کد خبر: ۷۶۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۳

اتحادیه اروپا نصف درآمد انرژی روسیه را کم می‌کند!

تحریم نفتی که اتحادیه اروپا سرگرم برنامه ریزی برای اعمال علیه روسیه است، باعث از دست رفتن نیمی از درآمد این کشور خواهد شد.
اتحادیه اروپا نصف درآمد انرژی روسیه را کم می‌کند!
آفتاب‌‌نیوز :

تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه هنوز نهایی نشده و بعید است به همین زودی آن طور که اوکراین می‌خواهد، نهایی شود، زیرا اتحادیه اروپا یک چهارم از نفت خود را از روسیه دریافت می‌کند.

اتحادیه اروپا به همراه آمریکا در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرده است. در حالی که صنعت نفت و گاز روسیه درست مانند صنایع ایران و ونزوئلا هدف آشکار تحریم‌ها بوده، اما تنها اقدامی که تاکنون انجام شده است از سوی آمریکا و انگلیس بوده است که ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام کرده‌اند، اما بلافاصله آن را اجرایی نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا هدف فشار‌های گسترده‌ای از سوی دولت اوکراین قرار گرفته تا نفت و گاز روسیه را تحریم کند و بر مبنای اظهارات عمومی مقامات اروپایی مختلف، متعهد شده است این اقدام را در مقطعی انجام دهد. در این بین، روسیه به فروش نفت و گاز به کل اروپا ادامه می‌دهد هر چند که بسیاری از خریداران نفت اروپایی به تحریم خودخواسته دست زده و خرید هیدروکربن روسیه را کاهش داده‌اند.

حتی بدون تحریم نفت، صنعت نفت روسیه با تاثیر کامل تحریم‌ها روبروست. ولادیمیر پوتین اذعان کرده که تحریم‌ها روی فعالیت‌های عادی این صنعت تاثیر گذاشته و اعلام کرده که روسیه باید بخشی از صادرات نفتش را از اروپا به آسیا گسیل کند.

با این حال این که این آسیب تا چه حد شدید بوده و در صورت تحریم کامل واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا تا چه حد شدید خواهد بود، هنوز نامعلوم است. هفته جاری میخاییل خودورکوفسکی، صریح‌ترین منتقد کرملین گفت: اگر پوتین جریان صادرات نفت و گاز را از اروپا به بازار‌های آسیایی تغییر دهد، بیش از نیمی از درآمدش از دست می‌رود. وی همچنین گفت: تحت چنین شرایطی آیا پوتین قادر خواهد بود به جنگ ادامه دهد و چه مدت می‌تواند تحت این شرایط به جنگ ادامه دهد. گفتن آن دشوار است، اما تصور می‌کنم ضربه بسیار جدی باشد.

روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان و بزرگترین صادرکننده نفت و فرآورده‌های نفتی است. پیش از نخستین موج تحریمها، بیش از نیمی از صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا می‌رفت. از آن زمان میزان نفت روسیه که به اتحادیه اروپا می‌رود، کاهش پیدا کرده است و طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات روسیه ماه آینده کاهش بیشتری پیدا می‌کند و به دلیل تعطیلی چاه‌های نفت، این کاهش به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد.

چنین کاهش قابل توجه میزان تولید در مسکو ملموس خواهد بود و این حس به هیچ وجه خوشایند نیست. با این حال تحریم فوری و کامل واردات نفت روسیه در اتحادیه اروپا از این هم ناخوشایندتر خواهد بود، زیرا این بلوک باید تامین کنندگان دیگری پیدا کند تا بتوانند جای نفت روسیه را بگیرند.

دولت‌های اروپایی در حال حاضر اقداماتی شامل قیمت‌های بالاتر سوخت را اتخاذ کرده اند تا به مردم‌شان برای رویارویی با افزایش قیمت‌های انرژی کمک کنند. به عنوان مثال تخفیف‌های قابل توجه قیمت‌های بنزین و دیزل در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به اجرا درآمد و هلند نرخ مالیات را برای کاستن از فشار قیمت بالای سوخت، کاهش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال اگر تحریم کامل اجرایی شود، همه این موارد هیچ به نظر می‌رسند. مهم‌تر از همه، اتحادیه اروپا باید جایگزینی برای بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت و سوخت پیدا کند و منابع آن را سریع باید پیدا کند. این منطقه خرید نفت آمریکا را افزایش داده است، اما این خرید‌ها باید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنند که کار راحتی نیست چرا که هیچ خط لوله‌ای در بستر آتلانتیک وجود ندارد. به همین دلیل است که اتحادیه اروپا برای تحریم کامل نفت روسیه هنوز به توافق نرسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین