کد خبر: ۷۶۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱

پنتاگون مدعی تعهد برای حفاظت از منافع متحدانش

سخنگوی پنتاگون ادعا کرد واشنگتن تعهدی اساسی برای حفاظت از منافع امنیتی خود در خاورمیانه و متحدان و شرکای خود در این منطقه دارد.
پنتاگون مدعی تعهد برای حفاظت از منافع متحدانش
آفتاب‌‌نیوز :

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بدون اشاره به مداخله گری کشورش کیلومتر دورتر از خاک خود ادعا کرد: ما همیشه به حفاظت از نیروهای خود در خارج از کشور، به ویژه در خاورمیانه توجه می کنیم. ما این محافظت را به طور معمول بر اساس تهدید امنیتی موجود تغییر می دهیم.

وی در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران با تکرار ادعاها افزود که اطمینان داریم ایران همچنان بازیگر خوبی در منطقه نیست.

وی ایران را متهم به حمایت از گروه های تروریستی و از توسعه برنامه بازدارندگی موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد:آنها به توسعه برنامه موشکی بالستیک ادامه می دهند. ایران حتی در حالی که در مذاکرات حضور دارد، به توسعه برخی از قابلیت های هسته ای خود ادامه می دهد.

سخنگوی پنتاگون در تداوم اتهاماتش مدعی شد ایرانی ها کشتی ها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و به وضوح تهدیدی در حوزه دریایی هستند.

وی ادعا کرد پنتاگون همچنان معتقد است که هیچ مشکلی در خاورمیانه با یک ایران هسته ای آسان تر حل نمی شود. بنابراین، ما همچنان به حمایت از تلاش های دیپلمات‌های خود ادامه می‌دهیم، زیرا آنها در تلاش برای دستیابی به توافق جدیدی در مورد توسعه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

سخنگوی پنتاگون مدعی شد: با وجود همه این حمایت ها، ما همچنان یک تعهد اساسی برای محافظت از منافع امنیتی خود در خاورمیانه و متحدان و شرکای خود در این منطقه داریم. به همین دلیل است که ما هنوز حضوری قوی در زمین و دریا در خاورمیانه داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در خصوص اخبار منتشره مبنی بر در خواست سفر انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران، خبرنگار را به دفتر مورا ارجاع داد و گفت: ما دارای ارتباط نزدیکی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم و او به انتقال پیام ها میان دو طرف ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعاها مبنی بر از دست دادن امید به احیای برجام گفت: ارزیابی ما همچنان این است که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی ما است زیرا به صورت دایمی و قابل تایید بر برنامه هسته ای ایران محدودیت هایی وضع خواهد کرد.

وی در راستای سیاست هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اضافه کرد: محدودیت های برنامه هسته ای ایران از سال ۲۰۱۸ لغو شده اند و این برنامه به شکلی که برای ما غیرقابل قبول است، پیش رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما همچنان به تلاش ها از طریق گفتگو و مشورت با متحدان و شرکا در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد تا بتوانیم این پایبندی را بدست آوریم.

وی افزود: این تلاش ها تا زمانی ادامه خواهند یافت که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد. اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت های هسته ای سه سال گذشته ایران مزایای عدم اشاعه برجام را از بین برده است، آنگاه ما مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین