کد خبر: ۷۶۸۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸

سرشماری اتباع خارجی در دستور کار است

وزیر کشور، آمریکا را عامل ایجاد فجایع و مشکلات زیادی برای مردم منطقه دانست و گفت: مردم افغانستان، جمهوری اسلامی ایران را نقطه امنی برای خود می‌دانند.
سرشماری اتباع خارجی در دستور کار است
آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی روز پنج شنبه در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی که در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: بعد از فجایعی که دولت آمریکا در افغانستان ایجاد و مشکلات فراوانی که برای مردم افغانستان پیش آمد؛ حجم وسیعی از مردم عزیز افغانستان از ترس به سمت مرزهای ایران آمدند.

وی افزود: بعضی از عزیزان افغانستان به لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شده بودند و این امر باعث شد که با موج زیادی از مهاجرت مردم افغانستان به سمت مرزها مواجه شدیم.

وزیر کشور ادامه داد: تلاش بر این بود که جمعیت به داخل کشور وارد نشوند و در داخل خود مرزهای افغانستان ساماندهی جمعیت مهاجر با حمایت کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی صورت گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: با این حال گروه‌هایی از جمعیت افغانستان وارد ایران شدند و جمهوری اسلامی ایران هم به تاسی از آموزه های دینی و مسائل انسان دوستانه از آنها پذیرایی کرد.

وی با اشاره به تلاش رسانه های معاند برای ایجاد صحنه های ساختگی و القای این موضوع در افکار عمومی افغانستان که ایران برخورد مناسبی با مهاجران نداشته است، اظهار کرد: کلیپ های منتشر شده، ساختگی و جعلی بود و هم اکنون هم تلاش دارند که فضای نامناسبی میان دو کشورهمسایه ایجاد کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: برخلاف همه تلاش ها، مردم عزیز ایران پذیرای پناهندگان هستند و تلاش شده است امنیت و آسایش برای این مهاجران فراهم شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ضرورت شناسایی اتباع خارجی در داخل کشور، گفت: واقعیت امر این است که عدم شناسایی دقیق اتباع افغانستانی برای هر دو طرف مشکل آفرین است و در مواردی موجب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضای کالا می شود.

وحیدی افزود: برخی از عزیزان افغانستانی با روادید آمده اند که ممکن است روادیدشان باطل شده باشد اما همچنان در کشور حضور داشته باشند. برخی دیگر مشغول کار در استان و منطقه ای بوده اند اما محل کارشان را تغییر داده اند که تعادل جمعیتی آنها شفاف نیست.

وی ادامه داد: بنابراین، سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی به صورت جدی در دستور کار است و دفاتر کفالت در استانداری ها و با دفاتر خدمات دولت و پلیس+۱۰ هماهنگ شده که لازم است شناسایی دقیق صورت گیرد تا نحوه خدمات دهی و سامان دهی به خوبی انجام شود.

وزیر کشور از اتباع افغانستانی خواست در مهلتی که اعلام خواهد شد، به این مراکز مراجعه و فرم لازم را تکمیل کنند تا برای خدمات دهی به این عزیزان تصمیم گیری شود، در این صورت هم خودشان دچار مشکل نمی شوند و هم برنامه ها وسیاست های اجرایی دولت به خوبی پیش رود.

وحیدی خاطر نشان کرد: اتباع افغانستانی اگر به هر دلیلی در طرح سرشماری و شناسایی مشارکت نکنند، از دید ایران مهاجر قلمداد نمی شوند و افرادی که اصرار به نیامدن داشته باشند و مورد شناسایی قرار نگیرند، به ناچار سیاست های سخت گیرانه تری نسبت به این عزیزان اتخاذ خواهد شد و برای همین درخواست مشارکت در این طرح را داریم.

وی ادامه داد: به همه کسانی که در طرح شناسایی مشارکت کنند، اقامت های موقت داده می شود و نگرانی وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین