کد خبر: ۷۶۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

۴ سال حبس به خاطر انتقاد از پادشاه مراکش

دوشنبه، دادگاهی در مراکش یک فعال اجتماعی را به دلیل انتقاد وی از ثروت پادشاه این کشور، به چهار سال زندان محکوم کرد.
۴ سال حبس به خاطر انتقاد از پادشاه مراکش
آفتاب‌‌نیوز :

"ربیع الابلق"، یک فعال اجتماعی مراکشی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند به دلیل انتقادات وی به پادشاه کشورش متهم به عدم احترام به پادشاه شد و دادگاهی در مراکش او را به ۴ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش عربی۲۱،  عبدالمجید ازریاح، وکیل این فعال اجتماعی مراکشی به دنبال اعلام این حکم، گفت که این حکم ابتدائی دادگاه بدوی است و قابلیت اعتراض و تجدید نظر خواهی را دارد.

وی افزود: این حکم مرا شوکه کرد، زیرا الابلق فقط نظر خود را بیان کرده و از فساد و اختلافات طبقاتی در مراکش در ویدئوهایش انتقاد کرد، بدون اینکه به منزله نقض احترام به نهاد عالی قانون اساسی باشد.

هفته گذشته، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات مراکش خواست تا اتهامات علیه الابلق را کنار بگذارند و توضیح داد که این اتهامات مبتنی بر دو ویدیوی منتشر شده در فیس بوک و یوتیوب است که در آن الابلق با لحنی غیررسمی، پادشاه را مورد خطاب قرار می‌دهد و ثروتش را با گستره فقر در مراکش مقایسه می‌کند.

این فعال اجتماعی مراکشی پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸، به دلیل شرکت در جنبش "حراک الریف"، جنبش اعتراضی که در شهر "الحسیمه" و اطراف آن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ برگزار شد، بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

عفو بین‌الملل نیز به نوبه خود در اوایل آوریل از مقامات رباط(پایتخت مراکش) خواست تا تحقیقات جنایی علیه مدافعان حقوق بشر را متوقف کنند و خاطرنشان کرد که حداقل چهار نفر از آنها تنها به دلیل انتقاد از مقامات عالی‌رتبه سیاسی کشورشان در زندان به سر می‌برند.

مقامات مراکشی همیشه تاکید می‌کنند که محاکمه روزنامه نگاران و فعالان مخالف، مربوط به پرونده‌های جنایی غیر مرتبط با آزادی بیان است و بر استقلال قوه قضاییه در کشورشان تاکید می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین