کد خبر: ۷۶۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

ارتباط بیماری کبد چرب و چاقی شکمی

فوق تخصص گوارش و کبد در چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارتباط چاقی شکمی و ارتباط آن با کبد چرب در افراد، گفت: ۷۰ درصد افرادی که کبد چرب غیر الکلی دارند افراد چاق هستند، از طرفی ۲۰ درصد افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند افراد لاغر دارای شکم بزرگ هستند و بزرگ بودن شکم احتمال ابتلای فرد به کبد چرب است.
ارتباط بیماری کبد چرب و چاقی شکمی
آفتاب‌‌نیوز :

احسان زارع با اشاره به اینکه کبد چرب شایع ترین علت بیماری کبدی در ایران است، اظهار کرد: طبق آمارها حدود ۱۲ درصد جمعیت بزرگسال دنیا دارای کبد چرب هستند که با این روند، پیش‌بینی می‌شود شیوع این بیماری در آینده صعودی شود.

وی مهم‌ترین دلیل کبد چرب را چاقی، پرخوری و بی‌تحرکی دانست و افزود: متاسفانه این عوامل روز به روز در حال افزایش است.

این فوق تخصص گوارش و کبد در چهارمحال و بختیاری با اشاره به چاقی شکمی و ارتباط آن با کبد چرب در افراد، تصریح کرد: ۷۰ درصد افرادی که کبد چرب غیر الکلی دارند افراد چاق هستند، از طرفی ۲۰ درصد افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند افراد لاغر دارای شکم بزرگ هستند و بزرگ بودن شکم احتمال ابتلای فرد به کبد چرب است.

وی گفت: مصرف طولانی‌ مدت کورتون، مُسَکِن‌ها (بروفن، دیکلوفناک)، استامینوفن، مصرف مشروبات الکلی و فست‌فودها به دلیل چربی و کالری بسیار بالا می‌تواند موجب آسیب به کبد شود.

زارع ادامه داد: مصرف نوشابه‌های قندی موجب ورود کالری‌های بالا به بدن می‌شود و این امر چاقی افراد را به دنبال دارد، طبق آمارها در حال حاضر به طور متوسط هر فرد ایرانی روزانه ۳۰۰۰ کالری انرژی دریافت می‌کند که کالری‌های اضافی به صورت چربی در بخش‌های مختلف بدن از جمله کبد رسوب می‌کند و موجب ایجاد چاقی می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در استان با بیان اینکه کبد چرب در مراحل اولیه بدون علامت است، تصریح کرد: زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند فرد احساس ضعف، تهوع، خستگی، گیجی، عدم تمرکز، درد خفیف در قسمت فوقانی و راست شکم می‌کند، پس از پیشرفت ممکن است حتی شکم آب آورده و علائم نارسایی کبدی در فرد بروز کند.

زارع اضافه کرد: افرادی که دارای بیماری کبد چرب هستند مشکلات قلبی عروقی، سابقه سکته مغزی، سکته قلبی و فشار خون در آن‌ها بیش‌تر است و این علائم می‌تواند موجب مرگ و میر در افراد شود، گرچه در کنار عوارض مربوطه ممکن است در برخی موارد علائم پوستی( تیرگی پوست یا ایجاد لکه‌های قرمز رنگ بر روی پوست) ایجاد کند و این عارضه‌پوستی می‌تواند از نشانه‌های کبد چرب باشد.

وی در خصوص اینکه کبد چرب قابل درمان است، گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند امکان درمان‌شان وجود دارد که مهم‌ترین درمان آن کاهش وزن، پرهیز از پرخوری و افزایش تحرک بدنی است، به طوری‌که در کنار رژیم غذایی از موادی استفاده شود که دارای قند و چربی کمی هستند، همچنین روزانه یا یک روز در میان، یک تا یک و نیم ساعت فعالیت بدنی هوازی که موجب تعریق می‌شود را انجام دهد، استفاده از روغن‌های غیراشباع در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش وزن نیز در فرد شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر ضرورت کاهش و حذف شیرینی‌جات از وعده غذایی، تصریح کرد: علاوه بر رژیم غذایی مناسب، داشتن تحرک و کاهش وزن، استفاده از میوه و سبزیجات تازه بر اصلاح و بهبود کبد چرب تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به اینکه چطور افراد متوجه شوند دارای کبد چرب هستند، بیان کرد: اگر فرد علائم ذکر شده را داشت، باید به پزشک متخصص مراجعه تا آزمایش و سونوگرافی برای تشخیص این بیماری نوشته شود، البته نباید انتظار داشت بعد از گذشت سه ماه با انجام اقدامات مربوطه و انجام سونوگرافی کبد بهبود یافته باشد، زیرا این بهبودی بعد از گذشت حدودا یک سال مشخص می‌شود.

زارع گفت: پزشک متخصص در موارد شدید ممکن است داروهایی همچون آسپرین و قرص آتورواستاتین را برای فرد مبتلا تجویز کند، البته افرادی که دارای قند خون بالا هستند، به دلیل مصرف داروها باید به صورت مستمر قند خون آن‌ها کنترل شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پیوند کبد تنها در موارد شدید بیماری کبد چرب انجام می‌شود، به طوری که طبق آمارهای ارائه شده و روند افزایشی بیماری کبد چرب، طی ۱۰ سال آینده مهم‌ترین دلیل پیوند در دنیا مربوط به این بیماری خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین