کد خبر: ۷۶۸۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
رییس نظام پزشکی زنجان:

ایران دومین کشور در سرعت افزایش نرخ سالمندی در جهان

نرخ سالمندی در ایران در حال حاضر ۱۰ درصد است و طبق ارزیابی انجام شده تا ۳۰ سال آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که یک تهدید بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.
ایران دومین کشور در سرعت افزایش نرخ سالمندی در جهان
آفتاب‌‌نیوز :

رییس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به تصویب قانونی در مجلس در راستای حمایت از افزایش جمعیت گفت:این مصوبه ارزشمند در رفع موانع فرزندآوری بوده باید تقویت شود اما ممنوع کردن ارائه وسایل پیشگیری از باروری عوارضی در پیشگیری از سلامت مادران و کودکان دارد که باید توجه واقع شود.

 دکتر محمد محرمی روز شنبه در دیدار جمعی از ماماها با امام جمعه زنجان که به مناسبت روز ماما برگزار شد، افزود: فعالیت ماماها عمری به تاریخ بشریت دارد و یکی از ابتدایی‌ترین اصول پیاده‌سازی سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این قشر مراقبت از مادر را قبل، حین و بعد از زایمان بر عهده دارند و ماماها در ارائه آموزش‌های خودمراقبتی به مادران باردار نقش اساسی دارند که در راستای توانمند کردن آنها برای افزایش سطح سلامت خود و خانواده‌هایشان ایفا می‌کند.

محرمی با بیان اینکه نقش ماماها در ترویج زایمان طبیعی در دنیا مهم تلقی می‌شود، افزود: ماماها نقش مهمی در فاصله بین مرگ و زندگی برای صدها نفر را دارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بااشاره به اینکه ماماها در تنظیم خانواده، بهداشت عمومی و غربالگری سرطان برای بانوان هم نقش ایفا می‌کنند، ادامه داد: این فعالیت‌ها در کاهش مخاطرات دوران بارداری و سلامت زنان مهم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مسائل مطرح شده در مورد پایین آمدن نرخ باروری که از مهمترین مولفه‌های اثر گذار در جمعیت و سقوط نرخ باروری محسوب می‌شود و در این میان کاهش نرخ باروری در جامعه نگران کننده است.

این مسوول به گزارش های ارائه شده در مورد افزایش جمعیت سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: نرخ سالمندی در ایران در حال حاضر ۱۰ درصد است و طبق ارزیابی انجام شده تا ۳۰ سال آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که یک تهدید بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ایران دومین کشور در سرعت افزایش نرخ سالمندی در سطح جهان محسوب می‌شود، ادامه داد: نکته بد ماجرا افزایش مجردهای سالمند است که همه ساختارهای اجتماعی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این مسوول با بیان اینکه ۳۸۹ ماما در بخش بهداشت استان فعالیت می کنند ادامه داد: ۲۹۲ ماما هم با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می‌کنند و تعداد همکاران مامایی در مراکز درمانی زیر مجموعه تامین اجتماعی ۵۵، ارتش ۱۱ و بخش خصوصی ۳۰ نفر است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان گفت: در این راستا ۲۷ ماما در حوزه آموزشی استان فعال بوده که در مجموع ۸۷۴ ماما در سطح استان خدمت رسانی می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین