کد خبر: ۷۶۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
پنتاگون کمک اطلاعاتی برای هدف گرفتن ژنرال‌های روس را تکذیب کرد

جنگ اوکراین| نیروهای مقاومت اوکراینی در آزوفستال سر تسلیم ندارند

جنگجویان آزوف که به همراه شمار دیگری از نیروهای مقاومت اوکراینی در تونل‌های زیرزمینی مجتمع فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل در برابر حملات نظامیان روس ایستادگی می‌کنند سر تسلیم ندارند
جنگ اوکراین| نیروهای مقاومت اوکراینی در آزوفستال سر تسلیم ندارند
آفتاب‌‌نیوز :

تلاش غرب و اروپا برای در تنگنا قرار دادن اقتصاد روسیه و اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو در حالی همچنان ادامه دارد که شرق اوکراین همچنان درگیر نبردها میان نیروهای تحت امر کی‌یف و نظامیان روس است.

در ماریوپل، مجتمع فولاد آزوفستال به آخرین سنگر نیروهای مقاومت تبدیل شده و سازمان ملل متحد به تازگی از اعزام کاروانی تازه برای تخلیه غیرنظامیان سنگر گرفته در این بندر مهم و استراتژیک منطقه دونباس خبر داده است.

این در حالیست که مقامات اوکراینی همچنان مسکو را به عدم پایبندی به وعده‌های داده شده برای توقف حملات جهت فراهم شدن زمینه تخلیه غیرنظامیان متهم می‌کنند.

شهردار ماریوپل می‌گوید بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده حدود ۲۰۰ غیرنظامی در شرایط بسیار سخت در تونل‌های زیرزمینی مجتمع آزوفستال که در دوران شوروی سابق ساخته شده بود، پناه گرفته‌اند.

تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز جمعه ششم مه ۲۰۲۲ را در ادامه می خوانید:

رهبران گروه هفت با حضور زلنسکی تشکیل جلسه می‌دهند

رهبران کشورهای عضو گروه هفت روز یکشنبه در یک نشست مجازی و به صورت ویدیوکنفرانس با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گردهم می‌آیند.

سخنگوی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن تایید این خبر گفت که جنگ کنونی در اوکراین لزوم همگرایی و انسجام میان اعضای گروه هفت را بیش از همیشه تشدید کرده است.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد همچنین ضمن یادآوری هشتم ماه مه، تاریخ پایان جنگ دوم جهانی در اروپا از این جنگ به عنوان نمادی از «وحشت، ویرانی و مرگ در اروپا» نام برد.

یک روزنامه نگار روس به دلیل زیر سوال بردن اعتبار ارتش تحت پیگرد قانونی قرار گرفت

ایلیا آزار، روزنامه‌نگار و چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه روز جمعه اعلام کرد که به دلیل انتقاد از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

این تازه‌ترین نمونه از سرکوب و برخورد قهرآمیز کرملین با منتقدان تهاجم نظامی روسیه به همسایه غربی این کشور است.

آقای آزار در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه به دلیل «زیر سوال بردن استفاده از نیروهای مسلح روسیه در جهت حمایت از منافع کشور و شهروندان و نیز حفظ صلح بین المللی» تحت پیگرد قانونی قرار گرفته، افزود که این اتهام پس از انتشار پیامی از سوی وی در فیس‌بوک مطرح شده است.

مقامات روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در پایان فوریه هرگونه صدای مخالف علیه این مداخله نظامی را که باعث مرگ هزاران نفر و ایجاد یک بحران انسانی جدی شده است، در نطفه خفه کرده‌‌اند.

کی‌یف: نظامیان روس حمله به ماریوپل را ادامه می‌دهند

وزارت دفاع اوکراین روز جمعه گفت که نیروهای روسیه به حمله خود به کارخانه فولاد آزوفستال، آخرین نقطه مقاومت اوکراین در ماریوپول ادامه می دهند.

این در حالیست که انتظار می رود کاروان امداد رسانی سازمان ملل متحد ظرف امروز و فردا غیرنظامیانی را که هنوز در این نیروگاه پناه گرفته‌‌اند، تخلیه کند.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسیه «در برخی مناطق با حمایت هوایی، عملیات کنترل کارخانه را از سر گرفته‌اند» و «محاصره واحدهای دفاعی (اوکراین) همچنان ادامه دارد.»

در این بیانیه به آتش‌بس سه روزه وعده داده شده از سوی ارتش روسیه که قرار بود از شامگاه چهارشنبه به مدت سه روز به اجرا درآید اشاره‌ای نشده است.

تحریم نفت روسیه؛ اوربان: اتحادیه اروپا «خط قرمز» را رد کرده است

ویکتور اوربان، نخست وزیر ملی گرای مجارستان روز جمعه به شدت از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه انتقاد کرد و آنرا عبور از «خط قرمز» خواند.

آقای اوربان در جریان یک مصاحبه رادیویی تصریح کرد که تلاش بروکسل برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه عبور از خط قرمز و لطمه وارد کردن به یکپارچگی در اروپا است.

وی تاکید کرد که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با هدایت این رویکرد عامدانه یا ناخواسته وحدت و یکپارچگی اروپا را هدف قرار داده است.

نخست وزیر راست‌گرای مجارستان سسپس تاکید کرد: «من به پنج بسته اول تحریم‌ها پاسخ مثبت دادم، اما از همان ابتدا مشخص کردم که خط قرمزی هم به نام تحریم انرژی وجود دارد. آنها از آن خط عبور کردند (...)، زمانی فرا می رسد که شما باید بگویید. بس است دیگر.»

کمیسیون اروپا با پیشنهاد ششمین بسته تحریمی عملا در پی «ممنوعیت کامل نفت روسیه، اعم از نفت خام و پالایش شده، و محموله‌های نفت وارداتی از طریق دریا و خط لوله» تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

به گفته ویکتور اوربان که کشورش حدود ۶۵ درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند اروپایی‌ها پیش‌تر بر «حق حاکمیت هر کشور در خصوص انتخاب ترکیب انرژی خود» تاکید کرده بودند.

رئیس ستاد کل ارتش فرانسه: روسیه رقیبی نیست که از چرخه رقابت خارج شود

رئیس ستاد کل ارتش فرانسه معتقد است که روسیه به رغم ورود «ارتش دروغین این کشور» به جنگی ناموفق و حمایت‌های غرب از کی‌یف قرار نیست به کلی از چرخه رقابت خارج شود.

تیه‌ری بورکار، فرمانده ارشد ارتش فرانسه در این خصوص تصریح کرد که روسیه به رغم ناکامی در جنگ اوکراین یک رقیب باقی خواهند ماند و ناپدید نخواهد شد.

وی که در جریان سفر به استونی، محل استقرار ۳۵۰ سرباز و نیروی نظامی مامور کشورش در ناتو با خبرنگاران سخن می‌گفت از محورهایی چون «نیروهای روحی و انگیزشی»، «آموزش» و «جنگ ادراکات» به همراه دیگر موضوعات به عنوان درس‌های گرفته شده از درگیری‌های نظامی بیش از دو ماهه در اوکراین یاد کرد.

اوکراین محدودیت‌های جدیدی برای صادرات غلات به مولداوی و رومانی وضع می‌کند

اوکراین به دلیل وجود مشکلات حمل و نقل ریلی ناشی از تجمع واگن‌ها در گذرگاه‌های مرزی محدودیت‌های موقتی برای ارسال محموله‌های غلات از طریق راه آهن به مولداوی و رومانی اعمال کرده است.

پس از مسدود شدن بنادر دریای سیاه توسط روسیه، اوکراین مجبور شد از راه آهن به عنوان مسیر اصلی صادرات غلات استفاده کند که این امر اغلب منجر به تجمع واگن ها در گذرگاه های مرزی می شود.

کی‌یف پیش از این نیز به دلایل مشابه صادرات غلات از طریق راه آهن به لهستان را به حالت تعلیق درآورده بود.

محدودیت‌ها در مسیر صادرات غلات به رومانی از چهارم ماه جاری و در مسیر انتقال این محصولات به مولداوی از طریق راه‌آهن از امروز، جمعه پنجم مه اعمال شده است.

وزارت کشاورزی اوکراین روز پنجشنبه رقم صادرات غلات طی یک سال گذشته را حدود ۴۶ میلیون تن اعلام کرد که گفته می‌شود تنها ۱۳۲ هزار تن آن به ابتدای ماه مه تاکنون اختصاص داشته است.

پنتاگون: اطلاعات خاصی برای هدف‌گیری کشتی روسی به اوکراین ندادیم

وزارت دفاع آمریکا خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر استفاده اوکراین از اطلاعات پنتاگون برای هدف‌گیری و حمله به یک کشتی جنگی روسیه را تکذیب کرد.

پنتاگون بدین ترتیب به صراحت ارائه «اطلاعات هدف گیری خاص» به اوکراین برای غرق کردن رزم‌ناو روسی ماسکوا را که مجهز به موشک هدایت شونده بود و از آن به عنوان گل سرسبد ناوگان مسکو در دریای سیاه بود، نام برده می‌شد، رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون پنجشنبه شب طی سخنانی تاکید کرد: «ما اطلاعات هدف‌گیری خاص و مشخصی در باره ماسکوا به اوکراین ارائه نکردیم».

وی سپس افزود: «در تصمیم‌گیری اوکراینی‌ها برای ضربه زدن به کشتی یا عملیاتی که آنها انجام دادند هیچ نقشی نداشتیم. ما همچنین از قبل از قصد اوکراین برای هدف قرار دادن کشتی اطلاعتی نداشتیم.»

اوکراین مدعی است که در اواسط آوریل با دو موشک ضد کشتی کروز به رزم‌ناو روسی ماسکوا در دریای سیاه حمله کرده است.

کی‌یف همچنین مدعی است که این کشتی در راه بازگشت به بندر برای انجام تعمیرات در دریا غرق شد. این در حالیست که روسیه با رد این ادعا می‌گوید که آسیب به کشتی در نتیجه انفجار مهمات بوده است.

حدود ۵۰۰ غیرنظامی ظرف چند روز گذشته از ماریوپل تخلیه شده‌اند

مقامات اوکراینی روز جمعه اعلام کردند که طی روزهای اخیر نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی از ماریوپل، بندر استراتژیک منطقه دونباس که توسط نیروهای ارتش روسیه تحت محاصره قرار گرفته، شده‌‌اند.

کی‌یف همچنین با اشاره به ادامه حملات نیروهای نظامی روسیه به رغم وعده آتش بس داده شده برای تخلیه غیرنظامیان تاکید کرد که عملیات تخلیه همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل متحد روز جمعه از اعزام کاروانی دیگر به شهر ماریوپل برای مشارکت در انجام عملیات تخلیه و همراهی غیرنظامیان پناه گرفته در کارخانه آزوفستال خبر داد.

از سوی دیگر معاون نخست وزیر اوکراین نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که این عملیات ادامه دارد و تمرکز اصلی در روز جمعه برتخلیه مابقی غیرنظامیان که شمار آنها حدود دویست نفر تخمین زده می‌شود، معطوف شده است.

نیروهای مقاومت اوکراینی در آزوفستال سر تسلیم ندارند

جنگجویان آزوف که به همراه شمار دیگری از نیروهای مقاومت اوکراینی در تونل‌های زیرزمینی مجتمع فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل در برابر حملات نظامیان روس ایستادگی می‌کنند سر تسلیم ندارند

آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از همسر یکی از فرماندهان نیروهای مقاومت اوکراینی در آخرین سنگر باقی مانده در شهر استراتژیک ماریوپل به نقل از این نیروها قول داده که تا آخر ایستادگی خواهند کرد.

ستاد کل ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که «محاصره واحدهای نیروهای دفاعی در منطقه آزوفستال ادامه دارد» و روس‌ها با پشتیبانی هوایی، عملیات تهاجمی را برای کنترل کارخانه گسترده از سر گرفته‌اند.

وزارت دفاع آلمان: برلین ۷ سامانه توپخانه‌ای «هویتزر» به اوکراین ارسال می کند

دولت آلمان می‌گوید که قصد دارد برای کمک به ارتش اوکراین جهت مقابله با حملات نظامیان روسیه تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهد.

وزارت دفاع آلمان در همین راستا اعلام کرد که دولت با ارسال تسلیحات سنگین بیشتر به اوکراین موافقت کرده است.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز جمعه در جریان دیدار با نظامیان کشورش که در اسلواکی مستقر هستند از تصمیم برلین برای ارسال هفت سامانه توپخانه‌ای هویتزر به اوکراین خبر داد.

این اقدام پس از تغییر عمده در سیاست آلمان برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین از جمله سامانه‌های ضد هوایی «گپارد» صورت می‌گیرد.

پوتین: نیروهای روسیه به شرط تسلیم جنگجویان آزوف آماده فراهم کردن کریدور امن هستند

رئیس جمهوری روسیه که نیروهای تحت امرش پیش‌تر در ماریوپل اعلام پیروزی کرده بودند برای فراهم کردن دالان امن انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان از آخرین سنگر مقاومت در این شهر شرط تعیین کرد.

آقای پوتین می‌گوید که نیروهایش آماده همکاری برای تخلیه و عبور امن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفتسال هستند اما پیش از آن نیروهای مقاومت اوکراینی باید خود را تسلیم کنند.

رئیس جمهوری روسیه به نیروهایش فرمان داده است به جای حمله به این مجمتع که تونل‌های زیرزمینی آن به پناهگاه نیروهای مقاومت اوکراینی و غیرنظامیان تبدیل شده آن را تحت محاصره قرار دهند.

این در حالیست که نیروهای باقی مانده اوکراینی در داخل کارخانه فولاد متشکل از جنگجویان هنگ آزوف، برخی تفنگداران دریایی، مرزبانان و نیروهای پلیس شهر می گویند که مسکو آتش‌بس را رعایت نکرده و حملات روسیه همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود که شبکه‌ تونل‌های زیرزمینی مجمتع فولاد آزوفتسال در زمان جنگ سرد برای استفاده به عنوان پناهگاه هسته‌ای طراحی و شاخته شده بود.

سی‌ان‌ان: آمریکا به اوکراین در غرق کردن ناو جنگی روسیه کمک اطلاعاتی داده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی آگاه اعلام کرد که اطلاعات وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر به اوکراین برای هدف قرار دادن یک کشتی جنگی روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

در این گزارش ادعا شده است که حمله ماه گذشته نیروهای اوکراینی به ناو جنگی روسیه که با موشک‌های کروز صورت گرفت با استفاده از کمک‌ اطلاعاتی ایالات متحده انجام شده است.

منابع آگاه به سی ان ان گفتند که نیروهای اوکراینی با مشاهده یک کشتی جنگی روسی در دریای سیاه، با مسئولان آمریکایی تماس گرفتند تا اطمینان حاصل کنند که این کشتی در واقع همان رزمناو روسی ماسکوا است. ایالات متحده نیز این مسئله را تایید کرد و اطلاعاتی در باره موقعیت این کشتی جنگی ارائه داد.

به گفته این منابع، ایالات متحده در تصمیم برای حمله به این کشتی جنگی نقشی نداشته و مشخص نیست که آیا در خصوص تصمیم اوکراین برای انجام این حمله اطلاع داشته است یا خیر.

سفیر اوکراین در سازمان ملل: برای دستیابی به صلح باید از هر فرصتی استفاده کرد

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد هم‌صدا را سران این نهاد بین‌المللی و چندین کشور عضو روز پنجشنبه خواستار بهره بردن از فرصت‌های موجود برای پایان دادن به جنگ شدند.

نمایندگان چندین کشور عضو و نیز روسای سازمان ملل اما بدون اشاره به احیای روند متوقف شده گفتگوها میان طرف‌های درگیر در اوکراین خواستار پایان یافتن هر چه سریعتر تهاجم نظامی روسیه شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت که به درخواست واشنگتن تشکیل شده بود بار دیگر از تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان «نقض تمامیت ارضی این کشور و نیز منشور سازمان ملل» یاد کرد و افزود: «به نفع مردم اوکراین، روسیه و کل جهان است که این جنگ هر چه زودتر متوقف شود.»

پنتاگون هرگونه کمک اطلاعاتی برای هدف گرفتن ژنرال‌های روس در اوکراین را رد کرد

نیویورک تایمز به نقل از وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون برای هدف قرار گرفتن افسران ارشد ارتش روسیه در اوکراین هیچگونه کمک اطلاعاتی به کی‌یف نکرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با رد خبرهای منتشر شده منبی بر کمک اطلاعاتی پنتاگون برای حذف ژنرال‌های روسی گفت: «ما اطلاعاتی در باره محل اختفای فرماندهان ارشد نظامی در میدان نبرد ارائه نمی دهیم، و همچنین در تصمیم گیری‌های نهایی ارتش اوکراین برای تعیین اهداف حملات مشارکت نداریم.»

سخنگوی پنتاگون در عین حال تایید کرد که ایالات متحده برای کمک به اوکراینی‌ها جهت دفاع از کشورشان در برابر تهاجم نظام روسیه «عناصر اطلاعاتی در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.»

قایق تفریحی یک الیگارش روسی به درخواست ایالات متحده در فیجی توقیف شد

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات فیجی به درخواست ایالات متحده، یک سوپر قایق تفریحی متعلق به یک الیگارش روس را که هدف تحریم‌های مرتبط با جنگ در اوکراین بوده است، توقیف کرده اند.

به گفته واشنگتن، کشتی آمادئا به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار متعلق به سلیمان کریموف، تاجر، میلیارد، سیاستمدار و اولیگارش داغستانی است که که هدف تحریم های اروپا و آمریکا قرار گرفته است.

مقامات آمریکایی می گویند که سلیمان کریمف بخش عمده‌ای از ثروت خود را از سهام شرکت‌های بزرگ انرژی و مالی روسیه از جمله گازپروم و اسبربانک به دست آورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین