کد خبر: ۷۶۸۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

اهمیت «ارزشی» روز جهانی قدس

فردا آخرین جمعه ماه رمضان مصادف با روز «قدس» است. جنایت‌های نظامیان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در آستانه روز قدس شدت گرفته است.
اهمیت «ارزشی» روز جهانی قدس
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین جمعه ماه رمضان با تدبیر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) در دفاع از ملت مظلوم فلسطین روز «قدس» نامگذاری شد. این تدبیر یکی از مهمترین اقدام‌های یک رهبر اسلامی در حمایت از مردم فلسطین بود که انجام شد، زیرا روز «قدس» به یک نماد برای برجسته‌کردن مظلومیت فلسطین و جنایت‌های اسرائیل تبدیل شد.

اگرچه برگزاری راهپیمایی روز قدس در برخی کشور‌ها، حتی کشور‌های اسلامی با محدودیت‌های حکومتی ایجاد می‌شود، اما مردم در اکثر کشور‌های اسلامی و غیراسلامی در حمایت از آرمان فلسطین راهپیمایی برگزار می‌کنند. 

این راهپیمایی‌ها دو پیام دارد؛ نخست اینکه با وجود گذشته بیش از ۷ دهه از جنایت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، موضوع فلسطین همچنان برای مردم مسلمان در سراسر جهان، یک موضوع «مهم و ارزشی» محسوب می‌شود و مانند برخی حکام عربی، موضوعی «حاشیه‌ای و فرعی» نیست. در واقع، راهپیمایی روز قدس گویای شکاف «ارزشی و عقیدتی» میان مردم مسلمان و حکام برخی کشور‌های اسلامی است.

دوم اینکه، راهپیمایی روز قدس حامل حمایت «معنوی» از فلسطین است. این حمایت معنوی بیانگر «ناعدالتی» نظام جهانی علیه مردم فلسطین، «ناکارآمدی» نهاد‌های بین‌المللی در ایجاد عدالت و محاکمه سران جنایتکار صهیونیستی و «همسویی» برخی قدرت‌های غربی به خصوص آمریکا در جنایت اسرائیلی‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین است.

این در حالی است که «برخی قدرت‌های خارجی و در راس آن‌ها آمریکا همچنان بر حمایت از جلاد در مقابل قربانی و پشتیبانی از ظلم در برابر عدالت تاکید دارند.» در واقع، در حالی که به دلیل حاکم بودن «زور و بی‌منطقی» بر نظم بین‌الملل، امکان حمایت مادی و حقوقی از مردم فلسطین در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی وجود ندارد، حمایت معنوی که از روز‌هایی نظیر «قدس» منتقل می‌شود، برای مردم فلسطین ارزشمند است.

در حالی که از زمان شیوع کرونا مراسم و راهپیمایی روز قدس بخاطر محدودیت‌های بهداشتی برگزار نمی‌شد اما با این حال در چنین شرایطی، ملت‌های آزاده جهان اسلام از شرق آسیا گرفته تا قاره آمریکا و ... از مسئله فلسطین و آرمان امام فاصله نگرفته‌اند. کرونا نه تنها جبهه مقاومت را تضعیف نکرد بلکه ذهن‌ها را متوجه ویروسی خطرناک‌تر از کرونا کرد، آن هم ویروس رژیم غاصبی به نام اسرائیل که سعی می‌کرد امت اسلامی را از یاد فلسطین غافل سازد. آنچه مسلم است، امسال روز قدس باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین