کد خبر: ۷۶۹۳۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۷

مخالفت ایران با اقدام یک‌جانبه عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با اظهارات غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران مبنی بر اینکه افزایش تولید و عرضه نفت خام تاثیری بر قیمت‌های کنونی آن در بازارهای جهانی نخواهد داشت، محمد علی خطیبی نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز گفت: «اشتباه است که عربستان سعودی بدون اتفاق نظر دیگر اعضای اوپک یک‌جانبه تولید نفت خود را افزایش دهد».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، خطیبی که برای حضور در نشست تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت به شهر جده عربستان سعودی سفر کرده است، افزود: «هرگونه افزایش تولید نفت باید به تایید نشست وزیران اوپک برسد».

نماینده ایران در اوپک ادامه داد: «بعید است که اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک در نشست جده در خصوص بازارهای جهانی نفت به توافقات جزئی یا کلی دست یابند».

وی تاکید کرد بازار با مازاد عرضه نفت مواجه است و افزایش (دوباره) تولید اوپک به کاهش قیمت های نفت کمکی نخواهد کرد.

خطیبی همچنین گفت: «در حال حاضر عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی در سطح مطلوبی است و یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت بیش از تقاضا به بازار عرضه می شود. بنابر این اگر اوپک تصمیم دارد تولید خود را افزایش دهد باید میزان افزایش تولید خیلی محدود باشد و این میزان اندک مشکلی را حل نخواهد کرد».

خطیبی اوضاع کنونی بازارهای جهانی را ناشی از فشارهای سیاسی و اشتباهات راهبردی مصرف کنندگان بزرگ انرژی دانست و گفت: «این کشورها به جای کمک کردن به توسعه بخش بالادستی صنعت نفت، این بخش را تحریم و سرمایه گذاری کشورهای دیگر را در این بخش ممنوع می‌کنند. مصرف کنندگان اصلی انرژی سعی دارند افکار عمومی را از مالیات های کلان ماخوذه منحرف و ادعا بکنند با افزایش تولید اوپک قیمت ها کاهش خواهد یافت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین