کد خبر: ۷۶۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶

قیمت گندم صنف و صنعت آزادسازی می‌شود

رییس بنیادملی گندمکاران کشور و عضو شورای سیاست گذاری قیمت گندم اعلام کرد: امسال گندم مصرفی واحد‌های صنفی غیر از نانوایی و کارخانه‌ها با قیمت ۱۲هزار تومان عرضه می‌شود، اما از سال آینده قیمت گندم برای صنف و صنعت کشور آزادسازی می‌شود.
قیمت گندم صنف و صنعت آزادسازی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

عطاءالله هاشمی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: این تصمیم در نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، اعضای شورای قیمت گذاری گندم و نمایندگان صنف و صنعت کشور گرفته شد .

وی یکی از اهداف این تصمیم گیری را توسعه کشت کشاورزی قراردادی دانست و افزود: صاحبان کارخانه ها در قالب کشت قراردادی با کشاورز قرارداد می بندند و در مورد قیمت توافق می کنند.

اعلام قیمت آرد صنف و صنعت در کشور

عضو شورای سیاست گذاری قیمت گندم کشور همچنین در مورد قیمت آرد تحویلی به کارخانه های صنف و صنعت اعلام کرد: سه نوع آرد عرضه می شود آرد سبوس گیری شده ۱۸ درصد هر کیلو با قیمت ۱۵هزار و ۷۰۰، آرد سبوس گیری شده ۲۱درصد با قیمت ۱۶هزار تومان و آرد سبوس گیری شده ۲۷درصد ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده که امروز تصویب و ابلاغ می شود.

هاشمی با بیان اینکه گندم در کشور ما ۲ کاربرد دارد یکی برای تهیه نان و دیگری مصرف صنف و صنعت همچون واحدهای تولید ماکارونی که سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن مصرف گندم دارند، اظهار کرد: اعتقاد من این است که نیاز به این حد از گندم در صنف و صنعت نداریم و به دلیل تفاوت قیمت و رانتی که وجود دارد آمار تقاضای این بخش بالاست در واقع تفاوت قیمت سبب افزایش تقاضا شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد شده تا در تحویل آرد و گندم به صنف و صنعت در قبال ۹ درصد ارزش افزوده گندم یارانه دار به صورت هدفمند به آنها اقدام شود که مبنای خوبی نیز در جهت شفاف سازی است.

رییس بنیادملی گندمکاران کشور با بیان اینکه متاسفانه دولت‌های قبلی این جسارت را نداشتند که در واقعی سازی قیمت گندم صنف و صنعت به میدان بیایند و هر ساله این کار را به سال بعد موکول می‌کردند، خاطرنشان کرد: سال گذشته قرار بود این اتفاق بیفتد اما در نهایت این اقدام به سال ۱۴۰۱ موکول شد.

هاشمی همچنین با اشاره به اجرای واقعی سازی قیمت گندم از طرف دولت سیزدهم و استقبال کشاورزان از این قیمت گذاری، گفت: با خرید گندم به قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ از گندم کاران کشور رضایت آنان فراهم شده و گندم هایی را که از سال قبل اندوخته داشتند هم به دولت می فروشند.

خرید ۴۵۰هزار تن گندم از گندم کاران کشور پیش از موعد
وی اعلام کرد: امسال با وجود اینکه هنوز ۲ ماه تا فصل خرید باقی مانده است، گندم کاران کشور از گندم های برداشت شده سال گذشته خود ۴۵۰هزار تن به دولت فروخته اند و ۹۰درصد هزینه آنها نیز پرداخت شده که به زودی بقیه آن نیز پرداخت می شود.

وی گفت: هفت هزار و ۵۰۰ تن از این گندم خریداری شده در سال جاری مربوط به آذربایجان شرقی است.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه نیاز وارداتی کشور به گندم متغیر است و حجم ثابتی ندارد، گفت: از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ به خوداتکایی نسبی رسیدیم و در برخی سال ها واردات قطع شده یا بسیار کم بوده که این موضوع مربوط به ترسالی و خشکسالی کشور می باشد.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور همچنین در خصوص سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: در مورد سطح زیرکشت آمار قطعی کشت گندم دیم و آبی نداریم، البته در خصوص کشت گندم آبی ۲ میلیون هکتار اعلام می شود اما اعتقاد دارم بیش از ۱.۵ میلیون هکتار سطح زیرکشت نداریم چون هم مقدار آب کشاورزی ما افت کرده و هم حداقل میزان تولید گندم آبی باید به طور متوسط چهار تن به ازای هر هکتار باشد که باید حداقل هشت میلیون تن تولید داشته باشیم در حالی که چنین نبوده است.

وی اضافه کرد: اکنون سطح زیرکشت مزارع دیم گندم کشور چهار میلیون هکتار است که بازدهی خوبی نیز دارد.

کشت فراسرزمینی راهکار خروج از تنش آبی در کشور

وی همچنین از تشکیل ستاد کشت فراسرزمینی در وزارت جهادکشاورزی خبر داد و افزود: کشت فرا سرزمینی راهکار مناسبی برای خروج از تنش آبی و انتقال آن به فراتر از مرزها است .

وی یادآور شد: محصولاتی مانند گندم، نهاده های دامی، صیفی جات و سبزیجات مورد هدف کشت فرا سرزمینی است که تمهیدات و تفاهم هایی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه انجام شده و کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و برخی کشورهای افریقایی از جمله این اهداف هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین