کد خبر: ۷۶۸۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۶
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد:

روحانیت باید مستقل باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید در ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد، بر ضرورت نقش‌آفرینی جامعه مدرسین، در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این نشست که روز پنج شنبه در سالن اجتماعات مدرسه عالی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، با بیان تحقیقی و مستدل و ذکر برخی شبهات که توسط عناصر مغرض یا ناآگاه در ارتباط با مسائل دینی طرح می‌شود،‌ بر لزوم هشیاری و واکنش متناسب روحانیت و حوزه‌های علمیه در قبال این شبهات و ادعاها تاکید کرد. 
 
وی ضمن تشریح اولویت نخست نظام و روحانیت اظهار داشت: «اولویت نخست نظام و روحانیت وحدت است، چراکه هر جا از یکدیگر فاصله گرفتیم شاهد مشکلات عدیده شدیم». 

مکارم‌شیرازی افزود: «اگر چه سلیقه‌ها متفاوت است ولی باید در هدف مشترک باشیم. این مهم باید، در میان روحانیون نیز بیش از همه تجلی داشته باشد».
 
این مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه، با پرداختن به مسائل مرتبط با روحانیت و حوزه‌های علمیه، بر لزوم دفاع از کیان تشیع، حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه و مقدس نگاه‌داشتن این نهادهای ویژه تاکید کرد و گفت: «باید مسایل مرتبط با شئون روحانیت و مرجعیت ضابطه‌مند شود». 

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با تاکید بر ضرورت تقویت حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: «تقویت حوزه‌های علمیه واجب است. در هر شهری که حوزه‌ علمیه وجود دارد شاهد خیر و برکت آن هستیم و از این‌رو باید از طریق امتیازهای معنوی و فرهنگی و مساعدت‌های مالی حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها تقویت شود».
 
وی همچنین تصریح کرد: «حوزه‌های علمیه نیز توجه داشته باشند که باید طلاب را به مبانی پاسخ به شبهات مسلط کنند. پاسخ به شبهات فن و تخصص خاصی دارد که تنها با تسلط به فقه و اصول حاصل نمی‌شود. باید برابر هزاران سایت شبهه‌افکن، برای جوانان پاسخ‌های علمی و منطقی داشته باشیم».
 
مکارم‌شیرازی مسئله استقلال روحانیت را بسیار مهم و حساس دانسته و اضافه کرد: «نظام جمهوری اسلامی از روحانیت منشا گرفته و از حوزه‌های علمیه برخاسته ولی در عین حال باید روحانیت مستقل بوده و با رفع مشکلات مردم حلقه واسطه بین مردم و حاکمیت باشند». 

وی ادامه داد: «بر روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز لازم است نظام جمهوری اسلامی ایران را از طریق دعوت مردم با حضور در همه صحنه‌ها تقویت کنند». 

مکارم شیرازی افزود: «روحانیت با اجتناب از درگیر شدن به مسائل جناحی، فراتر از جناح‌ها، نقش پدری خود را در میان مردم و جناح‌های سیاسی ایفا کند». 

این مرجع تقلید، جهان امروز را تشنه معارف اسلام و اهل بیت دانست و تاکید کرد: «اسلام در جهان امروز در حال پیشرفت است. سیاستمداران و اندیشمندان غربی از این پیشرفت نگران هستند و می‌ترسند در آینده مردم غرب با صدای اذان از خواب بسیار شوند. اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم و قدمی برای شتاب این پیشرفت برنداریم، مقصریم».
 
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین تاکید کرد: «مردم غرب از شعارهای دروغین دفاع از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر خسته شده‌اند و جنایات غرب در عراق و افغانستان را می‌بینند. آنها به دنبال مکتبی برای سیراب کردن روح و جانشان هستند و به‌خاطر همین اسلام و مکتب اهل‌بیت در حال پیشرفت است». 

وی در پایان نیز با تشکر از ابتکار و اقدام جامعه مدرسین در گردهم آوردن علمای شهرستان و هم‌اندیشی در رفع مسائل مختلف بر ضرورت برگزاری این نشست‌ها تاکید کرد.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۸
0
0
سلام [...] علی ع نمیفرمود که اگردست به سیاست بزنم شاهان عالم دربرابرم کم میاورند [...]
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین