروزی و همزمان با کاهش نسبی محدودیت‌های ناشی از ‌همه‌گیری کرونا در اقصی نقاط جهان و ایران پیش‌بینی شد امسال بیش از 2 میلیون نفر گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کنند.

این آمار ممکن است مطابق بررسی‌ها و آمارسنجی مراکز معتبر ترکیه در سال 2023 میلادی از 2.5 میلیون نفر نیز فراتر رود و رکوردی جدید از این منظر ثبت شود(!) چرا که تا پیش از این، بالاترین آمار ورود ایرانیان به ترکیه مربوط به سال 2017 میلادی به‌تعداد 2.5 میلیون نفر بوده است.

کمک 4.8میلیارددلاری ایرانیان به اقتصاد ترکیه!

رشد میزان سفر ایرانیان به ترکیه باعث شد مطابق با اعلام منابع رسمی در ترکیه در سال گذشته ایرانی‌ها در رتبه نخست سرمایه‌گذاری در بخش مسکن این کشور و خرید خانه قرار بگیرند و از نظر تأسیس شرکت‌های خارجی نیز رتبه دوم را به خود اختصاص دهند!

آمارها حاکی از آن است که در طول یک سال اخیر، 4 میلیارد و 800 میلیون دلار منابع ارزی ایران به اقتصاد این کشور وارد شده است که این رقم در واقع شامل 910 میلیون دلار حاصل از محل سفر یک‌میلیون و 90 هزار گردشگر ایرانی، 2.7 میلیارد دلار حاصل از هزینه خرید 10 هزار و 713 هزار فقره واحد مسکونی و 492 میلیون دلار ناشی از تأسیس 984 شرکت در این کشور است.

چشم‌انداز ترکیه جذب 75میلیون گردشگر تا سال 2030 از طریق جذب مسافر از خاور دور

کمک مالی سرشار و شایان توجه بخش گردشگری به اقتصاد ترکیه باعث شده است دولت این کشور با به‌کارگیری استراتژی‌های جدید، مترصد آن باشد تا در چشم‌انداز سال 2030 بیش از 75 میلیون توریست را به این کشور جذب و درآمدی بالغ بر 65 میلیارد دلار را از این طریق محقق کند!

برای رسیدن به این هدف، ترکیه قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم تعداد توریست‌ها از خاور دور و اقیانوسیه را از یک‌میلیون نفر در سال 2018، به چهارمیلیون نفر در سال 2023 افزایش دهد.

در همین راستا ترکیه در نظر دارد بر کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از دیگر کشورهای دنیا تمرکز کند؛ چرا که این کشورها، منابع بازاری جهان در نظر گرفته می‌شود که صنعت گردشگری را در سراسر دنیا رونق می‌دهد.

در هر حال و فارغ از ریشه‌ها و علل متعدد کارشناسی و چرایی میزان بالای سفرهای ایرانیان به ترکیه در زمان حاضر این موضوع حقیقتی است که باید با قبول آن در ابعاد مختلف ضمن اخذ تجربه به مدیریت صحیح آن پرداخت.

در انتها و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت ناگفته و بدون کمترین نیاز به بررسی، کاملاً هویداست که این میزان از استقبال ایرانیان از سفر به ترکیه و سرمایه‌گذاری در این کشور باعث می‌شود چه حجم عظیمی از منابع مالی و ارزی کشورمان از کشورمان خارج و وارد اقتصاد ترکیه شود!

به اذعان و باور تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت گردشگری کشور ترکیه در حالی به جایگاه بسیار بالای گردشگری در منطقه خاورمیانه و حتی جهان دست پیدا کرده است که باید علت این موفقیت را صرفاً در انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیاست‌گذاری صحیح در حوزه توریسم این کشور جست‌وجو کرد.

این موضوع در حالی است که ترکیه از نظر برخورداری از حیث جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری به هیچ عنوان قابل مقایسه با ایران نیست و از این منظر به‌شدت ضعیف‌تر است اما در سایه نیازسنجی صحیح و برنامه‌ریزی درست در حوزه گردشگری توانسته است به این جایگاه دست پیدا کند.

این امر فی‌نفسه به‌شدت قابل تأمل است و باید نصب‌العین تصمیم‌سازان و متولیان دولتی و حتی غیردولتی صنعت گردشگری کشورمان قرار بگیرد؛ به‌ویژه اینکه ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل زخم‌های ناشی از تحمیل تحریم‌های ظالمانه بیش از هر زمان دیگر نیازمند جذب منابع مالی و ارزی است که بدون شک یکی از بارزترین و بهترین مصادیق آن تمسک به دامان صنعت گردشگری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین