کد خبر: ۷۶۹۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

"حضور امنیتی چین در جزایر سلیمان مانند هنگ کنگ نیست"

وزیر امور خارجه جزایر سلیمان امروز (دوشنبه) در استرالیا گفت، حضور نظارتی چین در این جزیره بر اساس بسته امنیتی جدید با هدف تقویت ظرفیت‌هاست و آن‌ها از تکنیک‌هایی که در هنگ‌کنگ استفاده می‌شود، استفاده نمی‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

کشورهای غربی که بابت این بسته امنیتی جدید میان چین و جزایر سلیمان به دلیل افزایش ضریب نفوذ پکن در منطقه پاسیفیک نگران هستند، همچنین از حضور نظارتی و پلیسی چین بابت تکنیک‌های مورد استفاده علیه اعتراضات ضد دولتی در هنگ کنگ هم بیم دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه جزایر سلیمان گفت: این کشور در حال تقویت ظرفیت‌های خود است چون پلیس محلی نتوانسته از عهده شورش‌های ضد دولتی نوامبر گذشته میلادی برآید.

همچنین بر اساس این توافق امنیتی جدید، پلیس نظامی چین می‌تواند تحت امر و فرماندهی نیروی پلیس سلطنتی جزایر سلیمان و درست مانند همانی که پلیس استرالیا در جزایر سلیمان اقدام می‌کند، وارد عمل شود.

وزیر خارجه جزایر سلیمان همچنین ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا مطمئن شویم که آنچه در هنگ کنگ رخ داد، در کشور ما اتفاق نیفتد.

در حالیکه جزئیات این توافق امنیتی جدید فاش نشده، مانسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان وجود پایگاه نظامی چین را رد کرده و گفته است که این پایگاه، نظارت پلیس را پوشش می‌دهد، چون توافق با استرالیا کافی نبوده است.

وی ادامه داد: ریشه اعتراضات نوامبر گذشته میلادی، بیکاری بود. کانبرا می‌توانست با ارائه ویزای کار و مجوزهای دائمی سکونت روابط ما را بهبود بخشد.

جمعیت جزایر سلیمان حدود ۷۰۰ هزار نفر است و زندگی آنها به کمک‌های خارجی از استرالیا و چین بستگی دارد تا اقتصاد این کشور واقع در پاسیفیک تقویت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین