کد خبر: ۷۶۸۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

چرا باید سیگار را ترک کنیم؟

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و یک سوم بیماری‌های تنفسی در بین سیگاری‌ها ایجاد می‌شود. میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، ‌ گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند بیشتر از کوکان دارای والدین غیرسیگاری است. پس چرا به خاطر فرزندان‌مان سیگار را کنار نگذاریم؟
چرا باید سیگار را ترک کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اطلاعات مستند، ‌ حتی بوی سیگار می‌تواند به اطرافیان فرد سیگاری آسیب برساند. محققان به این مورد دود دست دوم سیگار می‌گویند و کم نیستند کودکانی که از بوی سیگار والدین خود رنج می‌برند.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دلایل دیگری نیز برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از:

۱. شما می­‌خواهید الگویی خوب برای فرزندان، دوستان و عزیزان خود باشید.

۲. مصرف دخانیات می­‌تواند بر تعاملات و روابط اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. ترک سیگار به این معنا است که هیچ محدودیتی در مورد جایی که می­‌توانید بروید وجود ندارد، شما می­‌توانید با دیگران، بدون احساس انزوا، در ارتباط باشید.

۳. ترک سیگار می­‌تواند شما را کارآمدتر کند و دیگر مجبور نیستید برای سیگار کشیدن دائماً کار خود را متوقف کنید.

۴. شما می­‌توانید پول خود را برای کارهای مهم‌تری هزینه کنید.

۵. یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری به طور متوسط ‌۱.۴ میلیون دلار هزینه شخصی دارند که شامل هزینه‌­های خرید سیگار، هزینه‌­های پزشکی مرتبط با سیگار کشیدن و دستمزد کمتر ناشی از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می­‌شود.

۶. مصرف دخانیات بر سلامت و بهره‌­وری کارگران تأثیر می‌­گذارد و آنها را بیشتر در معرض «روزهای از دست رفته در محل کار» قرار می‌دهد.

۷. استعمال دخانیات با منحرف کردن هزینه­‌های خانوار از نیازهای اساسی مانند غذا و سرپناه به سمت دخانیات، به افزایش فقر منجر می­‌شود.

۸. مصرف دخانیات معادل ۱.۴ تریلیون دلار آمریکا، هزینه درمان برای بیماری­‌های ناشی از دخانیات، از دست دادن سرمایه انسانی ناشی از بیماری­‌ها و مرگ‌­های ناشی از دخانیات، بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌­کند.

۹. افراد سیگاری به احتمال بیشتری نابارور می‌­شوند و بالعکس ترک سیگار، مشکلات باروری، زایمان زودرس، نوزادان با وزن کم و سقط جنین را کاهش می­‌دهد.

۱۰. در مردان، سیگار کشیدن باعث کاهش تعداد اسپرم‌­ها، تحرک و افزایش اشکال غیرطبیعی اسپرم می­‌شود.

۱۱. سالانه بیش از ۸ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌­دهند.

۱۲. دخانیات نیمی از مصرف­‌کنندگان خود را می­‌کشد. استفاده از دخانیات به هر شکلی سلامت شما را از بین می‌­برد و باعث بیماری‌­های ناتوان کننده می‌­شود.

۱۳. قلیان بیش از سایر انواع دخانیات مضر است.

۱۴. جویدن دخانیات می­‌تواند باعث سرطان دهان، از دست دادن دندان، قهوه‌­ای شدن دندان­‌ها، لکه­‌های سفید و بیماری­‌های لثه شود.

۱۵. نیکوتین موجود در دخانیات بدون دود، راحت­‌تر از کشیدن سیگار جذب می­‌شود و اعتیادآوری آن را نیز افزایش می‌­دهد. هنگام خرید دخانیات، از صنعتی حمایت می‌­کنید که از کشاورزان و کودکان سوء استفاده می­‌کند و بیماری و مرگ را سرعت می­‌بخشد.

۱۶. کشت­ کنندگان دخانیات، در معرض بیماری­‌های ناشی از جذب نیکوتین از طریق پوست قرار دارند و همچنین مواجهه با سموم سنگین آفت کش و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار دخانیات، دور از انتظار نیست.

۱۷. در برخی از کشورها، کودکان در مزارع دخانیات مشغول به کار هستند، که نه تنها بر سلامتی آنها بلکه بر توانایی آنها برای حضور در مدرسه نیز تأثیر می­‌گذارد.

۱۸. استفاده از دخانیات می‌تواند فقر را تشدید کند؛ چرا که مصرف­‌کنندگان دخانیات در معرض خطر بسیار بالایی برای بیماری و مرگ زودرس در اثر سرطان، حملات قلبی، بیماری­‌های تنفسی یا سایر بیماری­‌های مرتبط با دخانیات هستند، خانواده را از درآمد کافی محروم می­‌کنند و هزینه­‌های اضافی را برای مراقبت­‌های بهداشتی تحمیل می­‌کنند.

۱۹. اکثریت قریب به اتفاق شاغلین در بخش دخانیات درآمد بسیار کمی دارند، در حالی که شرکت­‌های بزرگ دخانیات سود هنگفتی را به دست می­‌آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین